Aflivning af dyr (mus)
Fra : JBH

Dato : 27-09-06 20:28

Hvordan afliver man mus. Er det okay at gasse dem i en plastpose med
butangas ? Det ser ikke ud til de lider sønderligt og det tager kun ca.10
sekunder før de er bevidstløse.

mvh
JBH

Fra : Bo Warming

Dato : 28-09-06 02:42

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in message
> Hvordan afliver man mus. Er det okay at gasse dem i en plastpose med
> butangas ? Det ser ikke ud til de lider sønderligt og det tager kun
> ca.10
> sekunder før de er bevidstløse.

Selvfølgelig er det OK. Kloroform er lidt hurtigere og de liver op i
rus, så man kan høre at NU er er stille og alt dødt
En spand med låg er fin når mange - da begge luftarter er tunge kan
man udelade låg og se ned på processen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-09-06 11:52

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan afliver man mus. Er det okay at gasse dem i en plastpose med
> butangas ? Det ser ikke ud til de lider sønderligt og det tager kun
> ca.10
> sekunder før de er bevidstløse.

Butangas eller by/flaskegas?

Ren butangas er lugtfrit, mens flaske- og bygas som regel indeholder en
stærkt lugtende gas til at afsløre gaslækager.
Den anden gas er stærkt ubehagelig, og det vil formentlig også være
ubehageligt for dyrene.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-06 14:02

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Den anden gas er stærkt ubehagelig, og det vil formentlig også være
> ubehageligt for dyrene.

Det ville man så kunne mærke ved at de peb og spjættede når de
blev gasset.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-09-06 14:59

> Det ville man så kunne mærke ved at de peb og spjættede når de
> blev gasset.

Øh hvilket belæg har du for at konkludere det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-06 19:30

> Øh hvilket belæg har du for at konkludere det?

Øh ... levende væseners naturlige tilbøjelighed til at undgå
ubehag.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-09-06 00:40

> Øh ... levende væseners naturlige tilbøjelighed til at undgå
> ubehag.

Undgår de ubehag ved at pibe og spjætte?
Det kan være ganske svært at se på dyr om de lider ubehag, og at konkludere
at et dyr ikke lider ubehag blot fordi det hverken piber eller spjætter vil
jeg betragte som forhastet.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-09-06 02:48

> [...]
> konkludere at et dyr ikke lider ubehag blot fordi det hverken piber
> eller spjætter vil jeg betragte som forhastet.

Mine børn elskede nøgenhed og peb og spjættede når ulækker tekstil
incl ny ble skulle på og frihedsberøve dem

Der er vel undvigemanøvre og kalden på mor til hjælp i dødskamp, der
klart kan høres når forsøgsdyr aflives med kloroform og formodentlig
også ved kvælning

Men et dyr der er i kz hele livet og lider ved aldrig at kunne jage
partner, kan da ikke miste livskvalitet ved at sidste minutter er lidt
traumatiske?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-06 12:38

Fra : Buhl

Dato : 29-09-06 13:19

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Øh hvilket belæg har du for at konkludere det?
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Råvildt og harer kan skrige når de er anskudte og lider - de gør det ikke
altid - det er en forsvarsreaktion, der skal få predatoren til at blive
fortvivlet, så de har en evt. sidste chance for flugt. Ellers vil jeg sige
at det er meget, meget sjældent jeg har oplevet det - de fleste dyr der
bliver skudt under jagter lever få sekunder efter de bliver ramt, og det er
utroligt sjældent at høre dem skrige. De smerter de gennemgår inden de dør
gennemgår de i stilhed - og som Martin skriver, så er det umuligt at se om
de lider - fornuft og videnskab omkring deres nervesystem antyder at de gør.

Generelt tror jeg at smerte/ubehag er noget som de fleste "byttedyr" ungår
at gøre opmærksom på, da det er farligt at give sig til kende for
predatorer. Homo sapiens og primater gør det, men jeg tror det har noget at
gøre med at advare flokken om noget ubehageligt - på samme måde som visse
dyreflokke har vagtposte der skriger op når der er fare på færde - dette ser
også hos solsorten der har sit specielle, og let genkendelige "fare på
færde"-signal.

mvh.
Buhl

Fra : Jason Who

Dato : 29-09-06 16:01

> der skal få predatoren til at blive fortvivlet

Er der forskel på predatorer og rovdyr?
"fortvivlet"? Så rovdyret går hjem og græder, eller?

Ikke at jeg er uenig med din konklusion, men det var lidt sjovt
formuleret... selvom emnet som sådan ikke er sjovt.

Fra : Buhl

Dato : 29-09-06 16:53

"Jason Who" <spaml@mail.no> wrote in message

> Er der forskel på predatorer og rovdyr?
> "fortvivlet"? Så rovdyret går hjem og græder, eller?
>
> Ikke at jeg er uenig med din konklusion, men det var lidt sjovt
> formuleret... selvom emnet som sådan ikke er sjovt.

Du har ret - rovdyret/predatoren kan måske søge hjælp hos en egnet
psykolog....
Jeg tror jeg mente noget i retningen af "et øjebliks forvirring" eller
"afledning" - men hvis det leder til at predatoren mange gange mister sit
bytte kan det måske hænde det bliver "fortvivlet"....hehe

Mvh.
Buhl

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-09-06 14:19

> Øh hvilket belæg har du for at konkludere det?

Oplevelse af flere ganske syge kæledyr der ikke gav et kvæk fra sig.

Det kræver noget mindre bevisbyrde at postulere at dyr ikke altid giver
udtryk for ubehag, end det omvendte.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-09-06 17:45

> [...]
>
> Det kræver noget mindre bevisbyrde at postulere at dyr ikke altid
> giver udtryk for ubehag, end det omvendte.

Alle de hundreder af forsøgsdyr jeg har aflivet på Cirkus Uni - hvor
ingen andre turde - gav lyd, undtagen en rotte der stranguleredes med
ståltråd - og i min have en bilkvæstet baggårdskat, som hvæsede indtil
jeg fik ståltrådslassoen om den og strangulerede nede i en spand vand
så lyd kom fra vandpjask Det samme med en due som en af min kones
katte havde halvt dræbt, så den havde slæbt sig hen i et hjørne hvor
naboen bad mig gøre kattens arbejde færdig

Rotten didnot know what hit it, og døde lydløst

Frøer var lydløse. Det er let at hindre mishagsytringer, ytringsfrihed
er kun en mennekeret.

Fra : Bo Warming

Dato : 28-09-06 16:37

> [...]
> en stærkt lugtende gas til at afsløre gaslækager.
> Den anden gas er stærkt ubehagelig, og det vil formentlig også være

Sikke et dyrplageri, at musen et sekund før dødsøjeblikket skal tænke
FØJ FOR EN STANK

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-09-06 23:03

Bo Warming wrote:

> Sikke et dyrplageri, at musen et sekund før dødsøjeblikket skal tænke
> FØJ FOR EN STANK

*LOL*

Personlige anvender jeg smækfælder

En mulighed var selvfølgelig ligthergas, som de unge Homo- (næsten ikke)
Sapiens, frivilligt indhalerer, allerede inde de bliver teenagere.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bo Warming

Dato : 28-09-06 23:28

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> [...]
> ikke)
> Sapiens, frivilligt indhalerer, allerede inde de bliver teenagere.

Når der blev skrevet BUTAN, så roede je at det var synonymt med
lightergas

Hvorfor ikke bare lukke plastikposen og lade dem blive gasforgivet af
egen udåndingslugt på tyve minutter?
Hvis jeg har trådt på en bille stopper jeg da ikke for at mase den
hurtigt så ikke en skal lide som krøbling
mon mus har fantasi til at bide sig ud af plastpose HVIS DEN ER TYND
- da jeg aflivede forsøgskylinger på universitetet var det io
zinkspand med plastikposeforing og kloroform men en erfaren laborant
fortalte at da hun ikke kunne fine kloroformflasken, så udelod hun den
luksus og deres pippende dødskamp tog ikke vildt meget længere tid og
de hakkede ikke huller i plastikposen - men mus har gnavertænder - men
har de fantasi til at finde en fold at tygge i

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-06 06:53

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Hvorfor ikke bare lukke plastikposen og lade dem blive gasforgivet af
> egen udåndingslugt på tyve minutter?

Det har jeg faktisk SET forsøgt med en flagermus. Det var ikke noget
kønt syn at se den langsomt blive kvalt.

Tror Zyklon-B nok er mere effektivt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 29-09-06 09:30

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Det har jeg faktisk SET forsøgt med en flagermus. Det var ikke
> noget
> kønt syn at se den langsomt blive kvalt.
>
> Tror Zyklon-B nok er mere effektivt.

Ingen producerer det idag.
Du kan hælde syre på cyanid eller købe i trykflaske, men der er
nemmere løsniner fx lightergas eller klorofom

Fra : Buhl

Dato : 28-09-06 16:56

> [...]
> Hvordan afliver man mus. Er det okay at gasse dem i en plastpose med
> butangas ? Det ser ikke ud til de lider sønderligt og det tager kun

Hvad skal de bruges til - slangeføde ??
Jeg vil mene at det mest humane (hurtige) er et hårdt slag mod hovedet, evt.
slå musens hovede ned mod en bordkant. Hvis de ikke dør bliver de i al fald
slået bevidstløse, og vil så blive kvalt inde i (eller af) slangen. Gasning
burde også være smertefrit - men har aldrig prøvet det, og det er ikke noget
der ligger indenfor min ekspertise. Hovedslaget bruger jeg som jæger med
kaniner/harer, og det er meget effektivt - de bliver (og forbliver) helt
slappe efter første slag.

mvh.
Buhl

Fra : Max

Dato : 29-09-06 07:31

Hej JBH

> Hvordan afliver man mus. Er det okay at gasse dem i en plastpose med
> butangas ? Det ser ikke ud til de lider sønderligt og det tager kun
> ca.10 sekunder før de er bevidstløse.

Gør som med kyllinger, put dem i en spand med CO2.

Mvh Max