FTP klient der kan tar'e
Fra : PP

Dato : 27-09-06 17:54

Hej

Jeg skal tage backup af et bibliotek med en række filer i over FTP igennem
et script, f.eks.Perl.

Jeg ønsker at undgå at jeg først skal oprette et midlertidigt bibliotek,
hælde data derned, pakke dette bibliotek og derefter slette biblioteket.

Den FTP server jeg tilgår understøtter ikke tar-on-the-fly.

Findes der en FTP klient der i text mode kan klare opgaven?

ncftpget kan i hvertfald ikke.

PP

Fra : Mads Jensen

Dato : 27-09-06 21:40

On Wed, 27 Sep 2006 18:54:17 +0200, PP wrote:
> [...]
>
> Den FTP server jeg tilgår understøtter ikke tar-on-the-fly.
>
> Findes der en FTP klient der i text mode kan klare opgaven?

bash og wget ? har selv rekursivt hentet filer ned med wget (dog fra http,
men princippet er vel det samme), og det virkede ganske udmærket.

Fandt flaget, der skulle bruges for at undgå at få oprettet struktruren
h.y.dk/.../.../dir/, men kan desværre ikke finde den igen, men sammen med
-np og -R burde du kunne gøre det.
--
Mads Jensen

Fra : Morten Guldager

Dato : 29-09-06 04:15

2006-09-27 PP wrote

> [...]
>
> Den FTP server jeg tilgår understøtter ikke tar-on-the-fly.
>
> Findes der en FTP klient der i text mode kan klare opgaven?

PP er upræcis i sin formulering af det ønskede.
Det fremgår ikke tydeligt hvad han vil.

PP, ønsker du et program der kan suge en hel træstruktur
med ftp for at læsse en .tar.gz fil af på din lokale disk.

Vi er enige om at det let kan lade sig gøre i 3 steps
- ftp den samlede struktur til disk i /tmp/papnæse
- tar /tmp/papnæse -> projekt.tar.gz
- slet /tmp/papnæse igen

Men en klient der kan klare det i et hug uden brug af temporære
filer har jeg dog aldrig set.

Men det er måske noget helt andet du vil?

/Morten

Fra : PP

Dato : 29-09-06 07:44

> PP, ønsker du et program der kan suge en hel træstruktur
> med ftp for at læsse en .tar.gz fil af på din lokale disk.

Yes!

> Vi er enige om at det let kan lade sig gøre i 3 steps
> - ftp den samlede struktur til disk i /tmp/papnæse
> - tar /tmp/papnæse -> projekt.tar.gz
> - slet /tmp/papnæse igen

Det er vi helt enige om. Jeg vil så bare gerne begrænse antal trin, i
særdeleshed at skulle lagre filerne lokalt først og slette mapper.

> Men en klient der kan klare det i et hug uden brug af temporære
> filer har jeg dog aldrig set.

Måske jeg ender med at bygge et perl script der pakker alt på serveren
sammen til een fil, som så kalder en webservice på min backupcomputer, så
den ved at den nu kan hente en fil...

PP

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 29-09-06 07:46

PP <pp@pp.pp> wrote:

> Måske jeg ender med at bygge et perl script der pakker alt på serveren
> sammen til een fil, som så kalder en webservice på min backupcomputer, så
> den ved at den nu kan hente en fil...

Har du mulighed for at bruge ssh?

--
Allan Willems Joergensen

"And then Craig Marion, get out wi' ye Claymore out" -Floyd

Fra : PP

Dato : 29-09-06 09:41

"Allan Willems Joergensen" <allan@nowhere.dk> wrote in message

> Har du mulighed for at bruge ssh?

Nej desværre ikke.

PP

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-06 15:01

"PP" <pp@pp.pp> writes:

> Måske jeg ender med at bygge et perl script der pakker alt på serveren
> sammen til een fil, som så kalder en webservice på min backupcomputer, så
> den ved at den nu kan hente en fil...

Mon ikke du kan hitte noget på CPAN som tillader dig at generere en
tar fil on the fly i dit perlprogram? Så kombineret med File::Find er
du vel næsten i mål.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Morten Guldager

Dato : 29-09-06 18:22

2006-09-29 Thorbjørn Ravn Andersen wrote

> Mon ikke du kan hitte noget på CPAN som tillader dig at generere en
> tar fil on the fly i dit perlprogram? Så kombineret med File::Find er
> du vel næsten i mål.

Hmm, File::Find er da ikke en ftp-ting, vel?

PP skal bruge en sammenbygget ftp-klient og tar.

/Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-06 19:37

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> writes:

> Hmm, File::Find er da ikke en ftp-ting, vel?

Kommer da an på om det kører på serveren og spytter data ud.

> PP skal bruge en sammenbygget ftp-klient og tar.

Det flikkede du lige sammen, kan jeg se.

Ikke noget som kode som kun er garanteret til at oversætte...
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Morten Guldager

Dato : 29-09-06 20:20

> Kommer da an på om det kører på serveren og spytter data ud.

Jeg tolker PP's situation som om han ikke har adgang
til at køre noget "sjovt" serverside.

> Det flikkede du lige sammen, kan jeg se.

Hum...? rigtigt, jeg gætter på at det er hvad PP savner.

> Ikke noget som kode som kun er garanteret til at oversætte...

Der stod jeg så helt af.... (forklar dig lige)

/Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-06 20:31

> Der stod jeg så helt af.... (forklar dig lige)

Du skrev "utestet".

Det fortolker jeg som "syntaksen er i orden"...
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Morten Guldager

Dato : 29-09-06 21:33

> Du skrev "utestet".
>
> Det fortolker jeg som "syntaksen er i orden"...

Nej nej, jeg skrev: "Det er ganske uprøvet fra min hånd."

Altså har jeg overhovedet ikke gjort mig nogen anstrengelser
for at afprøve ideen.

Men når nu PP vender tilbage med en success så kan det
jo være det viser dig at det der tar-fs halløj kan bruges
til alt muligt andet sjov også...

/Morten

Fra : Morten Guldager

Dato : 29-09-06 18:20

2006-09-29 PP wrote

> Yes!

Hvad med en rekursiv ftp-get der læsser data af i et tar-fs?

Se: http://www.onicos.com/staff/iz/release/mi-arcfs/

Fra : PP

Dato : 30-09-06 18:53

"Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> wrote in message
> 2006-09-29 PP wrote

> Hvad med en rekursiv ftp-get der læsser data af i et tar-fs?
>
> Se: http://www.onicos.com/staff/iz/release/mi-arcfs/

Hmm det er nok overkill.
Scopet for opgaven er at jeg ønsker at undgå:
- mkdir x
- chdir x
- (tar x)
- mv x
- rmdir x

Jeg forsøgte at finde en FTP klient der kunne tage en sti og smide filerne
derned i, men det lykkedes heller ikke. Dem jeg testede (ncftpget, wget samt
ftp) kunne tilsyneladende kun smide een fil i givent bibliotek mens jeg jo
henter mapper og filer.

Dernæst så jeg på om jeg kunne fjerne rmdir ved f.eks. at droppe tar og
bruge gzip i stedet, som jo sletter originalen, men den tager vist også kun
enkelte filer

Men hacket med at lave et cron script der på *serveren* pakker alle filer og
dernæst henter man blot denne med eet kald til ncftpget som samtidig smider
filen rette sted hen kunne måske være min løsning...
Det sparer også båndbredde og CPU forbrug hos mig.

PP

Fra : Kent Friis

Dato : 30-09-06 19:00

Den Sat, 30 Sep 2006 19:52:55 +0200 skrev PP:

> [...]
> filen rette sted hen kunne måske være min løsning...
> Det sparer også båndbredde og CPU forbrug hos mig.

Øh, et script på serveren? Var hele problemet ikke at du ikke har
andet end FTP-adgang til serveren? Ellers må du lige fortælle hvad
du har af muligheder, der er flere der kan det du efterspørger
(fx ssh, rsh) - men ikke ftp.

Mvh
Kent

Fra : PP

Dato : 30-09-06 19:49

> Øh, et script på serveren? Var hele problemet ikke at du ikke har
> andet end FTP-adgang til serveren?

Mnjah, Jeg har FTP og HTTP adgang til serveren.
Dernæst kan jeg på serveren afvikle cron-scripts, og der er adgang til
Perl/PHP og jeg kan derfor pakke en fil sammen på serveren, som ncftpget med
een linie kan både hente, placere korrekt og derefter slette originalen.

Godt nok skaber jeg en mere kompleks verden for at spare en to-tre linier i
mit eget script, men til gengæld sparer jeg båndbredde og CPU. Det er jo så
op til den enkelte at vurdere om det blot er teknikfiksering

PP

Fra : Kent Friis

Dato : 30-09-06 20:13

Den Sat, 30 Sep 2006 20:48:56 +0200 skrev PP:

> Mnjah, Jeg har FTP og HTTP adgang til serveren.
> Dernæst kan jeg på serveren afvikle cron-scripts,

Hvordan laver du disse scripts? Hvordan tilføjer du dem i crontab?

> og der er adgang til
> Perl/PHP og jeg kan derfor pakke en fil sammen på serveren, som ncftpget med
> een linie kan både hente, placere korrekt og derefter slette originalen.

Hvad med en htpasswd-beskyttet mappe med en PHP-script der kan lave
tar-filen on-the-fly? Hvis ikke PHP'en er begrænset så den ikke kan
det (PHP har nogle muligheder for at begrænse hvad et script kan).

Så er det bare at køre
wget http://server/somewhere/backup.php -O backup.tar.gz

Mvh
Kent