Den barmhjertige samarit
Fra : Bo Warming

Dato : 27-09-06 15:55

Den barmhjertige samarit

Samaritaner er vist ordet, men røde kors aktivister har taget ordet
til sig og skabt forvirring og man bør vælge det korteste når tvivl.

Jesus har mange pointer med sin lignelse

Margaret Thatcher fokuserede på at den rejsende samarit, der hjalp var
RIG dvs havde råd til at indlogere den kvæstede på herberg, så vil vi,
at der er mulighed for hjælp, skal vi ikke beskatte de rige til
fattigdom

To fine jøder hjalp ikke, så det roses at en fra samaritnabofolket
udøvede nødværge imod at den overfaldne forblødte

Betyder det at vi skal hjælpe muslimer?

Kun hvis de er vore naboer og vi kan håbe på at de vil hjælpe igen,
hvis vi har brug for hjælp.

Det skal kunne betale sig, på sigt.

Det kunne det for svenskerne at hjælpe danske flygtning 1943-45

Men folk der har råd at rejst jorden rundt, skal vi ikke hjælpe.

Fra : Patruljen

Dato : 27-09-06 16:56

Bo Warming wrote:
> [...]
>
> Det kunne det for svenskerne at hjælpe danske flygtning 1943-45
>
> Men folk der har råd at rejst jorden rundt, skal vi ikke hjælpe.

"Mange af hans gode råd er almindeligheder, som har været kendt af
samtiden. For eksempel er Jesus berømt for at sige: »Alt, hvad I vil,
at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem«, men
her citerede han bare Siraks bog, og faktisk var "Den Gyldne Regel"
allerede formuleret 500 år forinden af Kung Fu Tse, der sagde: »Det
du ikke ønsker, at andre skal gøre mod dig, skal du ikke gøre mod
andre«.

Best Regards Bruun

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 27-09-06 18:35

Patruljen skrev:

(Om Jesus)

> [...]
> allerede formuleret 500 år forinden af Kung Fu Tse, der sagde: »Det
> du ikke ønsker, at andre skal gøre mod dig, skal du ikke gøre mod

Tricket her er dog altså - for kristne - at Han i praksis komprimerer
hele dèn Moselov, som du p.t. selv har så travlt med at skyde kristne
(!) i skoene, til dobbeltbuddet om at elske Gud og næsten, samt ikke
mindst at vi kristne selvfølgelig tiltror Ham myndigheden til det
(modsat så mange andre kloge mænd fra Buddha til Kant, der både
tidligere og senere har formuleret det stort set samme koncept...)

Anders Peter Johnsen

Fra : Patruljen

Dato : 28-09-06 01:59

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]
> (modsat så mange andre kloge mænd fra Buddha til Kant, der både
> tidligere og senere har formuleret det stort set samme koncept...)

Jep. Jeg er enig i at konceptet er formuleret både før og senere.

Jeg vil ikke skyde nogen noget i skoene. Heller ikke moseloven i
kristnes sko.
Jeg tænker, man selv er herre over, hvad der er i ens sko...
Jeg er nysgerrig efter. Hvor er skille - linien. Hvad er
argumentationen. Udover bibleoversættelser der ændrer begreber etc.

Jeg ser ganske forskellige tolkninger i forskellige retninger.

Best regards Bruun