Bogføring af gave
Fra : Karina

Dato : 27-09-06 10:53

Hej gruppe,

Vores firma har givet en kontantgave til en værdi af 1000 kr til et
lokalt cykeltræf for unge.

Vi går ud fra, at vi ikke kan trække det fra, men det skal jo stadig
bogføres i regnskabet - hvordan gør vi det? Kredit kassen, men debet hvor??

Mvh
Karina

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 27-09-06 14:35

Karina skrev:

> [...]
> Vi går ud fra, at vi ikke kan trække det fra, men det skal jo stadig
> bogføres i regnskabet - hvordan gør vi det? Kredit kassen, men debet hvor??

Salgsfremmende omkostninger - må vel kaldes "reklame"...

Ellers kan du vælge øvrige omkostninger.

Henrik V Blunck - MultiMedieDesigner-stud.
www.multidesigner.net - www.tjenfritid.dk
www.rygestop.co.nr - www.blunck.dk

Fra : Karina

Dato : 27-09-06 14:56

> Salgsfremmende omkostninger - må vel kaldes "reklame"...
>
> Ellers kan du vælge øvrige omkostninger.

Nej, det kan det ikke altid... Der deles meget kraftigt på, hvorvidt der
er tale om reklameudgifter, der kan fratrækkes 100%,
repræsentationsudgifter, der kan fratrækkes 25%, og gaver, der ikke kan
fratrækkes.

I det her tilfælde er det en gave...

Mvh
Karina

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 27-09-06 16:59

Karina skrev:

> [...]
> er tale om reklameudgifter, der kan fratrækkes 100%,
> repræsentationsudgifter, der kan fratrækkes 25%, og gaver, der ikke kan

Se side 18 og 19 i Franciskanerserien - hæftet "Årsregnskab for
enkeltmandsvirksomhed". Note 10 og 11.

Hvis du vil være helt formel kan du debitere "Repræsentation, gaver og
blomster" og dernæst må du jo så have en "Ej fradragsberett. andel" -
serien angiver eks. 6000 og 6020 som mulige kontonr. respektivt.

Fra : Karina

Dato : 28-09-06 08:35

> Se side 18 og 19 i Franciskanerserien - hæftet "Årsregnskab for
> enkeltmandsvirksomhed". Note 10 og 11.

Øøøh.. så skal jeg lige en tur på biblioteket først, for det ligger jeg
ikke lige inde med.

Mvh
Karina

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-09-06 09:51

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Øøøh.. så skal jeg lige en tur på biblioteket først, for det ligger jeg
> ikke lige inde med.

Så vil jeg anbefale dig at finde en bedre lærebog. Franciskanerserien er en
meget tynd kop the, hvor der blot remse lidt forskelligt op, henvises lidt
til forfatterens hjemmeside, men en forklaring på tingene gives der ikke.
Hæfterne er overfladiske og meget rodede.
Selv om hæfterne er meget billige, er de efter min mening ikke 50 Kr. værd.

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 28-09-06 10:43

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> Hæfterne er overfladiske og meget rodede.
> Selv om hæfterne er meget billige, er de efter min mening ikke 50 Kr. værd.

Jeg er ikke uenig. Jeg havde bare ikke andet ved hånden da jeg svarede.

God weekend.

Fra : Karina

Dato : 28-09-06 13:50

> [...]
> Hæfterne er overfladiske og meget rodede.
> Selv om hæfterne er meget billige, er de efter min mening ikke 50 Kr. værd.

Det er ikke sådan, at du ligger inde med en anden (bedre) bog, hvor du
evt. kunne slå det med at bogføre gave op for mig? *lokke lokke*

Mvh
Karina