Kan firma købe af private?
Fra : Tychsen

Dato : 26-09-06 19:57

Kan et momsregistreret firma købe af en privatperson? Og hvorledes
skal det bogføres?

Essensen er jo, at en privatperson gerne vil sælge noget, som firmaet
har brug for i sin daglige drift. Firmaet vil gerne købe det og dermed
spare skat. Moms spares vel helt automatisk, da der ikke er moms på
den private persons vare.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-09-06 20:01

Tychsen wrote:
> [...]
> har brug for i sin daglige drift. Firmaet vil gerne købe det og dermed
> spare skat. Moms spares vel helt automatisk, da der ikke er moms på

Virksomhed kan godt købe af privatperson. Udgiften til varerne kan
almindeligvis trækkes fra på regnskabet og dermed er der "sparet" på
selskabsskatten ved at der skæres af overskuddet. Moms skal helt holdes
ude af handelen. Der kan ikke lægges til eller trækkes fra eller noget
som helst andet hvad angår moms.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-09-06 20:03

Ja, du kan godt købe af en privat person. Sørg for at få et ordentligt bilag
med sælgers navn, varens art m.m.

Hvis prisen er 100 kr, så indfører du blot en udgift på 100 kr i dit
regnskab. Ingen moms. Á la køb af frimærker og lignende.

Kan du derimod købe en tilsvarende vare til samme pris hos et
moms-registreret firma og prisen inkluderer moms, ja så har du gjort en
dårlig handel med den private.

hilsen
Uffe

Fra : alexbo

Dato : 26-09-06 20:17

"Tychsen" skrev i

> [...]
>har brug for i sin daglige drift. Firmaet vil gerne købe det og dermed
>spare skat. Moms spares vel helt automatisk, da der ikke er moms på

For at starte bagfra kan et firma ikke spare moms, det betaler slet ikke
moms.
Man kan tværtimod sige at den private har betalt moms, og det vil alt andet
lige gøre indkøb fra private dyrere.
Hvordan man skulle spare skat ved at købe privat kan jeg ikke rigtig
gennemskue, udover at hvis man køber dyrere tjener man mindre og betaler
derfor mindre skat.

Kunne du ikke prøve at sætte nogle tal på dine udregninger, i det mindste
fortælle om vi taler om konkrete varer eller det er tjenesteydelser du
mener.

mvh
Alex Christensen