Kat der piver meget
Fra : Mads

Dato : 26-09-06 19:18

Hejsa,

Jeg er sammen med kæresten blevet katteejer for første gang.
Vores hunkat på 4 måneder er begyndt at pive meget den seneste tid. Hun
kan være i samme rum og pive selvom hun står med ryggen til, hun kan
også finde på at pive når vi er i et andet rum. Egentligt synes jeg bare
hun piver meget.

Om natten og tidligt om morgnen kan det være ulideligt. Jeg kan se andre
i forumet døjer med samme problem, men er der noget at gøre ved det? Hun
er blevet god til at lægge sig til at sove sammen med os, men altså ikke
til at sove så længe.

Vi holder katten som ren indekat, da vi bor lige ud til en trafikeret vej.

Mvh.
Mads

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-06 19:40

"Mads" <mads@forkertmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at sove så længe.
>
> Vi holder katten som ren indekat, da vi bor lige ud til en trafikeret vej.

Hej Mads
Hun er vel neutraliseret?
Hvis ikke kalder hun nok på en sød hankat

Jeg har selv 2 stk kastrerede mco drenge, Og de snakker, Ja det er stort set
alt der skal komenteres.
Jeg syndes nu det er meget sødt. Og jo jeg svarer igen

Mvh Allan

Fra : Mads

Dato : 26-09-06 19:55

Allan skrev:
> [...]
> alt der skal komenteres.
> Jeg syndes nu det er meget sødt. Og jo jeg svarer igen

Hej Allan,

Hun er ikke neutraliseret, er det ikke for tidligt når hun kun er 4 måneder?
Planen er at hun skal neutraliseres om en måned eller to ifølge dyrlægen...

Du mener altså at hun sagtens kan være i løbetid nu?

Det er nu også meget sødt at hun snakker, men ikke hele tiden.

Mvh Mads

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-06 20:23

> [...]
>
> Du mener altså at hun sagtens kan være i løbetid nu?
>
> Det er nu også meget sødt at hun snakker, men ikke hele tiden.

Hej igen
Om det er for tidligt ved jeg ikke. Jeg ved intet om hunkatte. Her må andre
hjælpe.
Men der er vist flere der er blevet overasket over hvor hurtigt det går med
at en hunkat bliver fertil.

Mvh Allan

Fra : Kari Eiffert

Dato : 26-09-06 21:05

> [...]
>
> Du mener altså at hun sagtens kan være i løbetid nu?
>
> Det er nu også meget sødt at hun snakker, men ikke hele tiden.

Man er begyndt at kastrere (og jo det hedder det ) både hunkatte og
hankatte helt ned i 12 ugers alderen. Så det kan du sagtens få gjort.
Spørgsmålet er bare om lige præcis din dyrlæge er med på den.

I øvrigt er der et ret sikkert tegn på løbetid, foruden at hunkatte mjaver
meget, nemlig at de lægger sig ret fladt med numsen i vejret og rykker halen
til siden mens de tripper lidt

Mvh Kari

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 26-09-06 21:00

<klip> Jeg er sammen med kæresten blevet katteejer for første gang.
> Vores hunkat på 4 måneder er begyndt at pive meget den seneste tid.

Tillykke :)
Jeg tror jeres kat kalder på en legekammerat. Lejlighedskatte har (efter min
mening) bedst af at have en artsfælle, når den nu skal leve hele sit liv
indendørs. Katte der kommer ud, møder jo katte derude, og kan sagtens have
det fint som enekatte.
Derud over er det vildt sjovt at have to katte, og se deres leg og liv
sammen

Man kan iøvrigt godt få en killing neutraliseret ved 4 måneders alderen,
hvis den er i løbetid, lyder det lidt som en baby der græder...ellers kan du
snildt vente en eller to måneder...

Held og lykke med den lille :)

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Hanne Engermann

Dato : 26-09-06 21:15

> [...]
>
> Held og lykke med den lille :)
>
> --
> Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Hejsa - Det er skam ikke kun din mening, men også de fleste dyrlægers og
adfærdsforskeres. Dyrlægerne skriver selv, at langt størstedelen af de
katte, de får ind med adfærdsproblemer, er enekatte, der bor i lejlighed.

Og jo, man deler ikke sin kats kærlighed og opmærksom med kat nummer 2.
Tværtimod får man dobbelt så meget, 50 gange så mange sjove oplevelser,
og sidst, men ikke mindst, så kan man være væk hjemmefra med god
samvittighed.

Alle mine killinger, der bliver solgt som kælekatte, bliver kastreret
ca. 12 uger gamle, både hanner og hunner. De kommer sig meget hurtigere,
end når de er ældre. Faktisk sidder de i toppen af klatretræerne et par
timer efter hjemkomst fra dyrlægen.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 26-09-06 23:00

1) Det er bestemt ikke for tidligt at neutralisere. Jo hurtigere jo bedre er
min erfaring. I vinder sådan set ikke noget, ved at lade hende få en løbetid
først - tværtimod.

2) Både I og katten ville nok være meget glade for at udvide bestanden med
endnu en killing, så snart som muligt, mens hun stadig selv er lidt killing
og I har bedre chancer for en smertefri sammenføring. Så kan de lege sammen
tidligt om morgenen i stedet for at jeres kat bliver nødt til at pive jer op
for at få lidt afveksling / underholdning /selskab

Jeg vil sige, at der er stor forskel på hyggesnakken/hyggemiaven og så
decideret piven. Jeg synes at det du beskriver, lyder lidt som et begyndende
adfærdsproblem, formentlig et symptom på manglende aktivering og kedsomhed.
Jeg ville anbefale at løse det nu mens det kan gøres lettest med en anden
killing og samtidig give katten et bedre liv fremover, med mindre risiko for
adfærdsforstyrrelser siden hen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : helena

Dato : 27-09-06 09:52

> [...]
> at sove så længe.
>
> Vi holder katten som ren indekat, da vi bor lige ud til en trafikeret vej.

Hvis i skal have en indekat, skal i sørge for at hun bliver stimuleret, lege
med hende osv. Indekatte som ikke kommer ud, skal have afløb for deres
jagtinstinkter og energi.
En anden kat vil være uvurderlig, men I kan også gøre det selv. Der findes
utallige steder hvor man kan læse om stimulering af katte, både på nettet og
i bøger.

VH
Helena

Fra : Mads

Dato : 28-09-06 18:05

helena skrev:
> [...]
> utallige steder hvor man kan læse om stimulering af katte, både på nettet og

Halløj,

Mange tak for de gode besvarelser.
Det er nok en teenagekat der trænger til underholdning lige nu.
Vi er gået amok i en dyrehandel og har købt en masse legetøj og
investerer minimum en times leg med hende inden vi går i seng - som
regel er det en time vi får igen om morgnen.

Vi er ikke så vilde med at skulle have endnu en kat, så vi må gøre vores
til hun hygger sig.

Jeg tror hendes miaven er for at få opmærksomhed og for at hyggesnakke.
Vi synes da selv hun trives godt.

Mvh. Mads