Brækket lårben, hvad må man?
Fra : Henning Lund

Dato : 25-09-06 20:35

For 3 uger siden blev vores yngste søn kørt ned da han var på vej
hjem fra arbejde på sin scooter.

Det kostede bla. et brækket lårben, om aftenen da han skulle
opereres var jeg med inde på operationsstuen inden han blev lagt
i bedøvelse, jeg kunne pga. de ikke havde opereret ikke få
oplysninger om skadens omfang.

Dagen efter snakkede jeg kort med lægen der havde opereret ham,
han fortalte at de havde sat et 25 cm langt marvsøm ind i
lårbenet, og så var der nogle muskler og nerver de havde lappet
sammen.

De 5 dage han lagde på hospitalet, lykkedes det os ikke at komme
til at tale med en læge for at høre om fremtiden, lægerne var
optaget af operationer whatever, så det var faktisk meget
irreterende, da vi gerne ville vide hvad knægten måtte foretage
sig med benet.

Der er sikkert en her i gruppen som kan råde os lidt om hvad
sådan en knægt må foretage sig med benet, han fik krykker og en
rullestol med hjem fra sygehuset, men hvornår må han egentlig
begynde og støtte på benet?

Jeg har ringet nogle gange til sygehuset siden han er kommet
hjem, men det er den ene syge historie efter den anden jeg
præsenteres for, det er ikke lykkedes for mig at få et konkret
svar endnu, så jeg er vældig træt af at blive ved med at spørge
dem.

Den første gang ringede jeg til afdelingen hvor han var blevet
opereret, de anede faktisk ikke han havde været indlagt, han var
blevet arkiveret et andet sted.

Jeg ringede så til det kære arkiv, hus forbi, der var en times
telefontid en gang om dagen

Næste dag, kontakt men hun kunne ikke finde ham, men ville stille
mig om til en fys. men det blev jeg ikke meget klogere af, da
fysén faktisk skulle se journalen inden han ville udtale sig
konkret.

Midt i oktober skal han til kontrol, den dag skal jeg med, så
skal der godt nok oplysninger på bordet, hvis der en nogen
tilstede der ved noget.

Det er ikke let at være syg i Danmark.

Nogen der ved eller kan linke til noget der kan svare på hvad man
skal/skal ikke med et brækket lårben?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-09-06 21:10

> Nogen der ved eller kan linke til noget der kan svare på hvad man
> skal/skal ikke med et brækket lårben?

Prøv at kontakte egen læge. Han har journalen (ellers kan din søn selv
printe den ud på sundhed.dk), og det giver så lidt bedre mulighed for svar.

Mvh Maria

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-09-06 21:18

Maria Frederiksen skrev:

> Prøv at kontakte egen læge. Han har journalen (ellers kan din søn selv
> printe den ud på sundhed.dk), og det giver så lidt bedre mulighed for svar.
>
> Mvh Maria

Det er næppe tilfældet. Egen læge får et udskrivningsnotat fra den
ortopædkirurgiske afd. der har behandlet. Intet andet. Der står hvad der
er lavet - men forhåbentlig også hvad der skal gøre opfølgende.

Jeg kan ikke se hvorfor han ikke skulle måtte gå på benet med krykker
osv. Der kan jo ikke ske det helt store når benet nu er sat sammen?

Hilsen Jesper

Fra : Henning Lund

Dato : 26-09-06 05:34

Jesper Mehlsen skrev:

> Jeg kan ikke se hvorfor han ikke skulle måtte gå på benet med
> krykker osv. Der kan jo ikke ske det helt store når benet nu
> er sat sammen?

Det jeg spekulerer på er, hvor meget må han støtte på benet
stumperne tager jo tid at gro sammen.

Fra : Henning Lund

Dato : 26-09-06 05:32

Maria Frederiksen skrev:

> Prøv at kontakte egen læge. Han har journalen (ellers kan din
> søn selv printe den ud på sundhed.dk), og det giver så lidt
> bedre mulighed for svar.

Nej det har han ikke, den vej har vi også været.

Fra : Henning Lund

Dato : 26-09-06 05:38

Maria Frederiksen skrev:

> (ellers kan din
> søn selv printe den ud på sundhed.dk),

Digital signatur, tjae det har han ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-06 05:47

> Prøv at kontakte egen læge. Han har journalen (ellers kan din søn selv
> printe den ud på sundhed.dk), og det giver så lidt bedre mulighed for
> svar.
Journaler ligger ikke på sundhed.dk, der ligger kun en oversigt over
indlæggelser med dato, diagnose, diagnosekode, behandlingsform (operation,
samtaleterapi etc)..
Kopi af journalen kan kun fåes ved henvendelse til den respektive
afdeling...

Louise

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-09-06 21:50

Henning Lund wrote:

> [...]

> mig om til en fys. men det blev jeg ikke meget klogere af, da
> fysén faktisk skulle se journalen inden han ville udtale sig

En fysioterapeut vil faktisk være god at tale med.
Specielt en der har se din søn.

> Midt i oktober skal han til kontrol, den dag skal jeg med, så
> skal der godt nok oplysninger på bordet, hvis der en nogen
> tilstede der ved noget.

God idé

> Det er ikke let at være syg i Danmark.

Bestemt ikke.

Men har din søn ikke selv fået noget information?

Når han er gammel nok til at køre scooter er han vel også selv i stand til
at tage imod information?

Men han har jo i den nærmeste tid brug for hjælp med at komme til
kontrol/fysioterapi/undersøgelser, og her kan du jo tilbyde ham din hjælp
til transport, og så vil det da være nærliggende at at spørge ham om ikke du
må komme med ind.
Men husk også at respektere at unge som er blevet 16 bestemt også kan have
behov for tid alene med lægen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Henning Lund

Dato : 26-09-06 05:36

Uffe Ravn skrev:
> En fysioterapeut vil faktisk være god at tale med.
> Specielt en der har se din søn.

Jep men ham har vi forsøgt at træffe i 2 uger nu, det kan ikke
lade sig gøre

> Men har din søn ikke selv fået noget information?

Faktisk ikke.

> [...]
> Men husk også at respektere at unge som er blevet 16 bestemt
> også kan have behov for tid alene med lægen.

Det var ham selv der bad mig undersøge hvad han måtte, da han
selv synes at oplysningerne fra sygehuset var mangelfulde.

Fra : C.H

Dato : 05-10-06 16:26

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er ikke let at være syg i Danmark.
>
> Nogen der ved eller kan linke til noget der kan svare på hvad man

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg jo ikke kan vide, om det gælder i din
søns tilfælde, men jeg - da jeg fik indopereret låst marvsøm i lårbenet -
måtte støtte på benet relativt kort tid efter. Dengang måtte jeg støtte til
smertegrænsen - men var meget hæmmet af et brud på underbenet også, gik det
ganske langsomt frem.

Men - ring til sygehuset og få information. Det er det mindste, man kan
forlange
I øvrigt kan jeg da lige nævne, at man almindeligvis fjerner marvsømmet
efter et halvt års tid - men jeg har stadig, 12 år efter - sømmet siddende
uden at mærke noget til det.

CH