Løse hunde i bilen under kørsel
Fra : Nielsen

Dato : 25-09-06 14:12

Hej NG

Håber i kan hjælpe mig med dette spm.:

Er der regler for hvordan en hund skal fastspændes/placeres i en bil?
Kan man få et klip i kortet hvis hunden er "løs" i bilen under kørsel på
lige fod som børn der ikke er fastspændt.

At det logiske siger en god og sikker transportkasse vil være det bedste, er
klart, men hvad siger reglerne?

Vh Nielsen

X-postet i dk.fritid.dyr.hund, dk.videnskab.jura

Fra : per christoffersen

Dato : 25-09-06 14:19

"Nielsen" <thefuturefreak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige fod som børn der ikke er fastspændt.
>
> At det logiske siger en god og sikker transportkasse vil være det bedste,

Færdselsloven:
§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren
ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet.
Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i § 32, stk. 2
og 3, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

..

Stk. 3. Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare
for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne
slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller
lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.

Det er endnu ikke kommet så vidt, at hunde i lovgivningen opfattes på linje
med børn.

FUT: dk.videnskab.jura

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-09-06 20:55

per christoffersen laid this down on his screen :
> [...]
> eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller
> lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.

I fredags kørte jeg bag en pickup-truck på motorvejen - der sad en hund
på ladet. Det må da vist være en overtrædelse af den §§!

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Kito

Dato : 25-09-06 18:08

> [...]
> er klart, men hvad siger reglerne?
>

> Vh Nielsen
>

> X-postet i dk.fritid.dyr.hund, dk.videnskab.jura

Jeg har 2 hunde som jeg sommetider har med i firmabilen. Den største og
fedest af dem har den uvane at lægge sig ned på gulvet, og har hele Rø... på
speederen .
Heldigvis sidder bremsen til venstre, så jeg har endnu kunnet behersket
bilen.
Ok, vi holder sommetider i lyskryds med temmelig mange omdrejninger.
hvem får klippet, mig eller hunden?

CRANER

Fra : jopa

Dato : 25-09-06 18:40

Nielsen skriblede bla:
> Kan man få et klip i kortet hvis hunden er "løs" i bilen under kørsel
> på lige fod som børn der ikke er fastspændt.

Yepper.
Min sidder i en almindelig barnesæde på samme måde som et barn, og den nyder
det

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Ann

Dato : 25-09-06 18:57

jopa skrev:

> [...]
>
> Yepper.
> Min sidder i en almindelig barnesæde på samme måde som et barn, og den nyder

Nej man får ikke klip i kørekortet pga. manglende fastspænding af
hunden - men det har just været fremme, at det faktisk kan være
farligt med løse hunde i bilen.

Det anbefales, at hunden enten spændes fast i en speciel
sikkerhedssele, er i en transportkasse eller sidder bag et hundegitter.

http://www.fdm.dk/public/Presse/pressemeddelelser/FDM/pressemeddelser/2006/crashtestkaledyr.htm

http://www.dogcity.dk/product_info.php?products_id=206

hilsen
Ann

Fra : Bob \(-:

Dato : 26-09-06 09:39

"Ann" <ecj@ofir.dk> skrev i en meddelelse

jopa skrev:

> [...]

Det anbefales, at hunden enten spændes fast i en speciel
sikkerhedssele, er i en transportkasse eller sidder bag et hundegitter.

Min hund sidder også med hundesele på , det tager den nu meget pænt og
så slipper man for at den hopper rundt over det hele imens man kører

Hilsen Robert

Fra : Iben Holst

Dato : 27-09-06 15:21

> [...]
>
> Min hund sidder også med hundesele på , det tager den nu meget pænt og
> så slipper man for at den hopper rundt over det hele imens man kører

Min hund har også sele på, men jeg ville faktisk gerne have hunden ud
af selve bilen og om i en transportkasse i bagagerummet (stationcar),
men jeg kan ikke rigtig finde ud af om det giver lige så stor sikkerhed for
hunden; for nok kan den ikke ryge rundt i bilen, men umiddelbart vil jeg
mene at den flyver mere rundt i kassen end i selen?

Iben