Forslag til nyt bundkort
Fra : anders.moerk@gmail.c~

Dato : 25-09-06 11:47

Min Athlon er ved at virke noget træt, så jeg vil have udskiftet
bundkortet og have en ny 64 bit AMD processor med dual core. Hvilket
bundkort og hvilken CPU bør man vælge for at få mest for pengene?
Jeg vil gerne stadig behold mit gamle grafikkort som egentligt gør det
udmærket og det kræver derfor en AGP-port.

Mit nuværende bundkort er et Asus A7N8X og min CPU er en Athlon XP
2000+.

Venligst,
Anders

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-09-06 11:53

> Jeg vil gerne stadig behold mit gamle grafikkort som egentligt gør det
> udmærket og det kræver derfor en AGP-port.

Så er der det aldrende Nforce3 chipset eller det chipset der bruges på
asrock 939 DUAL (google dem).

Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-09-06 12:11

On 25 Sep 2006 03:46:56 -0700, anders.moerk@gmail.com wrote:

>Jeg vil gerne stadig behold mit gamle grafikkort som egentligt gør det
>udmærket og det kræver derfor en AGP-port.

Hvis du skal ud og investere i ny CPU og bundkort skal du definitivt
ikke stile efter AGP, men PCI-Express.

AGP er stendød, der kommer stort set ikke nye AGP kort. Og selv et
1000-kroners PCI-E grafikkort vil være markant bedre end dit gamle
AGP-kort.

Angående CPU skal du nok overveje at skifte til Intel Core 2 Duo. Selv
den billigste E6300 er hurtigere end noget AMD kan præstere for
tiden...

Fra : Brian Olesen

Dato : 27-09-06 15:33

"Michael Rasmussen" <mic@HaderSpam.dou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> AGP er stendød, der kommer stort set ikke nye AGP kort. Og selv et
> 1000-kroners PCI-E grafikkort vil være markant bedre end dit gamle

Det kan du faktisk ikke vide.
Han skriver jo ikke hvilket kort han har og hvilket behov.

Brian
Brian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-09-06 20:53

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> wrote:

>Det kan du faktisk ikke vide.
>Han skriver jo ikke hvilket kort han har og hvilket behov.

Det er hjernedødt at købe et bundkort med AGP-port idag hvor PCI-E
fuldstændig har overtaget markedet....

<mlr>

Fra : Brian Olesen

Dato : 28-09-06 13:00

> Det er hjernedødt at købe et bundkort med AGP-port idag hvor PCI-E
> fuldstændig har overtaget markedet....

Næh slet ikke. Det er hjernedødt, hvis man er gamer og dermed skal have det
sidste nye hele tiden.
Hvis man bare er officebruger kan man spare mange penge på at tænke sig lidt
om.
Du kan sige det samme om ata så. Hvad så med os, der har adskillige 250 gb
ata-diske liggende uden fejl på.
Skal vi så smide disse ud bare fordi der er kommet en ny standard fra
producenterne til at lokke penge ud af os med?
Ja undskyld men det virker nu mere hjernedødt end at jagt det sidste nye
hele tiden.
Performance-mæssigt skal der altså være vundet en del før jeg skråtter godt
og gennemprøvet hardware.

Mvh. Brian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-09-06 16:41

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> wrote:

>Performance-mæssigt skal der altså være vundet en del før jeg skråtter godt
>og gennemprøvet hardware.

Det kan vi hurtigt blive enige om. Jeg er da også vældig glad for min 2
år gamle maskine med AGP port, og har ingen aktuelle planer om at skifte
den...

Men skal man i byen efter ny CPU og bundkort er det immervæk tumbet at
købe forældet teknologi.

Og AGP er stendød, al udvikling sker i PCI-expres....

<mlr>

Fra : JK

Dato : 25-09-06 12:34

> [...]

>udmærket og det kræver derfor en AGP-port.
>
>Mit nuværende bundkort er et Asus A7N8X og min CPU er en Athlon XP

1) Hvis du holder fast i AGP vil jeg anbefale samtidig at stile imod
at genbruge din DDR ram også.

Så kan du, som et andet svar, bruge noget Nforce3 chipset baseret.
Herved binder du sig så til socket 939.

Der findes også asrock bundkort for socket AM2 med både DDR ram og
AGP.
Med socket AM2 kan du få nogle gode dual core, der kun trækker 65
watt. Det findes ikke til socket 939 (i dual core: 84 watt)
Asrock: http://www.ocworkbench.com/2006/reviews2006.htm

2) AMD kommer i december med en hel stribe 65 nm cpu'er. De er til
socket AM2. Måske var det en ide at vente på dem.

mvh

John

Fra : anders.moerk@gmail.c~

Dato : 25-09-06 14:14

> Der findes også asrock bundkort for socket AM2 med både DDR ram og
> AGP.

Jeg fandt lige et AM2NF3-VSTA. Hedder det VSTA på grund af at det er
kompatibelt med Vista? Ja, jeg spørger jo bare

Er der nogen der har nogle gode/dårlige erfaringer med Asrock?

> Med socket AM2 kan du få nogle gode dual core, der kun trækker 65
> watt.

Det er en god pointe og noget helt andet er at dem der kører socket
939 ikke kan leveres lige nu.

Venligst,
Anders

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-09-06 14:35

> Jeg fandt lige et AM2NF3-VSTA. Hedder det VSTA på grund af at det er
> kompatibelt med Vista? Ja, jeg spørger jo bare

Ja.

Thomas

Fra : JK

Dato : 25-09-06 15:12

On 25 Sep 2006 06:14:04 -0700, anders.moerk@gmail.com wrote:

>Jeg fandt lige et AM2NF3-VSTA. Hedder det VSTA på grund af at det er
>kompatibelt med Vista? Ja, jeg spørger jo bare

Det bruger DDR2 ram, men har AGP og AM2 sokkel.

Jeg tog fejl. Det er til Intel Core duo, at asrock laver et bundkort
med AGP og til DDR ram:

Det tager så til gengæld kun 2 klodser af enten DDR eller DDR2.

Reviews siger at det er omtrent ligegyldigt, hvilken ram der bruges.

http://www.asrock.com/product/775Dual-VSTA.htm

mvh

John