Hjælp til opsætning af router
Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 25-09-06 10:50

Jeg har tidligere skrevet herinde omkring hvilken router med adsl-modem jeg
kunne bruge til min CC forbindelse og har nu fået en Linksys AG241. Den har
jeg sat på netværket der hvor den gamle Zyxel sad og har konfigureret den
som man nu skal.

Jeg kommer også fint på internettet når min PC er forbundet direkte til
AG241, men når jeg så i stedet sætter min WRT54GS i mellem AG241 og min PC,
så virker det ikke mere.

Det er sat op ligesom jeg havde det før hen, DHCP er slået til i begge
routers. Nu har jeg efterhånden prøvet noget forskelligt, men kan kun få det
til at fungere når min pc er sat direkte til AG241.

Er der nogen der kan beskrive udførligt hvordan jeg skal sætte det op for at
det virker? Altså skal der kun være DHCP aktiveret et sted, og hvor skal det
så evt være? Og hvad skal jeg ellers indstille?

På forhånd tak!

/morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-06 13:06

Morten Astrup Christensen skrev:

> Er der nogen der kan beskrive udførligt hvordan jeg skal sætte det op for at
> det virker?

Det nemmeste er nok at slå DHCP fra i router nummer to så den
bare fungerer som AP.

Hvis du lader den DHCP'e, har du to uafhængige LAN, og det
fungerer ikke hvis det ikke er sat korrekt op, og det har man
normalt ikke brug for på et hjemmenet.

--
Bertel

Fra : Soren Rathje

Dato : 25-09-06 15:32

Morten Astrup Christensen wrote:
> Er der nogen der kan beskrive udførligt hvordan jeg skal sætte det op
> for at det virker? Altså skal der kun være DHCP aktiveret et sted, og
> hvor skal det så evt være? Og hvad skal jeg ellers indstille?

1: Slå DHCP fra i din WRT...
2: Glem WAN porten i din WRT, den ekst

Fra : Soren Rathje

Dato : 25-09-06 15:39

Soren Rathje wrote:
> Morten Astrup Christensen wrote:
> ..
> ..
>>

> 1: Slå DHCP fra i din WRT...
> 2: Glem WAN porten i din WRT, den ekst

prøver igen..

1: Slå DHCP fra i din WRT...
2: Glem WAN porten i din WRT, den eksisterer ikke længere (!!)
3: Brug din WRT som en 4 port Switch/AP.

Du kan stadig konfigurere din WRT som normalt blot du ikke bruger WAN
porten og ikke slår DHCP til.

/Søren

Fra : Hans

Dato : 25-09-06 23:53

> [...]
> for at det virker? Altså skal der kun være DHCP aktiveret et sted, og
> hvor skal det så evt være? Og hvad skal jeg ellers indstille?

Forskellen på CC routeren og den nye Linksys er at CC anvender segmentet
10.0.0.x på lan og den nye Linksys anvender 192.168.1.x, hvilket går galt da
det er samme segment som din WRT54GS.

Hvis du ændrer AG241'erens lan til 10.0.0.x segmentet kører det som du er
vant til fra den gamle opsætning.

Hans