Hjælp omkring gravid misseprinsesse.
Fra : Soliema

Dato : 24-09-06 22:51

Hejsa kattekyndige mennesker.

Jeg har jordens dejligste misseprinsesse (efter min mening) som er gået hen
og blevet gravid.
Selv om vi havde holdt øje med løbetid osv. havde vi ikke set noget, som
bare tyde på at hun var i løb, men en dag smuttede hun ud for os og
resultatet er så at hun er med killinger.

Hun har længe haft røde patter og hendes mave er blevet rigtig stor, men som
en god katteslave er man jo alligevel meget nervøs, selv om jeg har læst
bøger og på internette, så jeg er forberedt på selve dagen, men har
alligevel nogen spørgsmål, som piner mig lidt, selv om at jeg godt ved, at
katte jo ikke er ens.

1. hun sover ufattelig meget, hun er faktisk kun vågen for at gå på bakken
og spise.

2. hendes patter er blevet enorm store, med en hvid plet i spidsen, de
plejer jo kun at være røde.

3. Det piner mig, at jeg ikke har en cirka tid, hvor hun skal føde, da jeg
selvfølgelig vil sidde ved hendes side, hvis jeg får lov
Er der nogen synlige tegn, udover restløs og temp. ?

4. at der noget specielt som vi skal tænke på, da hendes killinger på en
måde bliver født "uden for sæsonen" ?

Vil for god orden skyld fortælle, at hun skal neutraliseres når killingerne
er 5 uger og at vi beholder de killinger, som vi ikke kan sælge og hun har
en fødekasse og spiser Royal Canin Babycat.

Håber på svar

Mvh
Anne Mette

Fra : Sabina H.

Dato : 24-09-06 23:07

Soliema wrote:
> [...]
> dagen, men har alligevel nogen spørgsmål, som piner mig lidt, selv om
> at jeg godt ved, at katte jo ikke er ens.

nej det kan du godt sige igen ;)

> 1. hun sover ufattelig meget, hun er faktisk kun vågen for at gå på
> bakken og spise.

meget normalt for en gravid kat ;) lad dig ikke bekymre.....

> 2. hendes patter er blevet enorm store, med en hvid plet i spidsen, de
> plejer jo kun at være røde.

kan det "hvide" evt skrabes af? for det kan tyde på begyndende
mælkedannelse, hvilket igen tyder på en snarlig forestående fødsel....

> 3. Det piner mig, at jeg ikke har en cirka tid, hvor hun skal føde,
> da jeg selvfølgelig vil sidde ved hendes side, hvis jeg får lov
> Er der nogen synlige tegn, udover restløs og temp. ?

her må jeg melde pas.... det handler bare om at være opmærksom og have
tingene klar til hende.... jeg opdagede feks slet ikke min ene hunkat gik i
fødsel, før killing nr 1 var født midt på køkkengulvet...... til mit forsvar
skal siges at det var midt om natten, og hun er en meget sky og stille
kat... ikke spor sjovt alligevel dog....

> 4. at der noget specielt som vi skal tænke på, da hendes killinger på
> en måde bliver født "uden for sæsonen" ?

not really.... det er først relevant når killingerne bliver kønsmodne,
hvilket med "sene" killinger, kan være meget tidligere end med tidligere
killinger.... faktisk kan i opleve at killinger født på denne tid af året
kommer i løb første gang allerede her i det kommende forår..... ellers er
det bare om at bruge jeres sunde fornuft....

> Vil for god orden skyld fortælle, at hun skal neutraliseres når
> killingerne er 5 uger og at vi beholder de killinger, som vi ikke kan
> sælge og hun har en fødekasse og spiser Royal Canin Babycat.

gider hun bruge sin fødekasse?
vær opmærksom på at hun ikke finder en hule hun finder mere passende.....
der er mange ting, men nogle kommer først på banen når hun har født, og så
må du jo spørge igen ;) nogle katte vil have fred, andre vil helst have
selskab hele vejen igennem..

hav evt kaffefløde, æggeblommer (pastauriserede self) og druesukker hjemme,
så du kan give hende en lille opstrammer undervejs i fødslen.....
hav KMR på lager og en engangssprøjte uden nål (købes hos dyrlægen) hvis
killingerne har svært ved at sutte (eller til mælken falder til, eller det
er et stort kuld) kan også bruges som kosttilskud til hende, og når
killingerne selv skal til at drikke......

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Soliema

Dato : 24-09-06 23:39

> kan det "hvide" evt skrabes af? for det kan tyde på begyndende
> mælkedannelse, hvilket igen tyder på en snarlig forestående fødsel....

Har faktisk ikke prøvet, da hun bliver lidt mopset, når det kommer til
hendes patter, så har kun set dem, ved at puste hende på maven.

> [...]
> forsvar skal siges at det var midt om natten, og hun er en meget sky og
> stille kat... ikke spor sjovt alligevel dog....

Uha, er også meget opmærksom på hende, bare hun piver, når hun strækker sig
på sofaen, er nok til at blikken er på hendes og hendes store mave

> [...]
> kommer i løb første gang allerede her i det kommende forår..... ellers er
> det bare om at bruge jeres sunde fornuft....

okay, så er der jo ikke andet at gøre, end at få dem neutaliseret inden de
ryger hjemmefra, for at være på den sikre side.

> gider hun bruge sin fødekasse?

thi hi.. nej egentlig ikke, men har stillet hendes mad der ned, så før var
hun bange for kassen men nu spiser hun der i og smutter der ind, hvis hun
bliver forskrækket.

> [...]
> må du jo spørge igen ;) nogle katte vil have fred, andre vil helst have

jamen har lagt mærke til, at hun lusker rund og kigger alle mulige underlige
steder, så der er lukket døre i skabe og ungernes værelser, selv om min
datter gerne så, at hun fødte inde ved hende.

> [...]
> er et stort kuld) kan også bruges som kosttilskud til hende, og når
> killingerne selv skal til at drikke......

ja, har læst mig frem til dette, så det er på tjek-listen, sammen med
håndklæde, klud, papir og pen, dyrelægens tlfnr og selvfølge en digitalvægt,
så jeg kan veje dem, så jeg kan holde øje med om de tager på.

Tak for svaret, det gør mig lidt mere rolig, at jeg er på forkant med det
meste, så håber jeg bare, at hun kan klare resten selv, men jeg skal nok
være ved hendes side, hvis hun ikke kan.

Mvh
Anne Mette

Fra : Ditte H

Dato : 25-09-06 06:14

> [...]
> meste, så håber jeg bare, at hun kan klare resten selv, men jeg skal nok være

Hej

Hvis du ikke allerede har fået fat i KMR, og din dyrlæge ikke kan
skaffe det, så forsøg på apoteket, de kan måske skaffe det hjem fra
deres leverandører, ofte med kort varsel. Jeg ved det, fordi jeg selv
arbejdet på et apoteket. Dette er dog ikke en reklame, har bare hørt,
at det ikke er altid dyrlægerne har det på lager.

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Hanne Engermann

Dato : 25-09-06 09:30

> [...]
> arbejdet på et apoteket. Dette er dog ikke en reklame, har bare hørt,
> at det ikke er altid dyrlægerne har det på lager.

Og husk, at til killinger under 3-4 uger skal det være den *flydende*
KMR-mælk.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 25-09-06 00:05

Sabina har fået det hele med .... næsten

Husk:
Kaffe på termokanden
En god bog
Telefonen inden for rækkevidde
En blød pude til dine knæ
Mulighed for tlf.kontakt til en med kattefødsler "på rygraden"
Dæmpet belysning
Undgå blitz fra fotografering
..... og frem for alt at holde hovedet koldt og så vidt muligt overlade
det meste til missemor.

Hvis hun skulle finde på at springe rundt på gulvet og rulle sig vildt
og voldsomt, så lad hende gøre det. På den måde kan hun flytte på et
foster, hvis hun fornemmer, det ligger forkert.

PS: Hvis du er heldig, kan du se lange rykninger i skindet på hende, når
det er oppe over.

PPS: Og får du tid, så kig her: http://www.netdyredoktor.dk/sw15224.asp
Der kan du læse om killingernes udvikling uge for uge, efter de er
undfanget.