Bærbar uden skærm??
Fra : fbm

Dato : 21-09-06 22:08

Jeg mener at have hørt om en bærbar i 2 dele som kan bruges hver for sig.
Mange bruger alligevel den bærbare med en anden skærm alligevel, så hvorfor
ikke have en uden skærm.

Den ville være genial som PC i et mediecenter.

vh Flemming

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-09-06 22:31

fbm wrote:

> [...]
> hvorfor ikke have en uden skærm.
>
> Den ville være genial som PC i et mediecenter.

Det kan man sagtens, eller jeg har ihvertfald oplevet 2 modeller, hvor det
var muligt. Begge hvor skærmen var gået i stykker og afmonteret og maskinen
så blev brugt med en normal skærm.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Ole Laursen

Dato : 22-09-06 08:05

"fbm" <spam@nej.dk> writes:

> [...]
> ikke have en uden skærm.
>
> Den ville være genial som PC i et mediecenter.

En mulighed var at købe en Mac mini. Den indeholder udelukkende
bærbarteknologi. Så er der ikke tastatur og touchpad med, men nogle
ville regne det for en fordel.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Anders Majland

Dato : 22-09-06 12:07

> En mulighed var at købe en Mac mini. Den indeholder udelukkende
> bærbarteknologi. Så er der ikke tastatur og touchpad med, men nogle
> ville regne det for en fordel.

Ja til det brug er der ikke nogen grund til tastatur og touchpad.

Det billigste (i forhold til regnekraft) er nok en bærbar med defekt skærm
og/eller batteri. Men mange bærbare har alligevel blæsere der larmer lidt.

Man kan også nemt købe (sig fattig) i pc'er med små fysiske mål. Der laves
en del til industri brug der ikke fylder alverden - men prisen er ikke
"hjemme-venlig". Jeg kan nu godt se det smarte i en f.eks at have en tft
touch med pc'en på bagsiden som mediecenter og så tilsuttet en stor skærm
(eller projektor)

Imho bør en htpc være passivt kølet (det er min så ikke). Et godt bud kunne
være et mini-itx eller måske nano-itx
Saa kan det lade sig gore med passiv koling.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-09-06 12:10

> Saa kan det lade sig gore med passiv koling.

Se f.eks http://www.mini-itx.com/store/?c=26 / der er baade stumper og
faardige fanless maskiner

Fra : Ole Laursen

Dato : 22-09-06 12:56

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> Man kan også nemt købe (sig fattig) i pc'er med små fysiske mål. Der laves
> en del til industri brug der ikke fylder alverden - men prisen er ikke
> "hjemme-venlig".

De har nogle forholdsvist billige nogle her:

http://www.ipc2u.com/
http://www.ipc2u.com/catalog/E/

F.eks. deres WellDone-serie. Det er ikke en superhurtig spand man får
ud af det, men det kan gøres for under 2.500 kr.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Anders Majland

Dato : 22-09-06 18:28

> F.eks. deres WellDone-serie. Det er ikke en superhurtig spand man får
> ud af det, men det kan gøres for under 2.500 kr.

200mhz udgaverne er nok i underkanten til mediacenterbrug - mens 800mhz'er
er baseret på via's processer ligesom mini-itx'erne jeg linkede til.

Ved du hvordan det er mhs opgradering af ram i dem ? 256MB er nok i
underkanten

Fra : fbm

Dato : 22-09-06 19:48

det er lidt noget pjat, hvis de ville kunne de bare sende en bærbar på
markedet uden skærm og tastatur.
At proppe noget barbart grej i en kasse burde ikke koste meget.

Det var lige før at en med lidt teknisk snilde kunne lave en sådan

Fra : Anders Majland

Dato : 22-09-06 19:53

> det er lidt noget pjat, hvis de ville kunne de bare sende en bærbar på
> markedet uden skærm og tastatur.
> At proppe noget barbart grej i en kasse burde ikke koste meget.

Det er lig den der med styktal - Bærbare er billige i kraft af store styktal
hvor en "bookpc" (som man kalte dem i 90'erne) nok ikke har samme apeal til
masserne. Mac mini og nogle af pc klonerne er dog tilgængelige...

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-09-06 21:56

Ole Laursen wrote:

> En mulighed var at købe en Mac mini. Den indeholder udelukkende
> bærbarteknologi. Så er der ikke tastatur og touchpad med, men nogle
> ville regne det for en fordel.

Man har sjovt nok ikke hørt meget tamtam om Mac mini som mediecenter.
Kan den overhovedet trække læsset?

mvh
Henning

Fra : Ole Laursen

Dato : 24-09-06 09:14

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> writes:

> Man har sjovt nok ikke hørt meget tamtam om Mac mini som mediecenter.
> Kan den overhovedet trække læsset?

Mindste konfiguration er en 1.66 GHz Core Duo. Mon ikke den lige kan
klare det?

www.apple.dk, klik på "Store" (foroven), klik på "Mac mini".

Det eneste problem jeg umiddelbart kan se, er at den normalt er
passivt kølet og kun har en radialblæser til at hive luft ud hvis den
bliver belastet for meget. Det er muligt den ville gå i gang hvis man
kigger dvd'er. Jeg ved det dog ikke, blæseren er endnu aldrig gået i
gang på den 1.5 GHz Core Solo jeg bruger til desktopcomputer på
arbejdet. Så jeg ved ikke engang om det er et støjproblem.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/