Touchpad til stationær PC
Fra : Ole Axelsen

Dato : 15-09-06 10:26

På grund af tiltagende problemer med dårlige håndled søger jeg efter et
alternativ/supplement til musen. Jeg har en ide, om, at jeg ville kunne få
glæde af en touchpad, som dem på bærbare computere. Jeg ville dog godt have
en der har lidt større pegeflade. Jeg har ledt forskellige steder, men synes
ikke jeg kan finde noget. Jo bevares, der findes masser af "skriveplader"
hvor man bruger en pen, men det er afprøvet, og er ikke en brugbar løsning.
Det skal være en, hvor man bruger fingerspidserne. Det gør ikke noget, hvis
det er indbygget i et tastatur, og de findes da også, men dem jeg har set er
med pegepladen i samme størrelse som på laptops, og tastaturet er i samme
miniformat.
Findes sådan en ting mon?

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Henning

Dato : 15-09-06 10:46

On Fri, 15 Sep 2006 11:25:46 +0200, "Ole Axelsen"
<oleaxelsen@privat.dk-k> wrote:

> [...]
>med pegepladen i samme størrelse som på laptops, og tastaturet er i samme

Ja, jeg bruger den selv
http://www.headsetshop.dk/product.asp?product=146&sub=119&page=1
Du bruger bare det almindelige tastatur sammen med.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 15-09-06 13:50

Henning wrote:

> Ja, jeg bruger den selv
> http://www.headsetshop.dk/product.asp?product=146&sub=119&page=1
> Du bruger bare det almindelige tastatur sammen med.

Jeg har prøvet den almindelige gamle Mousetrapper, og den er ikke for god.
Den er jo baseret på, at man bruger tommelfingrene til knapperne, og som jeg
ser den "nye model" på billedet, er princippet noget i samme retning, dog
med den forskel, at det på den nye for mig ser ud til at man uvilkårligt vil
bruge tomlerne til rullefunktionen. Måske jeg tager fejl?

Fra : Henning

Dato : 15-09-06 15:53

On Fri, 15 Sep 2006 14:49:57 +0200, "Ole Axelsen"
> [...]

>med den forskel, at det på den nye for mig ser ud til at man uvilkårligt vil
>bruge tomlerne til rullefunktionen. Måske jeg tager fejl?

Jeg bruger pegefingeren, har slet ikke forsøgt med tommelfingeren.
Forskellen på denne og den "gamle" er, at her bevæger du en hel plade
a la en touchpad i stedet for bare en stang.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 15-09-06 18:12

Henning wrote:

> Jeg bruger pegefingeren, har slet ikke forsøgt med tommelfingeren.

Nå ok, det er jo en anden sag. Jeg tror da jeg vil give den en chance. Så
mangler jeg bare, at finde en butik, hvor jeg kan få lov at prøve den inden
køb.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-09-06 11:36

Ole Axelsen wrote:
> På grund af tiltagende problemer med dårlige håndled søger jeg efter et
> alternativ/supplement til musen.

Har du prøvet med en trackball - Dem har jeg selv haft stor gæde af
at bruge omend de kræver lidt tilvænning.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ole Axelsen

Dato : 15-09-06 13:43

Lars Hoffmann wrote:

> Har du prøvet med en trackball - Dem har jeg selv haft stor gæde af
> at bruge omend de kræver lidt tilvænning.

Ja, det er forsøgt, i flere omgange og virker ikke for mig. Det jeg har brug
for er, noget, hvor jeg kan flytte hele hånden, uden at skulle bevæge
fingrene mere end højst nødvendigt.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-09-06 17:13

Ole Axelsen skrev:

> Ja, det er forsøgt, i flere omgange og virker ikke for mig. Det jeg
> har brug for er, noget, hvor jeg kan flytte hele hånden, uden at
> skulle bevæge fingrene mere end højst nødvendigt.

Du skrev, at du ville skåne dit håndled?

Man bruger altså håndledet til at flytte hånden med....

Claus

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 26-09-06 14:37

> Ja, det er forsøgt, i flere omgange og virker ikke for mig. Det jeg har
> brug
> for er, noget, hvor jeg kan flytte hele hånden, uden at skulle bevæge
> fingrene mere end højst nødvendigt.

Måske er en Kid Trac løsningen http://www.ikt-gruppen.dk/hmidler.htm

Stef

Fra : Henning

Dato : 15-09-06 15:54

> [...]

>med pegepladen i samme størrelse som på laptops, og tastaturet er i samme

P.S: Har du, som en simpel ting, prøvet at lægge musen foran dit
keyboard? Det bruger jeg på mit arbejde, meget mere behageligt end at
skulle flytte armen ud til siden hver gang du skal have fat i musen.
Det er selvfølgelig nemmest, hvis musen er trådløs

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-09-06 17:11

Ole Axelsen skrev:

> [...]
> i et tastatur, og de findes da også, men dem jeg har set er med
> pegepladen i samme størrelse som på laptops, og tastaturet er i samme

Alternativt prøv en trackball. Den kræver tilvænning, men det er faktisk det
eneste pegeredskab, som IKKE belaster håndledet, fordi man udelukkende
bruger fingrene.

På en touchpad bruger du også håndleddet, så det er ikke sikkert, at det
hjælper dig. Jeg kender flere i min omgangskreds, som bruger en trackball
navnlig pga af gigt o.lign.

Men du er nødsaget til at vænne dig til det, og det kan være svært i
starten.

Claus

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 26-09-06 14:39