RDRAM?
Fra : SonofonoS

Dato : 14-09-06 07:07

Hej.

Jeg har fået til opgave at hjælpe min onkel med lidt mere ram til
hans computer. Det er en Dell et eller andet. Jeg ved at den kører med
RDRAM, at det er 16-bit og der er 2 slots på bundkortet. Bundkortet er
et intel Vancouver VC820 med i820-chipset. Han kører i øjeblikket med
128mb hvilket er lidt i underkanten til Windows XP.

Kan det betale sig at købe ram til sådan en fætter og i givet fald
hvad skal jeg så gå efter?
Og nu vi er ved det - hvad er forskellen så på RDRAM og den
nuværrende "standard" DDR eller DDR2?

Håber nogen kan hjælpe.

SonofonoS

Fra : -*- DANELAW -*-

Dato : 14-09-06 08:06

"SonofonoS" <henrik@wendelbo-hansen.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det betale sig at købe ram til sådan en fætter og i givet fald
> hvad skal jeg så gå efter?
> Og nu vi er ved det - hvad er forskellen så på RDRAM og den
> nuværrende "standard" DDR eller DDR2?

Det kan IKKE betale sig at købe som nyt. Problemet er, at du kun
har 2 ramsokler, så det skal være 2 'store' moduler du skal have,
hvilket gør det sværere at finde 'billigt'.

Men check her:

http://www.dba.dk//asp/soegning/soegning.asp?Fritekst=rdram&RubrikId=25250&PrisTil=9999999&PrisFra=0&Medbillede=0&AntalDage=0&Querytype=0&KortSogRad=0&KortSogY=0&KortSogX=0&kortsogNavn=0&radX=0&radY=0&RegionId=0&Forhandler=0&FavoritNavn=&SoegningId=0&SektionId=0&BilledVisning=

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-09-06 14:43

SonofonoS skrev:

> [...]
> 128mb hvilket er lidt i underkanten til Windows XP.
> Kan det betale sig at købe ram til sådan en fætter og i givet fald

Med mindre du får noget smidt i nakken brugt, så kan det ikke betale sig at
opgradere, når man ser på nypriserne. Rambus er dyrt, og du skal samtidig
være sikker på, at de klodser, du køber, kan køre i maskinen.

128mb ekstra hjælper ikke det store, skal det rigtig mærkes skal du op i 512
mb, og det koster kassen!

Jeg ville sælge denne maskine og købe en ny. Det er næppe værd at kaste så
dyr ram i denne.

> Og nu vi er ved det - hvad er forskellen så på RDRAM og den
> nuværrende "standard" DDR eller DDR2?

Søg efter ram på google, det er en længere historie.

Claus

Fra : Christian Mygind

Dato : 14-09-06 16:13

SonofonoS wrote:
[...]
> Kan det betale sig at købe ram til sådan en fætter og i givet fald
> hvad skal jeg så gå efter?

Tilslutter mig nej-et. Selv på brugtmarkedet vil du kunne få ram+bundkort
billigere end brugtprisen på RDRAM, som i parantes bemærket er næsten umulig
at få fat på.

> Og nu vi er ved det - hvad er forskellen så på RDRAM og den
> nuværrende "standard" DDR eller DDR2?

RDRAM er en ramudviklingsmæssig blindgyde. Det er hurtigere end SDRAM, og
kunne som sådan have været denne ramtypes afløser hvis ikke DRR havde
overhalet i fart og i særlig grad i meget lavere pris.

/Chr

Fra : SonofonoS

Dato : 14-09-06 16:48

Jeg takker alle for besvarelserne - jeg tror det bliver et no go.
Kiggede på edbpriser, og kan se at 512mb kan erhverves til omkring
1600,- hvis jeg husker rigtigt!

Så kig i dba de næste par dage efter en brugt dell.

SonofonoS

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-09-06 18:02

SonofonoS skrev:

> Jeg takker alle for besvarelserne - jeg tror det bliver et no go.
> Kiggede på edbpriser, og kan se at 512mb kan erhverves til omkring
> 1600,- hvis jeg husker rigtigt!

Kig også i markedsgrupperne. Nogle gang er der billig rambus, fordi der som
oftest ikke er nogen, som vil have dem. det afspejler ofte prisen.

> Så kig i dba de næste par dage efter en brugt dell.

Nej for fanden, er du da tosset mand

Det kan slet ikke svare sig!
Du får en ny delle til under 3000,- nogen gange er de nede på 2300,- på
tilbud, når man trækker serviceaftalerne fra.

Skal du endelig købe brugt, så køb i markedsgrupperne, priserne i dba er de
rene fantapriser, fordi folk ikke kender gamet/betingelserne for
værdinedskrivninger på brugt pc-udstyr.

Claus

Fra : SonofonoS

Dato : 14-09-06 20:42

He he - det med dba, var nu ment sådan at det var min onkels dell der
kom deri. Jeg ville aldrig kunne finde på at købe brugt it-udstyr.
Men det er nok bare mig.

SonofonoS