Computer vil kun køre i VGA tilstand
Fra : Martin Larsen

Dato : 12-09-06 09:28

Hej gruppe

Efter at have sat en ny strømforsyning i min PC, virker den nu igen.

Eller sådan da. For nu virker den kun i VGA tilstand. Hvis jeg starter
op i fejlsikret tilstand eller VGA tilstand fra boot-menuen, kan jeg
bruge PC'en. Men skifter jeg til andet end VGA, er der blot sort skærm.
Skærmen LED står og blinker på samme måde som når computeren er slukket
eller på standby.

Jeg har ikke ændret i systemet efter monteringen af strømforsyningen.
Dog har jeg haft CMOS batteriet ude for at tjekke dette, men setup
kodeordet er intakt, så det må vel indikere at CMOS ikke har tabt
indstillingerne.

Det er vel ret utænkeligt at skærmkortet går i stykker på en sådan måde
at det kun kan virke i VGA tilstand, ikke?

Håber på kommentarer der kan bringe skidtet tilbage til normal tilstand

Martin

Fra : Mogens

Dato : 12-09-06 09:47

On Tue, 12 Sep 2006 10:28:00 +0200, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>at det kun kan virke i VGA tilstand, ikke?
>
>Håber på kommentarer der kan bringe skidtet tilbage til normal tilstand

Hej

Har du prøvet at starte op i VGA tilstand og så
installere de originale drivere til grafikkortet ?

Og har du tjekket at du nu også har valgt en
opløsning / refresh rate som din skærm kan
vise ?

mvh Mogens

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-09-06 22:38

Mogens wrote:

> [...]
> installere de originale drivere til grafikkortet ?
>
> Og har du tjekket at du nu også har valgt en
> opløsning / refresh rate som din skærm kan

Ja, disse ting havde jeg afprøvet uden held, både nye drivere og refresh
rate med videre.

Men jeg har nu løst problemet ... sagen var den at lige så snart jeg
rørte ved skærmindstillingerne gik skærmen i sort, så det var krop
umuligt at fejlfinde når man famlede der i blinde.

Så var det jeg fik den ide at fjernstyre computeren via VNC fra min
bærbare (det gør jeg alligevel næsten dagligt). Nu kunne jeg pludselig
se skærmen og derfor fejlfinde.

Og årsagen var såmænd banal: af en eller anden grund var skærmkortet
slået over på TV mode, dvs. den sendte billedet ind til TV'et i stuen!

Da jeg slog den over på "Analog monitor" kom billedet tilbage!

Så nu har jeg en PC der virker med en ny (brugt) strømforsyning, om som
kan vise de herlige 1280 x 1024 punkter - jubii !

Og tak til svarene til jer begge!

Martin

Fra : ttoet

Dato : 12-09-06 10:15

Martin Larsen wrote:
> Det er vel ret utænkeligt at skærmkortet går i stykker på en sådan
> måde at det kun kan virke i VGA tilstand, ikke?

Det kan altså godt lade sig gøre. Mit gamle GF4 TI4200 kort døde netop på
den måde. Selvom jeg prøvede med Win XP, Win 98SE og Linux, var det umuligt
at få det til at vise andet end VGA. Alt over det gav blank skærm. Og det
var med de rigtige drivere installeret.

Jeg vil dog, som andre også siger, råde dig til at undersøge om du har de
rigtige drivere installeret. Evt. prøve at geninstallere dem.

Thoeger