forskel på sata og sata2 ? og norton ghost~
Fra : not@home.se

Dato : 10-09-06 20:02

hej jeg står og skal til at købe en ny harddisk og vil vælge en sata2
selv om mit bundkort ikke kan udnytte den fuldt ud det kan kun klare
150mb

men hvad er ellers forskellen på sata og sata2 ? er den eneste forskel
at sata 2 overfører med 300mb og sata overfører med 150mb ?

jeg har aldrig haft en satadisk før har altid haft en ata harddisk.

er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg skal sætte en satadisk
i maskinen ?

samtidigt håber jeg at jeg kan få overført alt fra min gamle disk med
norton ghost

er her nogen som er vandt til at bruge det program ? hvis ja er der så
noget jeg skal være opmærksom på inden jeg tager det i brug ?

hvis nogen gidder må i meget gerne give en lille kort beskrivelse af
hvad jeg gør og i hvilken rækkefølge med norton ghost og den nye
harddisk for at få alt ført over på den. håber at nogen kan hjælpe
lidt

hvis det skal bruges har jeg dette bundkort
http://www.hardocp.com/article.html?art=NjAw

og vil købe denne harddisk
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202521&Place=&Placeurl=

Seagate Barracuda 7200.10 320 GB / 7200 rpm / 16 MB / Serial ATA-300

Fra : Lasse Jensen

Dato : 11-09-06 16:03

not@home.se wrote:

> [...]
>
> men hvad er ellers forskellen på sata og sata2 ? er den eneste forskel
> at sata 2 overfører med 300mb og sata overfører med 150mb ?

Ja.

> jeg har aldrig haft en satadisk før har altid haft en ata harddisk.
>
> er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg skal sætte en satadisk
> i maskinen ?

Hvis du køber en SATA2 disk skal den jumpes til at køre SATA1

> [...]
>
> er her nogen som er vandt til at bruge det program ? hvis ja er der så
> noget jeg skal være opmærksom på inden jeg tager det i brug ?

Næeh... det burde bare virke.

> [...]
> hvad jeg gør og i hvilken rækkefølge med norton ghost og den nye
> harddisk for at få alt ført over på den. håber at nogen kan hjælpe

Sæt disken i. Configurer din BIOS så den bliver prioiteret lavere end IDE
diskene. Boot fra din gamle disk. Start ghost og kopier hele din systemdisk
over på den nye og tilpas partitionsstørrelserne. Genstart. Set SATA disken
op som primær disk og TADA!

Sådan en har jeg. Den er herlig.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : not@home.se

Dato : 11-09-06 16:09

>Sådan en har jeg. Den er herlig.

tak for svaret, syntes du at harddisken larmer eller lyder den bare
som de andre seagate sådan rimmelig lydløs ?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 11-09-06 19:02

not@home.se wrote:

> tak for svaret, syntes du at harddisken larmer eller lyder den bare
> som de andre seagate sådan rimmelig lydløs ?

Jeg kan ikke høre den for mine blæsere, så den kan ikke være så slem.

Fra : Knud S.

Dato : 11-09-06 21:51

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse news:45057aa6$0$147$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ja.

> Hvis du køber en SATA2 disk skal den jumpes til at køre SATA1

> Næeh... det burde bare virke.

Det kommer godt nok meget an på hvilket bundkort man har. Til mit A8V
skal der installeres driver for over hovedet at kunne se et SATA-drev.