Hvilken CPU?
Fra : Frederik Sunne

Dato : 10-09-06 14:01

Hej,

Jeg skal samle en maskine for en ven, men jeg har ikke fulgt med i et
stykke tid. Derfor ved jeg ikke meget om de nye Intel processorer.
Men jeg er ude efter en processor til ca. 1.300 kr., som giver mest
ydelse for penge, men som også er mulig at køle støjsvagt og som ikke
bruger alt for meget strøm.

Er det en Core 2 Duo E6300 1.86 GHz jeg er ude i? Når den er Intel
Boxed, er den så til at pille af og erstatte med en støgsvag køler?

Mvh,

Frederik

Fra : JK

Dato : 10-09-06 16:01

On Sun, 10 Sep 2006 15:00:54 +0200, Frederik Sunne
<frederiksunneFJERNMIG@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Er det en Core 2 Duo E6300 1.86 GHz jeg er ude i? Når den er Intel
>Boxed, er den så til at pille af og erstatte med en støgsvag køler?

Ja, sådan en E6300 ville jeg købe. In-a-box køleren kan du senere
erstatte med en anden. Men døm nu ikke Intels køler for hårdt, måske
er den udmærket og støjsvag. Bundkortet skal jo regulere hastigheden.

Jeg ville købe f.eks. et Abit AB9 bundkort til den, og 2x 1Gb DDR2 ram

mvh

John

Fra : Frederik Sunne

Dato : 11-09-06 14:46

JK wrote:
> [...]
> erstatte med en anden. Men døm nu ikke Intels køler for hårdt, måske
> er den udmærket og støjsvag. Bundkortet skal jo regulere hastigheden.

Jeg dømmer den rigtig hårdt :) Deres boxed til P3 og P4 stank uendeligt.

> Jeg ville købe f.eks. et Abit AB9 bundkort til den, og 2x 1Gb DDR2 ram

Hvorfor al den RAM? Havde bare tænkt mig at putte 512 eller 1 GB i. Jeg
er blevet ret god til at strippe XP ned til bare at bruge under ca. 85
Mb, så laver man ikke 3-d eller Videoredigering, virker det overflødigt.

Abit? Jeg er en Asus mand, men de vist også ok ;)

Mvh,

Frederik

Fra : Mogens

Dato : 11-09-06 15:55

On Mon, 11 Sep 2006 15:45:53 +0200, Frederik Sunne
<frederiksunneFJERNMIG@gmail.com> wrote:

>Jeg dømmer den rigtig hårdt :) Deres boxed til P3 og P4 stank uendeligt.

Ja, box kølerne til de CPU'er var elendige, men til gengæld får de
kølere som Intel bruger til deres nye CPU'er masser af ros for at være
støjsvage.

mvh Mogens

Fra : not@home.se

Dato : 11-09-06 16:17

Jeg
>er blevet ret god til at strippe XP ned til bare at bruge under ca. 85
>Mb,

? hvordan gør man det ?

Fra : Frederik Sunne

Dato : 12-09-06 14:45

not@home.se wrote:
> Jeg
> ? hvordan gør man det ?

Uhh, der er en del hacks. Først og fremmest gælder det om at slukke et
væld af services. Bruger man computeren derhjemme, kan man virkelig
nakke mange af dem. Så booter den hurtigere og bruger mindre RAM.
Få inspiration her:
http://www.jasonn.com/turning_off_unnecessary_services_on_windows_xp

Så dropper jeg al lir i den grafiske fremvisning og slukker for
automatisk opdateringer, men opdaterer istedet for med:
http://windowsupdate.62nds.com/
Vha. Firefox, det fungerer fedt.

Så kommer man ret langt og får en maskine som er glad.

Værre er det dog, hvis producenter præinstallerer bunker af programmer,
som da jeg fik min IBM bærbar - mega programmer bare for at bruge
Bluetooth. De fik kniven, det sløvede ganske enkelt maskinen for meget
og gevinsten var alt for lav i mine øjne.

Mvh,

Frederik