Intet billede ved første opstart ?
Fra : Mogens

Dato : 10-09-06 09:26

Hej

Jeg har fået et underligt lille problem med min PC og jeg kan
ikke lige finde ud af hvad det skyldes, så jeg håber at I kan
hjælpe mig.

For ca. 6 mdr siden satte jeg et nyt grafikkort i maskinen,
et Asus Nvidia 7800 GTX og alt kørte bare perfekt i nogen
måneder.

Så en morgen kom der pludselig ikke noget billede på da
jeg tændte for maskinen. Skærmen gik bare i standby
efter nogen sekuinder.
PC'en startede dog fint op med Windows og det hele, bare
uden billede. Det hjalp ikke at resette, men efter at have
slukket for den et kort øjeblik ville den godt starte op med
billede og den kørte perfekt resten af dagen. Også selvom
den blev slukket et par gange. Mystisk.

Præcis det samme gentig sig så en lille uge senere og siden
da er dette sket oftere og oftere. Nu er det hver eneste
morgen at jeg ikke kan få billede på i første forsøg. Så snart
maskinen har været slukket et øjebilk er der intet galt.

Hvad kan der være galt ? Kan det evt. være PSU'en der
er lige svag nok til at levere strøm til grafikkortet ? Det er
jo lidt kraftigere end det Radeon X700 kort jeg kørte med
før. Det havde f.eks ikke direkte strøm fra PSU'en sådan
som det nye Nvidia 7800 kort har. Men det undre mig bare
at alt kører fint i andet forsøg, hver eneste gang og at
problemet kun opstår når maskinen har været slukket i
6 - 8 timer. Har den kun været slukket i et par timer er
der intet galt.

PC'en inderholder forøvrigt :
Asus A8N-E bundkort med en AMD 64 3500 CPU
4 x 512 MB RAM
4 harddiske og 2 optiske drev
400W NorthQ PSU

Nogen ideer ?

På forhånd tak

mvh Mogens

Fra : Per Nielsen

Dato : 10-09-06 09:31

Jeg ville prøve med et andet grafikkort og/eller en anden skærm, for at
se om det fjernede problemet.

Fra : Mogens

Dato : 10-09-06 09:39

On Sun, 10 Sep 2006 10:30:57 +0200, "Per Nielsen"
<dazzler53@hotmail.com> wrote:

>Jeg ville prøve med et andet grafikkort og/eller en anden skærm, for at
>se om det fjernede problemet.

En anden skærm er prøvet. Det ændrede ikke noget.

Grafikkortet er ikke lige sådan at bytte ud, for jeg har
ikke andre PCI-E kort liggende. Og nej, jeg kender
ikke nogen jeg lige kan låne et af.

mvh Mogens

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 10-09-06 11:16

"Mogens" <Mogens@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Grafikkortet er ikke lige sådan at bytte ud, for jeg har
> ikke andre PCI-E kort liggende. Og nej, jeg kender

Kan det være batteriet på bundkortet som trænger til at blive skiftet?
/Henrik

Fra : Mogens

Dato : 10-09-06 11:42

On Sun, 10 Sep 2006 12:15:58 +0200, "Henrik G. Jacobsen"
<nospam@brakmark.dk> wrote:

>Kan det være batteriet på bundkortet som trænger til at blive skiftet?

Burde den så ikke også tabe alle oplysninger om hvilken disk
der skal startes op på, RAID o.lign ?
Desuden er bundkortet ikke et år gammelt endnu, så batteriet
burde være OK.

mvh Mogens