Hvilken processor er den bedste?
Fra : Erik Jappe

Dato : 05-09-06 09:43

Hej

hvilken processor er hurtigts/bedst:

HP Pavilion Dv6088ea med AMD Turion 64 X2 mobilteknik TL-56 Dual-Core
eller
Acer Travelmate 4222WLMi med Intel Core Duo 1.66 GHz T2300.

Hvor finder jeg dokumentation?

Mvh Erik

Fra : Per

Dato : 05-09-06 14:55

"Erik Jappe" <erikjapp@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller
> Acer Travelmate 4222WLMi med Intel Core Duo 1.66 GHz T2300.

Jeg kender ikke de pågældende processorer du nævner.

Jeg har til gengæld altid fået at vide, at jeg skulle holde mig langt væk
fra AMD og købe Intel istedet for. Jeg ved ikke om det er ændret i dag. AMD
er vist bedst til spil- Intel til resten.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-06 16:26

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> "Erik Jappe" <erikjapp@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender ikke de pågældende processorer du nævner.

Det er ellers ret væsentligt for at kunne hjælpe spørgeren sagligt.

> Jeg har til gengæld altid fået at vide, at jeg skulle holde mig langt væk
> fra AMD og købe Intel istedet for. Jeg ved ikke om det er ændret i dag.

Hvem har du snakket med? Intel?! Det er forældet vås.

> AMD er vist bedst til spil- Intel til resten.

På den stationære front har AMD indtil Intel kom med deres dual core cpu'er
siddet effektivt på toppen af benchmarkene, men det har ændret sig nu, men
AMD slår stadig Intel når man taler pris/ydelse.

Snakker vi bærbare (hvilket jeg antager er det mest relevante) så har Intel
længe haft teten pga. deres dual core's. Jeg ville vælge Intel-maskinen af
de to udfra cpu'en alene, men faktisk er det ofte mængden af ram+hd der til
sidst afgør valget når jeg rådgiver.

mvh
///M

Fra : Jeppe Høiby

> På den stationære front har AMD indtil Intel kom med deres dual core cpu'er
> siddet effektivt på toppen af benchmarkene, men det har ændret sig nu, men
> AMD slår stadig Intel når man taler pris/ydelse.

Det synes jeg nu ikke det ser ud til her?
<http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-shootout_13.html>

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-06 17:50

Fra : Esben

Dato : 05-09-06 18:01

"///M" <nomail> skrev i en meddelelse

> Jaeh, men kan altid få en graf til at vise det man ønsker. Men ja, Intel
> har prissat deres nye cpu'er aggressivt, men den påkrævede platform
> (bundkortet) er også dyrere, så samlet er det ca. udlignet.

Det er vel ikke noget krav, at man bruger en intel platform til en intel
cpu.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-06 18:49

"Esben" <esben@gruf.LAND> wrote in message
> "///M" <nomail> skrev i en meddelelse

> Det er vel ikke noget krav, at man bruger en intel platform til en intel
> cpu.

Næh - men det har jeg heller aldrig sagt. Mit udsagn bekræftes faktisk også
på linket. Citat:
"However, the fact that contemporary CPUs on Core microarchitecture require
more expensive LGA775 platform may actually make up for the AMD's pricing"

mvh
///M

Fra : Esben

Dato : 05-09-06 19:37

> Næh - men det har jeg heller aldrig sagt.

Men du skrev at det var påkrævet. Mener du så ikke at det er et krav?

--
Esben

Fra : Nicolai

Dato : 05-09-06 20:33

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> Men du skrev at det var påkrævet. Mener du så ikke at det er et krav?

Jeg kan ikke læse at han skriver at Intel platform er påkrævet:

"men den påkrævede platform (bundkortet) er også dyrere"

> --
> Esben

Nicolai

Fra : Knud S.

Dato : 05-09-06 21:08

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse news:44fdad3e$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det er vel ikke noget krav, at man bruger en intel platform til en intel cpu.

Nej ikke hvis du mener chipset, men selve opbygning skal jo være bestemt
for Intel og de er åbenbart altid dyrere at lave af en eller anden grund.

Fra : Jeppe Høiby

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-06 18:48

> Hvad mener du? Den graf viser da præcis, hvad den giver sig ud for.
> Hvordan mener du, der er manipuleret med den?

Jeg har ikke sagt der er manipuleret, blot at tests aldrig er repræsentative
for andet end de forhold man tager højde for og dermed kan man få dem til at
vise hvad som helst.

> Dyrere? Hvordan det? Du kan da sagtens få billige Core 2 Duo bundkort.

Dit link beskriver selv at LGA775 sokkel-bundkortene er dyrere end andre.

> Køb af 1000 Intel CPU'er er vel det samme som køb af 1000 AMD CPU'er?

Check nu priserne :)

> Hvis du kiggede nærmere på ovenstående link fra xbitlabs.com, så kan du
> længere nede på siden se, at den nye Intel platform endda performer langt
> bedre end AMD CPU'er, når man kigger på ydelse ift. strømforbrug.

Og? Det er da irrelevant for det jeg udtalte mig om = pris/ydelse

mvh
///M

Fra : Jeppe Høiby

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-06 10:26

> Fra edbpriser.dk:
> Core 2 Duo E6400 = kr. 1.645
> Athlon64 X2 5000+ = kr. 2.222

Interessant valg til sammenligning. Mener du de er lige hurtige?

Sakset fra AnandTech:

The E6400 is now more expensive than the X2 4200+, a comparison that we will
be able to look at in-depth today to determine a winner at the low $180 -
$230 price range.

Han vælger (modsat dig) at sammenligne 4200+ med E6400....... du har valgt
AMD's største (og dermed dyreste) og Intel tredje/fjerde/noget største. Det
er ikke fair :)

mvh
///M

Fra : Nicolai

Dato : 06-09-06 12:14

> Interessant valg til sammenligning. Mener du de er lige hurtige?

Jeg gad ikke lige lede efter den, men E6600 koster ca. tilsvarende 5000+ og
E6600 giver 5000+ baghjul, så mon ikke at E6400 har næsten samme performance
som 5000+?

http://www.tomshardware.com/2006/07/14/core2_duo_knocks_out_athlon_64/page12.html

> [...]
> AMD's største (og dermed dyreste) og Intel tredje/fjerde/noget største.

Jo da, hvis ydelsen er næsten det samme, det ville netop ikke være fair, at
sammenligne 5000+ med E6600, da selvom prisen er næsten ens, er langt bedre
end 5000+. Så det er vel for at være fair over for AMD, at han kun
sammenligner med E6400.

> mvh
> ///M

Nicolai

Fra : Jeppe Høiby

Fra : Nicolai

Dato : 05-09-06 19:23

> [...]

> Toms Hardware og AnAndTech vil jeg så vidt jeg husker få det indtryk som
> jeg har refereret til i mit oprindelige indlæg. :)

Når jeg læser dem og da jeg læste dem før køb af ny PC, så får jeg også
tydeligt det indtryk, at Core 2 kontra AMD X2 AM2, ligesom Jesper viser, at
Intel har den bedste pris/ydelse. Du baserer på "så vidt jeg husker".

Og ja, inkluderer du bundkort, så ville du måske kunne udligne noget at det
forspring Core 2 har, men det er jo ikke fair at vurdere CPU, som indlægget
handler om, udfra et bundle. Noget andet er, at du kan få billige Core 2
bundkort nu og du kan få dyre AMD bundkort, så ligesom grafer, så
repræsenterer det også kun hvad man vil.

Fakta er, at Intel pt. fører krigen. Desværre. Jeg havde ellers besluttet
mig for at købe AMD denne gang, mest for at "belønne" dem for deres gode
arbejde det seneste, men de nåede lige at blive slået af AMD. AMD har jo så
også for nyligt nedsat deres priser kraftigt, fordi de ikke pt. har noget
alternativ til Core 2, så dem som har prissat agressivt må netop være AMD.

> mvh
> ///M

nicolai

Fra : Knud S.

Dato : 05-09-06 21:06

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse news:44fda1a5$0$75029$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]

Nu har jeg ikke lige fulgt med det sidste halve års tid, så det er da muligt
der er sket ændringer. Det har i hvert fald været sådan gennem en del år
efter min bedste overbevisning. Jeg ved AMD har lige sat deres processorer
meget ned og det næste problem er, at man mange gange skal betale en del
mere for et bundkort beregnet til Pentium.

Fra : Knud S.

Dato : 05-09-06 21:13

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse news:44fda1a5$0$75029$14726298@news.sunsite.dk...

Jeg har ikke tjekket noget, men kan se, at den er baseret på AMD-priser i hvert
fald inden deres voldsomme prisnedsættelser her efter ferien. Så mon ikke det
allerede er forældet journalistik - det går jo stærkt i dag

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> ikke det
> allerede er forældet journalistik - det går jo stærkt i dag

Jeg tror ikke den er forældet. Fra edbpriser.dk:
Core 2 Duo E6400 = kr. 1.645
Athlon64 X2 5000+ = kr. 2.222

Så det passer vel meget godt med diagrammet på xbitlabs.com.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Knud S.

Dato : 05-09-06 16:43

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:44fd81f3$0$3555$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> ikke om det er ændret i dag. AMD er vist bedst til spil- Intel til resten.

Velkommen tilbage i gruppen - det var mange år du holdt pause
Jeg har så til gengæld aldrig haft en Intel, hvilket ikke er fordi jeg har
noget i mod Intel, men fordi jeg får mere for mine penge ved at bruge
dem på AMD. Arr . jeg havde måske en Cyrix tilbage i 386 dagene

Fra : Nicolai

Dato : 05-09-06 20:34

"Knud S." <news@post-cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> dem på AMD. Arr . jeg havde måske en Cyrix tilbage i 386 dagene

Jeg kan da kun huske at Cyrix lavede til 486'ere, eller husker jeg helt
forkert?

Nicolai

Fra : Lasse Jensen

Dato : 05-09-06 20:39

Nicolai wrote:

> "Knud S." <news@post-cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan da kun huske at Cyrix lavede til 486'ere, eller husker jeg helt
> forkert?

Tjaeh, de lavede en CPU med en 486 kompatibel core og en 386 kompatibel bus,
så i har vel begge lidt ret.

http://www.cpu-collector.com/menu/bymanufacturer/manufacturer/Cyrix/class/386.htm

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Erik Jappe

Dato : 05-09-06 20:50

Hej igen

det går hurtigt med diskussionen og tak for svarene, men ...

Hvis man direkte sammenligner de to processorer i en test - er der så store
forskelle?

Jeg har en stationær computer med en Intel pentium 4 2.2. GHz, som jeg bl.a.
bruger til videoredigering. Fra avi til mpg med TMPengc.

Hvor meget hurtigere i pct. vil I skønne, at hver af de to processorer er i
forhold til min 2.2. Ghz?

Mch Erik

Fra : Lasse Jensen

Dato : 05-09-06 21:08

Erik Jappe wrote:

> Hej igen
>
> det går hurtigt med diskussionen og tak for svarene, men ...
>
> Hvis man direkte sammenligner de to processorer i en test - er der så
> store forskelle?

Nej. Ihvertfald ikke nok til at du kan mærke dem, hvis du ikke har et stopur
i hånden.

> [...]
> bl.a. bruger til videoredigering. Fra avi til mpg med TMPengc.
>
> Hvor meget hurtigere i pct. vil I skønne, at hver af de to processorer er

http://www.tomshardware.se/processorer/20060823/turion_64_x2-08.html er nok
hvad du leder efter. Hils google og sig tak