Computer lugter af tobak´s røg
Fra : www.mamegames.dk

Dato : 04-09-06 16:33

Hej

Jeg har fået en ellers udmærket computer foræret.
Eneste problem er at den tidligere ejer var ryger, og det lugter ikke så
fedt, så nogen som ved hvordan jeg kan fjerne eller minimere de lugtgener
som er fra computeren.
Og nej, jeg hænger ikke et wonderbaum op i maskinen, så vil jeg heller have
tobaks lugten.

Hygsom
Leo

Fra : Dr. Phil

Dato : 04-09-06 16:48

"www.mamegames.dk" <leo@leo dot lir dot dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som er fra computeren.
> Og nej, jeg hænger ikke et wonderbaum op i maskinen, så vil jeg heller

Først og fremmest så fjern ALT støv fra div. blæsere i kabinettet.Der er
sikkert masse nikotin opsamlet i dem.
Pil dem af/ud og fjern skidtet med vatpinde og køkkenrulle.Også div
kølere/ribber
Hvis du har adgang til en kompressor så blæs FORSIGTIGT bundkort og lign.
af.
Evt osse tørre indersiden af kabinettet af med køkkenrulle.

Fra : Nicolai

Dato : 04-09-06 17:47

"Dr. Phil" <123@123.dk> skrev i en meddelelse

> Først og fremmest så fjern ALT støv fra div. blæsere i kabinettet.Der er
> sikkert masse nikotin opsamlet i dem.

Tja, hvis det er tilfældet, så er det altså ikke muligt at blæse støvet af.
Nikotinen får jo støvet til at klæbe sig fast til alt.

Nicolai

Fra : John

Dato : 04-09-06 19:15

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nikotinen får jo støvet til at klæbe sig fast til alt.

Ikke nikotinen, men tjæren. Vinduesrens kan opløse det.
Salmiakspiritus til de grove tilfælde, men det er skrappe sager
og anbefales ikke..

Mvh John

Fra : John

Dato : 04-09-06 16:51

"www.mamegames.dk" <leo@leo dot lir dot dk> skrev i en meddelelse

> den tidligere ejer var ryger, og det lugter ikke så
> fedt

Prøv med vindues-spray henne fra superen. Spray på en blød klud,
ikke på pc'en. Rens derefter pc'en udvendig, og måske også med
forsigtighed indvendig. Gentag evt processen flere gange.

> Og nej, jeg hænger ikke et wonderbaum op i maskinen

Hvorfor dog ikke? :))

Mvh John

Fra : Flemming Joensson

Dato : 04-09-06 19:16

"www.mamegames.dk" <leo@leo dot lir dot dk> wrote in

> Og nej, jeg hænger ikke et wonderbaum op i maskinen, så vil jeg heller
> have tobaks lugten.

Hehe - det ville ellers være god stil - især hvis det er et af de
kabinetter med vindue og lys :)

Nå, men til de gode gamle husholdningsråd.
Lidt eddike i en underkop - No shit - det er et godt gammelt husråd - det
virker også hvis man har haft gæster der har røget. Når nikotinen sidder
godt i kabinettet skal det selvfølgelig rengøres først - men hvis det
stadig lugter bagefter vil lidt eddike være et godt træk. Lad koppen stå
der en lille uges tid (eller til lugten er væk) og skift eddiken en gang i
døgnet.

Et kendt trick blandt brugtvognsforhandlere er at smide et par nye dæk ind
på bagsædet i bilen en uges tid - det kan også gøre (midlertidige)
underværker. Det kan selvfølgelig blive lidt problematisk at få et bildæk
ind i kabinettet :) - måske et (stykke) cykeldæk/slange

Til grundig rengøring af elektronik/hardware er icopropylalkohol altid godt
(se *) . I hvert fald så længe du holder dig til at gøre noget ved kabinet,
tastatur og mus. Skærmfladen skal have en mere nænsom behandling hvis ikke
du vil risikere at ødelægge antirefleks behandlingen.

(*) Icopropylalkohol fordamper hurtigt, men du skal sørge for god
udluftning mens du bruger det - helt sundt er det ikke at indånde - det
gode er dog at det fordamper helt på kort tid så du ikke bliver generet af
dampene når du tager maskinen i brug igen.

/flemming

Fra : Allan F

Dato : 04-09-06 17:19

Skil maskinen af, og tør alle køleprofiler og blæsere af med køkkenrulle og
husholdningssprit. Alle flader, der ikke er printplade får samme omgang.
Støvsug alt løst skidt op, og blæs efter med komprimeret luft på dåse. Et
par timer, og den dufter som (næsten) ny.

Allan F

Fra : Max

Dato : 04-09-06 20:11

Hej Leo

> Og nej, jeg hænger ikke et wonderbaum op i maskinen, så vil jeg
> heller have tobaks lugten.

Bare tage de roligt, tobakslugten forsvinder helt af sig selv.

Mvh Max