Ny maskine
Fra : Kell

Dato : 02-09-06 10:46

Egentlig ville jeg have ventet til VISTA var godt igang, men sådan skulle
det ikke være.
Bruges mest til (tungere)musikarbejde og (tungere) billedbehandling. OC og
spil har ingen interesse, men Vistas grafiske del skal kunne udnyttes.
Desuden bør maskinen være (så godt som)lydløs.
CPU skal være Core2duo E6400 2,13, bundkortet helst et Asus, men hvilket?
Stilfærdigt kabinet og strømforsyning, grafikkort med passiv køling.
Jeg kunne tænke mig en lille Raptor som systemdisk. Larmer den stadig??
Gode råd ønskes.
Venlig hilsen
Kell Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-09-06 11:00

Kell skrev:

> [...]
> køling.
> Jeg kunne tænke mig en lille Raptor som systemdisk. Larmer den

Prøv at se på den super HP maskine, Elgiganten har til 9999.- fra i morgen.

Den må være sagen.

Claus

Fra : Mogens

Dato : 02-09-06 12:04

On Sat, 2 Sep 2006 09:45:56 +0000 (UTC), Kell
<kell.larsen@(removethis)it.dk> wrote:

> [...]
>Stilfærdigt kabinet og strømforsyning, grafikkort med passiv køling.
>Jeg kunne tænke mig en lille Raptor som systemdisk. Larmer den stadig??

Hej

Undskyld, men hvorfor dog en E6400 når du får meget mere for pengene
med en E6600 ? Den koster godtnok lidt mere, men den yder så også
meget bedre og har dobbelt så stor L2 cache. Du får faktisk meget for
de sidste få hundrede kroner der.

mvh Mogens

Fra : Ole Laursen

Dato : 02-09-06 14:25

Mogens <Mogens@nospam.nothanks.com> writes:

> [...]
> med en E6600 ? Den koster godtnok lidt mere, men den yder så også
> meget bedre og har dobbelt så stor L2 cache. Du får faktisk meget for

E6600 koster 42% mere end E6400 ifølge edbpriser.dk (2335 kr. vs.
1649). Yder den også 42% bedre?

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Jeppe Høiby

> E6600 koster 42% mere end E6400 ifølge edbpriser.dk (2335 kr. vs.
> 1649). Yder den også 42% bedre?

Hvis du kigger på dette diagram fra Toms Hardware, så ser det ud til at
man får mest for pengene med en E6600:
<http://images.tomshardware.com/2006/08/18/060818_dual-core_analysis_chart.jpg>

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Ole Laursen

Dato : 02-09-06 16:46

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> Hvis du kigger på dette diagram fra Toms Hardware, så ser det ud til
> at man får mest for pengene med en E6600:
> <http://images.tomshardware.com/2006/08/18/060818_dual-core_analysis_chart.jpg>

Jeg kan ikke se E6400 på den graf?

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Jeppe Høiby

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> Stilfærdigt kabinet og strømforsyning, grafikkort med passiv køling.
> Jeg kunne tænke mig en lille Raptor som systemdisk. Larmer den stadig??

Hej Kell

Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "musikarbejde". Er det fx Cubase,
ProTools o.lign? Eller er det bearbejdning af wave-filer? Og hvor store
filer taler vi om?

Hvis jeg skulle købe en maskine til musik/grafisk arbejde, ville jeg
lave den således:

Kabinet
Antec P180B
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=203301>

PSU
Seasonic S12 500W
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=215647>

Bundkort
Asus P5W DH Deluxe
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210735>

CPU
Intel Core 2 Duo E6600
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216556>

CPU-køler
Scythe MINECooler SCMN-1000
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202545>

RAM
Kingston ValueRAM 2x1 GB
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138806>

Grafikkort
Asus EN7300GT
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=214040>

Harddisk (systemdisk)
Western Digital Raptor 150 GB
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=177268>

Harddisk (2 stk i RAID 1)
2 stk. Western Digital Caviar SE16 400 GB
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=152013>

Mht. DVD-drev/-brænder, så er Plextor, LiteOn og BenQ gode. Lydkort
behøver du ikke, da det der er på bundkortet er fint (med mindre du går
efter "hifi" lyd).

Konstallationen med P180-kabinettet med seperat rum til PSU+harddiske
virker glimrende, og med et passivt kølet grafikkort er jeg sikkert på
du vil få en overordentlig stille maskine. 12V strømkablet på
Seasonic'en er lige lovlig kort, men det kan godt nå. Du kan evt. købe
et forlængerkabel.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad krave er til et grafikkort, hvor Vistas
grafiske del udnyttes 100 %, men hvis der kræves mere performance end
det jeg har listet ovenfor, så kan du evt. skifte køleren ud og montere
fx en Zalman-køler el.lign. Det er meget nemt.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 15:11

Jeppe Høiby wrote:

> [...]
> du vil få en overordentlig stille maskine. 12V strømkablet på
> Seasonic'en er lige lovlig kort, men det kan godt nå. Du kan evt. købe

Ikke nødvendigt med forlænger, jeg har i grove træk samme maskine
(kabinet, bundkort, cpu og psu) og ATX12v kan godt nå. så ingen ko på
isen der.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Jeppe Høiby