Hvorfor genstarter min PC?
Fra : Jakob Harder

Dato : 01-09-06 22:01

Jeg har for nylig samlet ny PC (se konfig nederst). Jeg har ikke overclocket
og når jeg kører prime test og memtest86 fra bootcd kører alt fint i timevis
uden fejl.

Men kører jeg prime95 fra windows kan jeg ikke gennemføre test. Her får jeg
efter få minutter besked om: "Fatal error: Rounding was 0.4921875, expected
less than 0.4. Hardware failure detected.

Det praktiske problem er også, at windows genstarter computeren med jævne
mellemrum. Typisk ved belastning som f.x. videokomprimering eller indlæsning
af videofiler fra videokamera. Windows egen fejlrapport siger normalt noget
om fejl i RAM og anbefaler at køre windows memory diagnostic. Men hverken
den eller memtest86 finder nogle ram-fejl.

Jeg har prøvet at sætte rammen ned i hastighed fra 800 MHz (std) til 667
MHz. Jeg kører også med mere sløve timings end oplyst. De samme fejl
optræder.

Der optræder ingen hardware-fejl i enhedshåndtering. Der er heller ikke
system i fejlen (eller jeg har ikke opdaget systematikken). Nogle gange kan
jeg fx indlæse et helt videobånd som dv-avi i Pinnacle Studio. Andre gange
genstarter eller fryser pc'en efter få minutter.

Jeg har tænkt om det kunne være strømforsyningen. Men det er en SeaSonic S12
380W. Og jeg kan måle, at der aldrif trækker over 160W, så det burde jo ikke
være et problem.

Har I forslag til, hvad jeg kan undersøge videre?

VH
Jakob

Konfig:
ASUS P5B
Intel E6300 C2D (7 C idle og max 58 C load)
2 GB Coirsair 800 MHz 5-5-5-12
SAMSUNG SP250C SATA harddisk
no name firewire card
no name scsi card (med en scsi cd-brænder)
Pioneer 1-05 DVD-brænder

Fra : Dr. Phil

Dato : 01-09-06 22:13

"Jakob Harder" <jharder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> SAMSUNG SP250C SATA harddisk
> no name firewire card
> no name scsi card (med en scsi cd-brænder)

Hvis du kører med 2*1 gb stænger,så prøv en stang ad gangen og evt. flyt
den/dem hen i andre sokler.
Så kan du se om det har noget med rammen at gøre selvom memtest86 ikke
melder noget

Ellers prøv at google på fejlmeddelsen.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=Fatal+error%3A+Rounding+was+0.4921875%2C+expected+less+than+0.4.+Hardware+failure+detected&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Fra : Jakob Harder

Dato : 03-09-06 17:55

"Dr. Phil" <123@123.dk> wrote in message

> [...]
> den/dem hen i andre sokler.
> Så kan du se om det har noget med rammen at gøre selvom memtest86 ikke

Tusind tak. Det løste det at bytte om på ramstængerne - mærkeligt nok. Nu
har den gennemført 24 timers torture test i prime95 uden fejl.

Fra : Dr. Phil

Dato : 03-09-06 19:16

> "Dr. Phil" <123@123.dk> wrote in message

> Tusind tak. Det løste det at bytte om på ramstængerne - mærkeligt nok. Nu
> har den gennemført 24 timers torture test i prime95 uden fejl.

Du *kan* måske have fået den ene ikke 100% sat fast i soklen.

Fra : Peter

Dato : 01-09-06 22:14

> [...]
> normalt noget om fejl i RAM og anbefaler at køre windows memory
> diagnostic. Men hverken den eller memtest86 finder nogle ram-fejl.
klip......

Højreklik på denne computer og vælg egenskaber\avanceret\start og
genoprettelse\indstillinger\fjern fluebenet i genstart automatisk.

Det fjerner ikke din fejl, men giver dig en fejlkode, som du kan søge på i
Google, og på den måde, løse det reelle problem.

Peter B.