En masse spørgsmål ang disk (er seagate st~
Fra : Jakob

Dato : 30-08-06 13:35

OK det er efterhånden LANG tid siden jeg har købt et disk sidst (3 år)
og jeg vil derfor lige høre her inden jeg køber.

Jeg skal bruge en "gammeldags" disk til backup i et eksternt kabinet.
Kan sgu ikke huske hvad det hedder men er det ikke ata der er det gamle
ide stik, og s-ata der er det nye lille stik ? Jeg skal nok have til det
gamle.

Men er det ligegyldig hvilken form for ata, har set at der er
forskellige hastigheder men er det rigtigt forstået at de er bagud
kompatible ?

Derudover vil jeg lige høre hvilke mærker der er fremme i skoene nu. Jeg
har tidligere købt seagate da støjniviau er vigtigt (lavt ;0), og det
havde jeg også tænkt mig nu, men er der andre med bedre pris/ydelse/støj
forhold ?

Derudover har jeg lige et spørgsmål ang seagates diske. De hedder jo
typisk barracuda 7200.8 eller 7200.9 eller .10 men hvad betyder det
ciffer bagved punktummet. Er der tale om nyere og nyere modeller hvilket
jo ville give mening, og skal man så vælge den nyeste eller er der ikke
stor forskel ?

Jeg har også overvejet at gå efter en konkurrent da jeg kan se at nogle
har 16 mb cache men giver det en stor forskel ?

Håber nogen har overskuddet til at svare :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-08-06 13:44

Jakob <nomail@invalid_still.invalid> wrote:

> [...]
>Kan sgu ikke huske hvad det hedder men er det ikke ata der er det gamle
>ide stik, og s-ata der er det nye lille stik ? Jeg skal nok have til det

Du har et gammelt USB-kabinet liggende der skal have en ny harddisk ?!

Ok, køb den billigste disk du kan finde, der har den plads du har behov
for

Det er under alle omstændigheder USB-grænsefladen der begrænser ydelsen,
så rotationshastighed og buffer-størrelse kommer sig ikke så nøje....

Bemærk dog at meget gamle USB-kasser mangler LBA48 understøttelse. Og så
kan de maksimalt håndtere 128 GB diske....

<mlr>

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-08-06 16:35

Jakob wrote:

> [...]
> Kan sgu ikke huske hvad det hedder men er det ikke ata der er det gamle
> ide stik, og s-ata der er det nye lille stik ? Jeg skal nok have til det

Korrekt.

> Men er det ligegyldig hvilken form for ata, har set at der er
> forskellige hastigheder men er det rigtigt forstået at de er bagud
> kompatible ?

Korrekt.

> [...]
> har tidligere købt seagate da støjniviau er vigtigt (lavt ;0), og det
> havde jeg også tænkt mig nu, men er der andre med bedre pris/ydelse/støj

Det bliver hurtigt til en lang tråd

Personligt bruger jeg Seagate og Western Digital. 2 af hver. Og har RMA på
en af hver.

> [...]
> ciffer bagved punktummet. Er der tale om nyere og nyere modeller hvilket
> jo ville give mening, og skal man så vælge den nyeste eller er der ikke

Ja, det er nyere modeller. Synes på et tidspunkt jeg så en benchmark, der
sagde at .8 var hurtigere end .9 til nogle ting. Tror kun det er .10'erne
der har 5 års garanti.

> Jeg har også overvejet at gå efter en konkurrent da jeg kan se at nogle
> har 16 mb cache men giver det en stor forskel ?

Det mener jeg bestemt også min 320 gb 7200.10 SATA2 disk har. Men måske er
det anderledes med ATA diskene.

Jeg kan ikke mærke forskel på diskcachen. Men det er under Linux. Ved ikke
om andre styresystemer giver andre resultater.

> Håber nogen har overskuddet til at svare :0)

Tjoeh, der var jo rimelig velformuleret og overskueligt.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.