Installere diskettedrev, cd-rom drev og ha~
Fra : undertegnede@gmail.c~

Dato : 27-08-06 19:27

Hej NG!

Jeg sidder med en helt ny computer og nogle 'gamle' dele jeg gerne vil
fylde i den.

Jeg har pillet diskettedrevet, cd-romdrevet og harddisken ud af en
gammel computer og vil fylde dem i den nye. Den nye har allerede
dvd-drev og harddisk, så de skal bruges som ekstra komponenter.

Jeg har ikke vejledninger eller drivere til de gamle komponenter, så
søger råd til installation.
Findes der nogle hjemmesider, eller kan i hjælpe mig?
- Hvor finder jeg drivere (hvis det overhovedet er nødvendigt)?
- Hvordan sætter man prioriteringen af både harddiske og cd/dvd-drev?
- Der er Windows på den gamle harrdisk, men det skal IKKE benyttes.
Harddisken virker muligvis slet ikke - kan det give problemer for hele
computeren?
- osv...

På forhånd tak!

/morten

Fra : Nicolai

Dato : 27-08-06 19:55

<undertegnede@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg har ikke vejledninger eller drivere til de gamle komponenter, så
>søger råd til installation.

Disse ting kræver normalvis ikke drivere.

>Findes der nogle hjemmesider, eller kan i hjælpe mig?
>- Hvordan sætter man prioriteringen af både harddiske og cd/dvd-drev?

Du kan vælge mellem at sætte jumperne bag på disken til Master, gældende for
den nye og Slave for den gamle. Alt afhængig af systemet, kan det også godt
være en Cable select installation, så skal jumperen bare stå i følge det.

Det samme gælder cddrev og dvddrev. Brænderen (den primære) til Master,
enten med jumpere eller cable select og den anden som slave.

>Harddisken virker muligvis slet ikke - kan det give problemer for hele
>computeren?

Tjo, alt afhængig af fejlen, ville du nok godt kunne risikere at den låste.
Men der er jo kun én måde at finde ud af det på.

Diskettedrevet, hvis det overhovedet skal bruges, skal bare sættes i.

Nicolai

Fra : undertegnede@gmail.c~

Dato : 27-08-06 20:58

Nicolai skrev:

> [...]
> være en Cable select installation, så skal jumperen bare stå i følge det.

Varierer placeringen af jumpere fra producent til producent? Kan man
finde en beskrivende illustation på nettet?

> Tjo, alt afhængig af fejlen, ville du nok godt kunne risikere at den låste.
> Men der er jo kun én måde at finde ud af det på.

Risikerer jeg at smadre hele systemet - eller kan jeg altid få den til
at fungere igen ved at pille harddisken ud igen?
Synes ikke det er umagen værd at forsøge hvis risikoen for at det
hele smadrer er for stor. Det er sandsynligvis pga. en fejl på denne
harddisk (men ikke forårsaget af en virus) at den gamle computer gik
død.

/morten

Fra : kk

Dato : 28-08-06 09:15

Nicolai skrev:

> [...]

hele smadrer er for stor. Det er sandsynligvis pga. en fejl på denne
harddisk (men ikke forårsaget af en virus) at den gamle computer gik

Hej,
Må jeg foreslå, at du finder en som er lidt mere dreven end dig selv, og får
ham/hende til at hjælpe dig.
Din beskrivelse røber så lidt kendskab til computerens ædlere dele, at du
meget nemt kan komme til at vende f. eks. et kabel, forkert, og så har du
måske to døde computere, uden at det dog er uopretteligt.
Vær venlig ikke at opfatte mit forslag som nedladende, jeg taler blot på
grundlag af mange ård erfaring med de dele, og ønsker dig alt godt.
mvh
kk

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-08-06 16:33

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vær venlig ikke at opfatte mit forslag som nedladende, jeg taler blot på
> grundlag af mange ård erfaring med de dele, og ønsker dig alt godt.

Hvis du ellers kan begå dig på engelsk så tag et kig her, der er flere
beskrivelser på hvordan ting virker http://computer.howstuffworks.com/
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as