Køb af TV kort?
Fra : Martin Hughes

Dato : 22-08-06 20:23

Hejsa, håber jeg har sporet mig ind på den helt rigtige gruppe til dette
spørgsmål!

Jeg står og gerne vil invistere i et tv-kort, jeg har selvfølig en række
krav til kortet, og følgende 2 kort ser ud til at dække disse krav!,(se
nederst) MEN jeg ved ikke en
bjælle om det, så derfor håber jeg at kunne få lidt mere viden omkring
kortene og
muligheder de giver, så jeg nemere kan træffe det rigtige valg!

1. Hauppauge WinTV HVR-1300 MCE
2. ATI Theater 650 http://www.atitech.ca/products/theater650pro/index.html

Jeg har envidere fundet ud af at man kan købe "udvidelses produkter" eller
en slags tillægskort, som "forbedre" kvalitet eller behandlingen af
hvorledes ens system bearbejder selve optage processen. Er det rigtigt
fortået?

Hvis ja er det nødvendigt eller kan man opnå rigtig gode resultater uden.
Jeg har en AMD 64 3200+ og 1 GB ram og det skal kører med MCE +
XBOX 360.

Det er lidt et tilfælde at jeg lige netop faldt over de 2 valgte kort, måske
er der andre der ville være bedre. f.eks TerraTec og Pinnacle?

PFT.

Martin

Kravene er simple: Jeg sætter naturligvis kvalitet i højsæde her, så god
kvalitet (billed+lyd),
mulighed for modtagelse a´ DVB-T, optage mulighed fra VHS. At redigere
tingene og lave
dem om til DVD med hjemmelavede menuer lyd + tekstning (subtitles).
TV-kortet må gerne
kunne fungere med det danske tekstnings system + de uddlanske (DVB-T)
Tekst-TV er ikke et must!
Evt. tilsutningsmuligheder til SAT-box
At man kan arbejde med andre programmer samtidig med at computeren optager.
Kunne samarbejde med MCE.

Fra : Peter Andersen

Dato : 22-08-06 20:45

Martin Hughes wrote:
> 1. Hauppauge WinTV HVR-1300 MCE
Den har jeg og den fungerer rimelig godt. Dvs. eneste problem jeg har er, at
den har tendens til at smide en frame engang imellem når den kører analogt.
Det er et generelt problem for Hauppauge.
Ellers kører software og drivere godt. Du kan installere driveren for sig og
vælge at bruge et andet TV program til at se med. Det er enkelt og
gennemskueligt.
Og husk at køb MCE versionen i whitebox. Den koster ca. 650kr og er nøjagtig
den samme som 1300kr versionen - med mindre du lige vil have en
fjernbetjening med.

> [...]
> eller en slags tillægskort, som "forbedre" kvalitet eller
> behandlingen af hvorledes ens system bearbejder selve optage
HVR-1300 har MPEG encoder der tager sig af afbejdet så du ikke belaster
CPUen med det. Så det burde ikke være nødvendigt - men ellers ved jeg ikke
hvad du mener.

> Det er lidt et tilfælde at jeg lige netop faldt over de 2 valgte
> kort, måske er der andre der ville være bedre. f.eks TerraTec og
> Pinnacle?
Jeg havde fat i noget fra Pinnacle der var noget bras. Man skulle installere
650MB software for at få det til at virke og der fulgte en utrolig masse
dybt uoverskueligt software med på CDen.
Det hele virkede tememlig elendigt og jeg endte med at levere det hele
tilbage.

Peter

Fra : Anders Pedersen

Dato : 23-08-06 09:50

Peter Andersen skrev:

> [...]
> CPUen med det. Så det burde ikke være nødvendigt - men ellers ved jeg ikke
Hardware MPEG encoderen er inten værd når vi snakker dvb-t signalet
er i forvejen i mpeg2 format.
Er skal der istedet bruges hardware MPEG decoder

Med den cpu han har i burde det kører fint med software mpeg2 encoder.

Fra : Martin Hughes

Dato : 23-08-06 20:43

"Anders Pedersen" <anders.boegh@jubii.dk> wrote in message

Peter Andersen skrev:

> [...]
> nøjagtig
> den samme som 1300kr versionen - med mindre du lige vil have en

Okay man kan jo nok leve uden fjenbetjening

> [...]
er i forvejen i mpeg2 format.
Er skal der istedet bruges hardware MPEG decoder

MPEG encoderen er vel for den analoge del så, men jeg ønkser ikke at
have et produkt der dropper frames.

> [...]
> dybt uoverskueligt software med på CDen.
> Det hele virkede tememlig elendigt og jeg endte med at levere det hele

Godt Pinnacle bliver det ikke, men hvad med ATI er der en der har et
550 eller det sidste nye 650 Theater kort. Jeg har læst tests på dem, men
ville hellere hører folks erfaringer end tro på tests.

Hvad nu hvis jeg holdte mig til et "simplere" kort, som skal være god til
optagelse fra alm analog TV hvilket kort ville være det bedste valg nu?
Gerne med mulighed for Video overføring.
Eller er det evt. endnu smartere at invistere i noget specielt kun til
optaglese af video til computer? Jeg har jo en del gamle hjemme optaglser +
ting fra efterskole opholdet, som jeg gerne vil ha lagt over på DVD og gerne
kunne finpudse kvaliteten.

Tak for alle svar både nye og gamle
Martin

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 24-08-06 14:07

Martin Hughes wrote:
> Godt Pinnacle bliver det ikke, men hvad med ATI er der en der har et
> 550 eller det sidste nye 650 Theater kort. Jeg har læst tests på dem,
> men ville hellere hører folks erfaringer end tro på tests.

Jeg er overordentlig godt tilfreds med kvaliteten på mit Sapphire 550 pro
kort. Men den software, der følger med er noget skrammel. Men hvad gør det
når man har Mediaportal?

Driverne havde jeg lidt problemer med at få til at spille sammen med
S3-standby og dvale. Men ved installation af først de gamle drivere og de
nyeste oveni, så kører det fint med standby igen.

mvh
Jeppe Seidelin Dam