vurdering af HP pavillion
Fra : René Hvid

Dato : 22-08-06 14:41

Hej NG

Jeg er blevet tilbudt at købe min hjemme pc fri, og vil så lige høre hvad i
mener en sådan må koste? Det er en HP Pavillion med følgende specs:

Intel Pentium 4 550 3,4 GHz
1 Gb ddr ram
double layer 16x dvd brænder med lightscribe
Ati Radeon X300 256 MB skærm kort
et ukendt lydkort med 7.1 lyd

og en 19'' HP pavilion f1904 skærm

det hele er 2 år gammelt hvad må det koste??

på forhånd tak for hjælpen

--
Rene Hvid Pedersen
Alias "Benneweis"

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 22-08-06 15:13

René Hvid wrote:
> [...]
> et ukendt lydkort med 7.1 lyd
>
> og en 19'' HP pavilion f1904 skærm
>
> det hele er 2 år gammelt hvad må det koste??

Prøv at kikke i TDC's katalog - der er nohet tilsvarende/bedre for ca 5 kkr
eks skærm. Og den er ny.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : René Hvid

Dato : 22-08-06 15:22

"Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at kikke i TDC's katalog - der er nohet tilsvarende/bedre for ca 5
> kkr eks skærm. Og den er ny.
> --

jeg kan sagtens finde ny priser på noget der er større og bedre, men det
hjælper mig ikke rigtigt til at finde ud af hvor meget denne må koste.

Jeg håber der er nogen der fingeren på pulsen med hensyn til brugt prisen

--
Rene Hvid Pedersen
Alias "Benneweis"

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-08-06 21:44

"René Hvid" <dsl210448@vip.cypercity.dk> wrote in

> jeg kan sagtens finde ny priser på noget der er større og bedre, men det
> hjælper mig ikke rigtigt til at finde ud af hvor meget denne må koste.
>
> Jeg håber der er nogen der fingeren på pulsen med hensyn til brugt prisen

Prøv i stedet at spørge/kigge i gruppen dk.marked.privat.edb.pc. Der
handles der med brugte maskiner - hele maskiner vel at mærke. Hvis der er
nogen der kender prisen så er det dem der hænger ud derinde. De plejer at
være flinke til at komme med en uforpligtende vurdering. Du skal dog nok
gøre opmærksom på at du ikke har tænkt dig at sælge den - så folk ikke
begynder at byde.

For mange er en P4 3.4GHz rigelig kraftig selvom den er 2 år gammel. Så jeg
tror nu stadig den er penge værd og baseret på hvad andre maskiner er
blevet solgt til i ovenstående gruppe ligger beløbet nok et sted mellem
1500 og lidt over 2000.

Mvh.
Flemming

Fra : Holst

Dato : 22-08-06 15:47

René Hvid wrote:

> [...]
> et ukendt lydkort med 7.1 lyd
>
> og en 19'' HP pavilion f1904 skærm
>
> det hele er 2 år gammelt hvad må det koste??

En af mine venner, som beskæftigede sig lidt med køb/salg af brugte
computere, påstod for et par år siden, at værdien falder med halvdelen
(måske lidt mindre) om året. Altså:

Køber du en computer til 10.000 kr., så er den 5.000 kr. værd ét år
senere. To år efter købet er den 2.500 kr. værd.

(Eller hvis det kun er 40 % i værdi, den falder med, er det henholdsvis
6.000 kr. og 3.600 kr).

Problemet er i høj grad, at du i dag kan købe en computer, som er noget
bedre end din, for mindre end du selv betalte dengang.

Men selvfølgelig kan du være heldig at finde nogen, som er dumme nok til
at betale mere. Ens forældre er altid et godt bud.

Det skal lige siges, at jeg taler helt generelt. Jeg har ikke en pind
forstand på at vurdere enkeltdelene i din computer, men som sådan går
jeg ikke ud fra, at den adskiller sig for de computere, min kammerat
snakkede om for et par år siden.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 22-08-06 15:53

René Hvid wrote:
> Hej NG
>
> Jeg er blevet tilbudt at købe min hjemme pc fri, og vil så lige høre
> hvad i mener en sådan må koste? Det er en HP Pavillion med følgende
> specs:

Omkring halvdelen af en tilsvarende ny og måske lidt mindre, når der ikke
længere er garanti/reklamationsret på. Så hvis TDC sælger en til omkring
5000,- så vil jeg vurdere denne her til 2000-2500,-

Søren

Fra : Erling Simonsen

Dato : 22-08-06 15:55

René Hvid skrev:
> [...]
> et ukendt lydkort med 7.1 lyd
>
> og en 19'' HP pavilion f1904 skærm
>
> det hele er 2 år gammelt hvad må det koste??

Hej.
Jeg tror man skal være meget forsigtig med at købe for dyrt, da
det simpelthen går så stærkt med udviklingen af komponenter til
computere hele tiden.
Et godt bud ville være en beregning som en afskrivningspris over 5 år.,
så pc'en er 0 kr. værd når den er 5 år gl.
Måske en progressiv afskrivning med 30% det første år 25% det næste år os.v.
mvh
Erling.

Fra : Holst

Dato : 22-08-06 16:13

Erling Simonsen wrote:

> [...]
> så pc'en er 0 kr. værd når den er 5 år gl.
> Måske en progressiv afskrivning med 30% det første år 25% det næste år os.v.

Skal jeg tro min kammerat, som nævnt i andet indlæg, så er det meget
værre end som så.

Det store problem skulle være, at der simpelthen ikke rigtig er købere
til en 3 år gammel computer.

Sagen er jo den, at jeg i dag kan købe en computer til måske 5.000 kr.
Om to år kan jeg købe en tilsvarende computer, som er noget bedre til
måske blot 4.000 kr. Og i modsætning til den gamle vil der være 2 års
reklamationsret på den nye.

Hvem gider så betale 2.500 kr. for en to år gammel computer, når man for
4.000 kr. kan få en splinterny computer, der er noget bedre, og som har
to års reklamationsret.

Ja, du kan måske få dine forældre til at købe den ...

Fra : kk

Dato : 23-08-06 08:46

"René Hvid" <dsl210448@vip.cypercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et ukendt lydkort med 7.1 lyd
>
> og en 19'' HP pavilion f1904 skærm
>
> det hele er 2 år gammelt hvad må det koste??

Hej,
Byd kr. 1500,- og giv ikke håndslag på over kr. 2500,-
mvh
kk
(ø-bo, som har fået asyl i Jylland!)

Fra : Henning

Dato : 23-08-06 12:54

On Tue, 22 Aug 2006 15:41:00 +0200, "René Hvid"
<dsl210448@vip.cypercity.dk> wrote:

>Hej NG
>
>Jeg er blevet tilbudt at købe min hjemme pc fri, og vil så lige høre hvad i
>mener en sådan må koste? Det er en HP Pavillion med følgende specs:

Du er formodentlig blevet sat en pris i udsigt, som du ikke kan ændre
på - det er typisk man gør det ved leasingmaskiner. Hvad er prisen?

Fra : René Hvid

Dato : 23-08-06 20:11

newsgoe2l8q27322oe6rc1b7186pv7es3juk@4ax.com...

> Du er formodentlig blevet sat en pris i udsigt, som du ikke kan ændre
> på - det er typisk man gør det ved leasingmaskiner. Hvad er prisen?

Jeg var ikke blevet sat en pris i udsigt (det må man ikke rent
skattemæssigt) Men leasingtiden er heller ikke udløbet, men jeg har sagt mit
job op og det er så derfor jeg enten skal købe den fri eller levere den
tilbage.

Det bliver så den sidste mulighed, fordi jeg fik prisen idag. og de
forlanger 5600 Dkr for den, og deter den på ingen måde værd, så de kan pænt
komme og hente den.

--
Rene Hvid Pedersen
Alias "Benneweis"