Deling af ADSL i en mindre boligforening. ~
Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-06-01 11:03

Jeg håber der noger som har erfaring med emnet og måske har nogle
kommentarer.

Vi er i færd med at overveje at få etableret en fælles internet
forbindelse i den boligforening jeg bor, 20+ lejligheder, og jeg
forestiller at man kunn løse det på følgende vis.

Hardware:

1 Stk. 2 Mbit/512 kb ADSL hos fx. CC eller et andet selskab som leverer
en router.
1 Stk 24 port 10/100 Mbit switch.
1. Stk PC, med to netkort, som skal være firewall/webserver/proxyserver.

XXX meter cat-5 kabel, stik m.m. til alle lejlighederne.

Ideen er at serveren skal sørge for at en brugers download ikke sluger
hele kapaciteten, medmindre der selvfølgelig ikke er andre on-line, og
at firewall/proxy'en skal gøre det muligt at dele filer/printere med
hinanden internt i boligforeningen uden at hele verden kan få adgang til
brugerne data. Samtidig kan man så lave en intern hjemmeside og måske en
intern news server.

Der er bevidst valgt en switch for at sikre optimal performance og
samtidig sikre det imod at nogen sidder og følger med i hvad naboen
henter på nettet vha. et eller andet netovervågningsværktøj.

Spørgsmålet er som om overstånde ville kunne fungere? Og hvad med
software? Og hvad nu hvis folk ønsker at spille CS/UT/?? kan de så det
og er der noget med NAT man så skal tænke på.

Serveren skal nok køre linux for at begrænse hardwarekravene og samtidig
forestiller jeg mig at det vil være muligt at finde gratis software, men
holder det stik? Og er det til at finde ud af at sætte op for en som er
vant til Windows servere, WinGate og den slags?

Jeg har prøvet at installere en Corel Linux, men har ellers ingen
erfaringer! Anbefalinger til hardware og software er meget velkommende.

Med venlig hilsen

Bruno Brøsted

PS. Gad vide hvad jeg har glemt at spørge om.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 22-06-01 14:29

> Jeg håber der noger som har erfaring med emnet og måske har nogle
> kommentarer.

Jeg har selv overvejet tanken, og har samlet lidt viden sammen efterhånden.

> [...]
>
> Hardware:
>
> 1 Stk. 2 Mbit/512 kb ADSL hos fx. CC eller et andet selskab som leverer

Worldonline tillader at forbindelsen bliver delt mellem flere husstande. Jeg
tror ikke CC gør.

SNIP
> Ideen er at serveren skal sørge for at en brugers download ikke sluger
> hele kapaciteten, medmindre der selvfølgelig ikke er andre on-line

Ja. Der findes programmer (til linux) der ordner det du beskriver. Der
findes også en hardwarebox der gør det, men den er meget dyr (ca 10.000$).

> Der er bevidst valgt en switch for at sikre optimal performance og
> samtidig sikre det imod at nogen sidder og følger med i hvad naboen
> henter på nettet vha. et eller andet netovervågningsværktøj.

Selvfølgelig.

> Spørgsmålet er som om overstånde ville kunne fungere? Og hvad med
> software? Og hvad nu hvis folk ønsker at spille CS/UT/?? kan de så det
> og er der noget med NAT man så skal tænke på.

Hvis spillet fungerer gennem NAT, så skulle der ikke være problemer. Ofte
vil man dog have problemer med at hoste et spil. Nogle spil tillader ikke
mere end 1 spiller bag samme ip-adresse f.eks. Age of Empires 2.

> [...]
> holder det stik? Og er det til at finde ud af at sætte op for en som er
> vant til Windows servere, WinGate og den slags?

Om det er nemt at sætte op skal jeg ikke kunne sige, men det findes.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Tim Christensen

Dato : 22-06-01 14:48

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> wrote in message

> Worldonline tillader at forbindelsen bliver delt mellem flere husstande.
Jeg
> tror ikke CC gør.

Worldonline/Tiscali skriver følgende:

For private og virksomheder
ADSL er både velegnet for private med et stort Internetforbrug, og
virksomheder med behov for en fast forbindelse til Internettet. World Online
tilbyder fem forskellige ADSL-forbindelser. Den faste pris og det
ubegrænsede forbrug gør også ADSL velegnet til fx boligforeninger, kollegier
og netcaféer. Dog må et ADSL abonnement med et USB modem ikke bruges til at
koble flere computere op på den samme opkobling.

Fra : SWL

Dato : 22-06-01 15:23

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
> 1. Stk PC, med to netkort, som skal være firewall/webserver/proxyserver.
>
> XXX meter cat-5 kabel, stik m.m. til alle lejlighederne.

Abonnementsbetingelser for CyberCity DSL-linier/produkter.
Brugere af DSL må ikke gensælge, videregive eller på anden måde give adgang
for tredje mand.

/Simon
Remove the 3 x'es to answer me......