Logitech Cordless Optical Mouse - batterif~
Fra : TDN

Dato : 20-08-06 11:35

Jeg er ved at blive tosset over tempoet den æder batterier. Den bruger et
sæt kvalitetsbatterier på under 2 måneder. Den er tændt hele tiden også når
PC'en er slukket. Jeg ved ikke om det er meningen. Der er ingen steder i
softwaren der er nogen indstillinger om den skal slukke når pc'en ikke er i
brug.

Hvis det er normalen med det batteriforbrug skal den ud. Er det?

Hvilken genopladelig optisk/laser mus kan anbefales til 200-400 kr.?

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-08-06 12:25

TDN wrote:
> [...]
> meningen. Der er ingen steder i softwaren der er nogen indstillinger
> om den skal slukke når pc'en ikke er i brug.

Musen skal være tændt hele tiden, men hvis du bruger et stykke hvidt
papir som underlag til musen forlænger batteriernes leve tid betydeligt.
Du kunne også pille batterierne ud, men så slider du på batterilåget.
Evt. Køb nogle kvalitets genopladelige batterier. De koster jo næsten
det samme som kvalitets alkaline batterier. ( og her er Duracell ikke iblandt)

> Hvis det er normalen med det batteriforbrug skal den ud. Er det?

Du nævner ikke hvor meget du bruger musen, så det er svært at sige om
levetiden er ok.

mvh
Henning

Fra : TDN

Dato : 20-08-06 12:50

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse

> [...]
> iblandt)

> Du nævner ikke hvor meget du bruger musen, så det er svært at sige om

Jeg har prøvet med genopladelige kvalitetsbatterier, men den melder om skift
med det samme.

Hverdage er den tændt ca. 4-5 timer, i weekenden ca. 12 timer pr. dag.
Dvs. pc'en har været tændt i ca. 420 timer på et sæt batterier.

Måske skal jeg bare købe en genopladelig mus...

Mvh
Thomas

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-08-06 19:30

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in

> [...]
> når pc'en ikke er i brug.
>
> Hvis det er normalen med det batteriforbrug skal den ud. Er det?

Jeg har haft en mus fra Logitech i samme familie - og kan bekræfte det som
"normalt". Der er dog et par ting man selv kan gøre for at forlænge
batteritiden betydeligt.

Musen er altid tændt uanset om din pc er slukket eller ej - det er for at
den kan opdage når der er brug for den eller når man bevæger den - man kan
så diskutere hvor smart det er implementeret.

Den har to "modes", en standby mode hvor den slukker (eller skruer meget
ned) for lyset - hvilket medfører at den bruger mindre strøm. Og det
normale mode hvor den er tændt på fuld styrke og i brug.

Problemet ved min mus var at selv om den fint kunne gå i spare-mode når jeg
slukkede pc'en om dagen så tabte den orienteringen når der var mørkt i
lokalet og insisterede på at bruge al den strøm den kunne komme i nærheden
af om natten for at opdage om der nu var nogen der bevægede den. Dermed røg
batterierne ret hurtigt, ca 6-7 uger kunne et sæt holde.

Den supernemme løsning til at forlænge batteritiden er enten at tage et
stykke hvidt papir og stille den oven på det (Som Henning også er inde på i
hans svar). Det hvide underlag gør åbenbart at den så kan se at den står
stille og derved forbliver i spare-mode indtil den rent faktisk bliver
flyttet. Et alternativ er at vende musen om på ryggen, så "slukker" den
også dioden.

Hvis du gør en af delene hver gang du slukker pc'en så vil jeg tror du kan
fordoble- eller måske endda tredoble batteritiden. Jeg skiftede i hvert
fald ikke batterier mere end to gange om året dengang jeg havde en sådan
mus og jeg brugte den i mindst lige så mange timer per uge som du skriver
du bruger den.

Angående anbefaling af trådløs mus så kan jeg varmt anbefale en Logitech
G7. Det er en lækker mus - den har oplader der kun sættes til USB (den
sættes ikke til 220V). Jeg synes en lækker detalje ved den er at den har et
ekstra batteri med. Det ekstra batteri sætter man så i opladeren så man
hele tiden har et frisk-opladet ved hånden. Det er meget hurtigt at skifte
batteriet - der er en eject-knap på både oplader og mus og man kan vel
gennemføre et skifte på 5-10 sekunder.
Så selv hvis man bruger den til online-spil så koster det ikke ret mange
liv/credits at løbe tør for strøm. Derudover er den superpræcis at bruge
uanset om den står på et træbord eller på en steelpad/icemat. Den koster
dog lidt mere end du skrev du ville give - små 500kr.

/flemming

Fra : Knud S.

Dato : 21-08-06 23:20

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennemføre et skifte på 5-10 sekunder.
> Så selv hvis man bruger den til online-spil så koster det ikke ret mange

Jeg forstår ikke helt det er nødvendigt med ekstra batterier - kan den ikke
holde i mange døgn uden at blive ladet op - du skal vel også sove lidt ...

Jeg har selv en MX700 som jeg er meget glad for. Den har to indbyggede
opladelige batterier AA som lader op når musen står i bordstander.
Jeg har vel haft den et par år nu og har aldrig løbet tør for strøm eller rørt
ved batterierne. Skulle faktisk lige have dækslet af nu for at se hvad der var :)

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-08-06 21:21

"Knud S." <news@post-cybercity.dk> wrote in

> Jeg forstår ikke helt det er nødvendigt med ekstra batterier - kan den
> ikke holde i mange døgn uden at blive ladet op - du skal vel også sove
> lidt ...

Hehe - jo, men nu er G7 ikke lavet med en stander den kan stå og lade i -
og så er det pludselig meget smart at når den så løber tør så er man
tilbage og i gang på ingen tid.

> [...]
> Jeg har vel haft den et par år nu og har aldrig løbet tør for strøm
> eller rørt ved batterierne. Skulle faktisk lige have dækslet af nu for

Jeg havde en MX700 før denne G7 og jeg er imponeret over hvor meget mere
præcis og glidende den følger underlaget her hvor jeg sidder.

Jeg bruger ikke musemåtte og sidder ved en træbordplade og MX700 havde tit
lidt problemer hvor den pludselig hoppede på skærmen - uanset hvor ofte jeg
rengjorde den. Det er aldrig sket med G7.

G7 ligner en MX700 ret meget i form og størrelse. Der er bare et par
batteriindikatorer på selve musen så man får en advarsel om hvornår den er
ved at være gal med batteriet og så kan man justere musens dpi i 3
forskellige niveauer. Hvis man ikke spiller kan det nok ikke imponere nogen
- men det er faktisk superlækkert i spil at man lige med et enkelt tryk på
en knap kan få en superfølsom mus.
Det er også ret handy ved billedredigering hvor man på nogle tidspunkter
har gang i store "armbevægelser" og på andre gerne vil være lidt mere
præcis. I starten synes jeg funktionen var fuldstændig unødvendig, men jeg
er faktisk blevet glad for den og bruger den jævnligt når jeg redigerer
digitalfotos.

Mvh.
Flemming

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-08-06 23:33

TDN skrev:

> [...]
> Hvis det er normalen med det batteriforbrug skal den ud. Er det?
> Hvilken genopladelig optisk/laser mus kan anbefales til 200-400 kr.?

Sluk din computer helt. Problemet er, at modtage stationen antageligvis ikke
slukker, fordi der stadig er strøm på USB/ps2 portene. Derfor får din mus
ikke nogen standby ordre. Så enten sluk helt for din pc, eller tag
modtageenheden ud af maskinen.

I øvrigt kører alle mine mus med genopladelige batterier, og jeg har ikke
problemer med, at de ikke holder. Jeg bruger dem fra HN og Aldi.

Claus

Fra : TDN

Dato : 22-08-06 05:36

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis det er normalen med det batteriforbrug skal den ud. Er det?
>
> Hvilken genopladelig optisk/laser mus kan anbefales til 200-400 kr.?

Tak for de gode svar. Jeg prøver lige en periode hvor jeg vender musen når
pc'en ikke er i brug. Hvis forbruget ikke ændrer sig bliver det en opladelig
mus næste gang.

Mvh
Thomas