8 km. trådløs overførsel af internetforbin~
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-06 14:21

Vi har et fritidshus en 8 km. hér fra hvor vi bor - i huset er der ingen
fastnet (tilsluttet) og derfor ingen internet ud over mit (skodagtige!)
GPRS.

Men kan man købe en trådløs forbindelse der kan bruges mellem de 2 huse så
jeg kunne koble mig på bredbåndet vi har på parcellen hér?
Hans

Fra : Nicolai

Dato : 18-08-06 14:27

> Men kan man købe en trådløs forbindelse der kan bruges mellem de 2 huse så
> jeg kunne koble mig på bredbåndet vi har på parcellen hér?

Det kan du sagtens, du installerer bare en radiokæde forbindelse.

> --
> Med venlig hilsen
> Hans

Nicolai

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-06 14:34

Nicolai skrev:

> Det kan du sagtens, du installerer bare en radiokæde forbindelse.

Kan du uddybe dét?
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-06 14:40

Hans Paulin (6310) skrev:

> Kan du uddybe dét?

Jeg kan lige sige at grunden til mit oprindelige spørgsmål er en annonce fra
"TP RADIO":

www.tpradio.dk

i "Alt om DATA" no. 5 2006 p. 2, hvor de reklamerer for et "Nyt data modem
til trådløs overførsel over store afstande." dvs: "...hastighed på 19.200
bps. - op til 50 km. rækkevidde."

Modemmet hedder WDM8000.
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-06 14:43

Hans Paulin (6310) skrev:

> Modemmet hedder WDM8000.

- og hér er et direkte link:

http://kortlink.dk/2wyc
Hans

Fra : Nicolai

Dato : 18-08-06 15:33

> Kan du uddybe dét?

Ja, selvom jeg nok hellere må skynde mig at sige, at det mere var ment som
en joke, da en radiokæde forbindelse er meget dyr, udover et par 100.000 kr
at etablere, er der årlig afgift for sendetilladelse og lign.

Så selvom den sagtens kan klare det, så er det nok over budgettet?

Og så skal de også kunne se hinanden, hvilket jeg så kan forstå ikke er
muligt, medmindre du sætter et par master op.

> --
> Med venlig hilsen
> Hans

Nicolai

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-06 15:40

Nicolai skrev:

> [...]
> ment som en joke, da en radiokæde forbindelse er meget dyr, udover et
> par 100.000 kr at etablere, er der årlig afgift for sendetilladelse

Okay - var i tvivl.

> Så selvom den sagtens kan klare det, så er det nok over budgettet?

Jeg kan til hver en tid få (endnu) en gang bredbånd det pågældende sted bare
jeg betaler.

> Og så skal de også kunne se hinanden, hvilket jeg så kan forstå ikke
> er muligt, medmindre du sætter et par master op.

Dét er korrekt!
Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-08-06 16:15

Hans Paulin (6310) skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg kan til hver en tid få (endnu) en gang bredbånd det
> pågældende sted bare jeg betaler.

Afstanden er som sådan ikke noget problem for trådløst netværk -
problemet er at der skal frit "sigte" fra den ene antenne til den
anden - og det vil nok kræve et rimelig høje master

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-06 17:46

Jan Vestergaard skrev:

> Afstanden er som sådan ikke noget problem for trådløst netværk -
> problemet er at der skal frit "sigte" fra den ene antenne til den
> anden - og det vil nok kræve et rimelig høje master

Ja - det er helt umuligt at få frit sigte mellem de 2 huse.
Hans

Fra : Jens Jensen

Dato : 20-08-06 18:23

> Afstanden er som sådan ikke noget problem for trådløst netværk - problemet
> er at der skal frit "sigte" fra den ene antenne til den anden - og det vil
> nok kræve et rimelig høje master

Må der være et par trækroner imellem?

MVH CP

Fra : Nick

Dato : 20-08-06 20:46

"Jens Jensen" skrev i en meddelelse...
> Må der være et par trækroner imellem?

Nej. Ca. 5 dB dæmpning per 1 meter trækrone (med blade på).

Og dæmpningen er endnu større efter et regnvejr.

/Nick

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 18-08-06 14:49

Ja
d.v.s.kan du se fra den ene til den anden.
så kan 2 stk 18db antenner klare det
men der Skal være sigt mellem stationerne f.eks.
fra helsingør til helsingborg
er der ikke sigt mellem stationerne, kan du godt glemme det
Lars

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-06 14:52

complexFJERNES@pc.dk skrev:

> [...]
> men der Skal være sigt mellem stationerne f.eks.
> fra helsingør til helsingborg
> er der ikke sigt mellem stationerne, kan du godt glemme det

Så kan jeg godt glemme det!
Hans

Fra : Peter T.

Dato : 18-08-06 15:19

Hans Paulin (6310) udviste en rettidig omhu og skrev:

> Så kan jeg godt glemme det!

Med lidt held, flid og knofedt kan du bruge ozonlaget som reflektor. :)

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 5. august 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 165/50 (77%). Streaks: wins/losses/current 18/4/1 win

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-06 15:20

Peter T. skrev:

> Med lidt held, flid og knofedt kan du bruge ozonlaget som reflektor.
> :)

Lyder avanceret!? :)
Hans

Fra : Peter T.

Dato : 18-08-06 21:16

> Lyder avanceret!? :)

Det er vist den teknik, som radioamatører får kontakt med hinanden på, når
de sidder på hver sin side af jordkloden. Signalerne bruger ozonlaget til
at reflektere sig videre om på den anden side af kloden, så radioamatørerne
eliminerer problemet med jordens krumning. ;)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-06 21:35

Peter T. skrev:

> [...]
> ozonlaget til at reflektere sig videre om på den anden side af
> kloden, så radioamatørerne eliminerer problemet med jordens krumning.

Okay
Hans

Fra : Max

Dato : 21-08-06 07:02

Hej Peter

> [...]
> ozonlaget til at reflektere sig videre om på den anden side af
> kloden, så radioamatørerne eliminerer problemet med jordens krumning.

Det har nu ikke noget med ozon laget at gøre, derimod andre lag i
atmosfæren, ionosfæren og troposfæren bruges. Men det dur kun
til frekvenser under 30 MHz og dermed overhovedet ikke til den form
for trådløs netværk der bruges til computere.

Mvh Max