Installation af diverse på ny pc - to spør~
Fra : Marianne

Dato : 16-08-06 12:42

Hej

Jeg har fået en ny pc ind ad døren, og i den forbindelse er der to ting, som
jeg vil høre jer eksperter om.

1.
I tidernes morgen købte jeg et trådløst Logitech-tastatur og en ditto mus.
De brugte samme sendestation (hedder det det?), og der udgik et grønt kabel
(musens) og et lilla kabel (tastaturets) fra den. Siden forelskede jeg mig i
en lasermus, købte den og den kom med egen sendestation, som samtidig
indeholdt en oplader til musen. Jeg skiftede derpå det grønne kabel ud med
den nye mus' usb-stik. Det lilla bibeholdt jeg. Alt virkede fint.

Nu har jeg to så sendestationer ... er det nødvendigt? jeg tænker, om
usb-stikket måske er mere universelt end de tidlige grønne og lilla?

2.
Jeg har købt en HD på 230 GB, men når Windows XP formaterer c-drevet,
formaterer den kun ca 130 GB. Hvorfor det - og hvad sker der med resten?

Marianne

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-08-06 12:54

Marianne skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> 2.
> Jeg har købt en HD på 230 GB, men når Windows XP formaterer
> c-drevet, formaterer den kun ca 130 GB. Hvorfor det - og hvad
> sker der med resten? Marianne

Er det en gammel XP ?

Du skal op på mindst SP1 for at fden automatisk kan bruge "store"
diske. over 130 gb.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Marianne

Dato : 16-08-06 13:25

> Er det en gammel XP ?
>
> Du skal op på mindst SP1 for at fden automatisk kan bruge "store" diske.
> over 130 gb.

Ja - det er det ... jeg har SP2 liggende for sig. Tænkte, at jeg kunne
efterinstallere, men den går ikke?

Er der ikke kommet en ny Windows? Bør man få fat i den?

mvh
Marianne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-08-06 14:09

On Wed, 16 Aug 2006 14:25:26 +0200, "Marianne" <handel@lundbak.dk>
wrote:

>Ja - det er det ... jeg har SP2 liggende for sig. Tænkte, at jeg kunne
>efterinstallere, men den går ikke?

Ikke rigtigt - XP skal bruger LBA48 understøttelsen under
installationen...

>Er der ikke kommet en ny Windows? Bør man få fat i den?

Egentlig skal du bare 'opgradere' din Windows XP CD med SP2. Men det
er en smule nørd'et.

Det er nok lettere at få en kopi af en XP SP2. Så længe du bare bruger
dit egen produkt nøgle er der ikke noget ulovligt i det...

<mlr>

Teori er, når man ved alt, men intet fungerer.
Praksis er, når alt fungerer, men ingen ved hvorfor.

Der hvor jeg arbejder er teori og praksis forenet: Intet fungerer, og ingen ved hvorfor

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-08-06 15:32

Marianne skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Er der ikke kommet en ny Windows? Bør man få fat i den?

Ikke helt - Vista er kun ude i beta-udgave endnu - jeg tror nok,
at den kommer "rigtigt" senere i år eller starten af næste år ?

Så er der godt kommet en MCE - Multimedia Center Edition - men
det er "bare" en XP Pro, der er udvidet med lidt ekstra omkring
multimedia funkrionerne.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Marianne

Dato : 16-08-06 17:14

> [...]
>
> Så er der godt kommet en MCE - Multimedia Center Edition - men det er
> "bare" en XP Pro, der er udvidet med lidt ekstra omkring multimedia

Nå ... jamen så vil jeg vente på den og bakse min gamle XP til at fungere 1
år mere

mvh
marianne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-08-06 12:58

On Wed, 16 Aug 2006 13:42:15 +0200, "Marianne" <handel@lundbak.dk>
wrote:

>Jeg har købt en HD på 230 GB, men når Windows XP formaterer c-drevet,
>formaterer den kun ca 130 GB. Hvorfor det - og hvad sker der med resten?

Din XP cd er for gammel. Du skal have SP2 opdateringen med for at have
den 48 bit LBA understøttelse, der er nødvendig for at bruge diske
over 128 GB..

Der er flere løsninger.

Men prøv at opdatere XP over Windows Update. Jeg vil tro du herefter
kan formattere resten af disken til et D-drev via DiskManager.

Fra : JK

Dato : 16-08-06 13:25

wrote:

> [...]
>indeholdt en oplader til musen. Jeg skiftede derpå det grønne kabel ud med
>den nye mus' usb-stik. Det lilla bibeholdt jeg. Alt virkede fint.

Du hiver bare, når PC er slukket helt (220v kabel fra), det grønne
stik ud af PC. Det bruger du jo ikke.
>Nu har jeg to så sendestationer ... er det nødvendigt? jeg tænker, om
>usb-stikket måske er mere universelt end de tidlige grønne og lilla?

Usb-mus og/eller tastatur er ikke et hak bedre end PS/2. Snarere
tværtimod, usb-portene har intet privilegium fremfor andre ting du
måtte tilslutte via usb. PS/2 portene kører for sig selv, og har altid
høj prioritet.

>2.
>Jeg har købt en HD på 230 GB, men når Windows XP formaterer c-drevet,
>formaterer den kun ca 130 GB. Hvorfor det - og hvad sker der med resten?

Det er ikke noget problem. Du installerer bare Partition Magic (mindst
version 7.0 til XP) og laver en sekundær partition på resten. Og
formatter den (den rigtige, ikke C-drev).

Det er ikke noget problem med flere partioner, hvis du er fortrolig
med 'Min Computer'.

Du skal bare finde en ven/nørd, der har det program og kan give dig
det med serienummer.

Hvis du opdaterer med SP1 og/eller SP2 til XP, så kan Partition Magic
også godt udvide din C-partition fra 132 til fulde 230 GB, men det er
en mere risikabel operation, hvor hele din windows installation og alt
er oppe at gynge.

Jeg installerer altid Windows XP på en 20-30 Gb partition. Så er det
nemlig muligt at lave en backup løbende af C-drevet (hele din
windows). Resten af harddisken formatterer jeg i passende større
bidder på ca. 50 Gb. Jeg gør dette før XP installation med en CD med
bootbar partition magic. Partition magic fås også i en udgave på 2
disketter, man booter på. Denne version kan også alt: ntfs og ser hele
disken (250 GB).

Windows XP viser alle partitioner, når den går igang med at
installere, og du vælger at installere på C-drev, og kan efterlade
filsystemet som det er, eller lade XP omdanne det til NTFS og
formattere.

mvh

John

Fra : Henning

Dato : 16-08-06 13:48

>Det er ikke noget problem. Du installerer bare Partition Magic (mindst
>version 7.0 til XP) og laver en sekundær partition på resten. Og
>formatter den (den rigtige, ikke C-drev).
??? Hvorfor dog det - brug dog Windows egen diskmanager, så er du fri
for 3. parts programmer.

Fra : JK

Dato : 16-08-06 14:49

On Wed, 16 Aug 2006 14:48:04 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>??? Hvorfor dog det - brug dog Windows egen diskmanager, så er du fri
>for 3. parts programmer.

Så forklar du marianne hvordan hun gør !

Fra : Marianne

Dato : 16-08-06 17:13

> [...]
> tværtimod, usb-portene har intet privilegium fremfor andre ting du
> måtte tilslutte via usb. PS/2 portene kører for sig selv, og har altid

Men så bør jeg da bibeholde begge. Jeg har en usb - PS/2 -stik konverter
liggende i såvel grøn som lilla udgave. Som jeg forstår dig vil det ligefrem
være en fordel at bruge de gamle PS/2-stik ... og det må så også gælde, selv
om de går via et usb-stik da portene kører for sig selv. Er det rigtig
forstået? Hvad er i øvrigt forskelen på tastaturets lilla stik og musens
grønne? Bortset fra farven, altså

> [...]
> formatter den (den rigtige, ikke C-drev).
>
> Det er ikke noget problem med flere partioner, hvis du er fortrolig

OK. Det kan jeg godt overskue.

.... snip ...

> Jeg installerer altid Windows XP på en 20-30 Gb partition. Så er det
> nemlig muligt at lave en backup løbende af C-drevet (hele din
> windows).

Hvad skal jeg bruge det til? Hvis jeg har en Windows CD og en backup af min
brugergræseflade .. er jeg så ikke på den sikre side?

Jeg kan selvfølgelig så miste en masse dll-filer (og sikkert også andet
godt), der hører til diverse brugerprogrammer. Men dem vil jeg jo - hvis
uheldet er ude - skulle ny-installere alligevel.

mvh
Marianne

Fra : isfugl

Dato : 16-08-06 13:28

Marianne wrote:

> [...]
>
> Nu har jeg to så sendestationer ... er det nødvendigt? jeg tænker, om
> usb-stikket måske er mere universelt end de tidlige grønne og lilla?

Ja du skal have to sendestatione.. de to forskællige mus kan du ikke være
sikker på at de snakker sammen sprog, mellem mus og sende station..