Mini computer som server
Fra : mathias

Dato : 16-08-06 11:11

Hej gruppe.

Jeg står og skal til at skifte min nuværende server ud med en der er
lidt mindre strømkrævende.

Jeg har kigget på følgende:

http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showgroup_id=9

Der er selvfølgelig også soekris men den opfylder ikke helt mit krav som
alm. server, mere som firewall.

Mit spørgsmål går nu på, er overstående noget af det mest optimale man
kan opnår når det gælder om at spare strøm, og selvfølgelig indkøbspris.

Er det billigere at bygge en maskine selv, og vil den kunne køre på lige
så lidt strøm?

Hvis det er billigere, er der så en venlig sjæl der kan komme med links
til de nødvendige komponenter?

Den skal helst være på omkring 800 mhz, til 1ghz.

Og helst over 256 mb ram, samt 30 gb eller der omkring.

Skal køre en debian som web- mailserver samt lidt andet.

Mathias Mejborn

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 11:23

mathias wrote:

> Den skal helst være på omkring 800 mhz, til 1ghz.
>
> Og helst over 256 mb ram, samt 30 gb eller der omkring.
>
> Skal køre en debian som web- mailserver samt lidt andet.

køb en Via Epia baseret mobo/cpu ting, smid en disk og psu på. pak det
ind i en lille kasse (evt. gøre det selv) så er du rigtigt godt kørende,
jeg har en boks i den stil liggende under sofa'en siger ikke et kny. er
kraftig nok til at køre hvad som helst og er så standard at du kan bygge
om på den uden videre. diske, netkort etc etc.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : mathias

Dato : 16-08-06 11:32

Claus Albæk (Kbh.) skrev:

> [...]
> kraftig nok til at køre hvad som helst og er så standard at du kan bygge
> om på den uden videre. diske, netkort etc etc.

Lyder jo godt er det noget du har nogle links til/priser og måske nogle
billeder af din maskine

Mathias Mejborn
mathias@mejborn.dk
http://mejborn.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-08-06 12:14

On Wed, 16 Aug 2006 12:32:13 +0200, mathias <mathias@mejborn.dk>
wrote:

>Lyder jo godt er det noget du har nogle links til/priser og måske nogle
>billeder af din maskine

Jeg skal også anbefale Via Epia til hjemmeserver brug.

Har selv en lidt ældre 1 GHz Epia baseret maskine kørende i et Morex
FLex ATX kabinet. Det er en utrolig kompakt løsning. Og den har
rigeligt kræfter til at trække en mindre hjemmeserver med
web/ftp/mail/database og fildeling.

http://www.morex.com.tw/products/productdetail.php?fd_id=28

Mini-ITX bundkort findes i mange udgaver til stort set ethvert formål.
Check Via's hjemmeside:

http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/

Midtdata har et ganske stort udvalg i mini-itx bundkort og kabinetter.
Og det de ikke lige har, skaffer de gerne hjem

http://www.midtdata.dk/

<mlr>

Teori er, når man ved alt, men intet fungerer.
Praksis er, når alt fungerer, men ingen ved hvorfor.

Der hvor jeg arbejder er teori og praksis forenet: Intet fungerer, og ingen ved hvorfor