Hvilken CPU til en server? (Intel VT-x)
Fra : Nicolai Lang

Dato : 16-08-06 07:54

Hej gruppe,

Jeg er ve at overveje hvad jeg skal putte i min nye server til
hjemmebrug. Pt kører jeg med en Dell PowerEdge 1600 med en Xeon 2,4
ghz. Den skal nok snart suppleres.

Jeg regner med den næste skal være en CPU der understøtter Intel VT-x
(evt. AMD Pacifica teknologien, selvom Xen ikke er klar til den
endnu).

Jeg hælder klart mest til Intel :)

Prisen har en hvis betydning, strømforbrug ligeså. Men det er ikke
altafgørende. At der er et godt udvalg i bundkort med den valgte
socket er vigtigt.

Jeg har haft lidt svært ved at se hvilke processorer der understøtter
VT-x, og derudover synes jeg det er en jungle når ikke man har tid til
at følge med i tests konstant.

Så - bare et hurtigt bud - hvilken socket skal jeg kigge på, hvilken
processor model?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-08-06 08:31

On Wed, 16 Aug 2006 08:54:09 +0200, Nicolai Lang
<nnews0403051902@hjorth.com> wrote:

>Hej gruppe,
>
>Jeg er ve at overveje hvad jeg skal putte i min nye server til
>hjemmebrug. Pt kører jeg med en Dell PowerEdge 1600 med en Xeon 2,4
>ghz. Den skal nok snart suppleres.

...cut

>Så - bare et hurtigt bud - hvilken socket skal jeg kigge på, hvilken
>processor model?

Det ku' jo være rart at vide hvad serveren skal bruges til

Hvis det er en web / ftp server med lidt PHP/MySql på en adsl linie
med 512 Mb/s upload kan du såmæn nok klare dig med en Synology Disk
Station.

http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/index.php

Men er det en tungt belastet database / filserver med mange brugere er
situationen selvfølgelig en helt anden

Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-08-06 11:49

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Hvis det er en web / ftp server med lidt PHP/MySql på en adsl linie
> med 512 Mb/s upload kan du såmæn nok klare dig med en Synology Disk

Har du et link til virtualiserings hardware du mener er i DS106'eren?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 16-08-06 18:48

On Wed, 16 Aug 2006 09:30:39 +0200, Michael Rasmussen
<mic@HaderSpam.dou.dk> wrote:

>Det ku' jo være rart at vide hvad serveren skal bruges til

Når jeg taler om virtualisering, så er det jo nok ikke til småting....
Jeg spurgte specifikt om CPU med VT-x support - hvilken hastighed og
cache osv, kommer i høj grad an på priserne når jeg får taget mig
sammen til at bestille :)

Det vi taler om er (frit efter hukommelsen):

25/25 mbit linie

Router/Firewall

Webserver med 50+ virtuelle domæner, med pt 650.000 requests / 700 mb
trafik i døgnet. PHP, perl m.m. i en skønsom blanding. Bl.a. CSM og
Shopping sites.

34 mySQL databaser pt. 120 MB i alt

IRC server

mail server for 50 mennesker + 5 maillinglister

Samba fil server til intern brug for os her i huset

Leafnode NNTP til intern brug

Streaming media server til intern brug for os her i huset

IP telefoni central (måske)

Fax server ind/udgående for os her i huset

Diske i RAID 1 & 1+0

Fra starten:
Forventet 2 GB RAM, 4 diske á 250 GB

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 08:58

Nicolai Lang wrote:

> Så - bare et hurtigt bud - hvilken socket skal jeg kigge på, hvilken
> processor model?

en Woodcrest baseret Xeon maskine, en hvilken som helst woodcrest i 5100
serien vil være 'fin nok'

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Nicolai Lang

Dato : 16-08-06 18:58

On Wed, 16 Aug 2006 09:57:40 +0200, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

>en Woodcrest baseret Xeon maskine, en hvilken som helst woodcrest i 5100
>serien vil være 'fin nok'

Ah, nu fik jeg noget at søge på. Det ser jo lovende ud. Og edbpriser
gav mig så oversigten
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=35&Sort=Wanted&Type=1023&Value=198141
- de er godtnok ikke billige, de fleste af dem - men det regnede jeg
nu heller ikke med :)

Jeg søgte efter en oversigt der viser de forskellige processesorer, og
kan så videregive http://en.wikipedia.org/wiki/Xeon for andres
fornøjelse også.

Tak for hjælpen Claus! :)

Med venlig hilsen