4 GB RAM eller næsten
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-08-06 09:03

Jeg har netop udvidet fra 2 til 4 GB RAM i et xp pro system, men nu
rapporterer computeren (via BIOS m.m.) om kun 3½ Gb + 64 Kb (3648 Mb). Hvad
skete der med resten? Kan det være dårlig RAM, noget motherboard relateret
(et ASUS A8V deluxe) eller hyr?

pc'en lader til at virke udmærket.

hilsen
Uffe

Fra : Claus Albæk

Dato : 14-08-06 10:09

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> skete der med resten? Kan det være dårlig RAM, noget motherboard relateret

en standard PC'er mapper en del PCI device i det område, du skal enten
slå noget alternativ mapping til i BIOS (map PCI devices above 4GB hed
det vidst på nogle modeller) eller køre med et OS der kan klare det for
dig (Windows 2003 Server Enterprise kan f.eks, men det er ikke et
realistisk bud, diverse Unix systemer kan også hjælpe hvis du har mod på
det)

men altså, rod efter den indstilling i bios.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-08-06 10:26

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> Mb). Hvad skete der med resten? Kan det være dårlig RAM, noget
> motherboard relateret (et ASUS A8V deluxe) eller hyr?

Som Claus skriver kan der være huller i adresseområdet, fx gamle lydkort tog
et vist adresseområde og PCI gør det samme.
Det bør kunne fixes i Bios.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-08-06 11:03

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> wrote in message

> Som Claus skriver kan der være huller i adresseområdet, fx gamle lydkort
> tog et vist adresseområde og PCI gør det samme.

Takker, det er pga. "southbridge" og det er dokumenteret i manualen til
bundkortet. Det kan vidst ikke undgåes og jeg kan også leve med det.

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 21:14

> [...]
> Hvad skete der med resten? Kan det være dårlig RAM, noget motherboard
> relateret (et ASUS A8V deluxe) eller hyr?

Du har såmænd bare ramt loftet for RAM på en XP maskine. Du kan komme forbi
problemet ved at installerer en 64bit XP (eller anden OS). Men vogt dig, du
får nye problemer med 64bit drivere til evt. hardware.