DDR ram i gammelt bundkort
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 12-08-06 12:46

Hej

Jeg har et gammelt ECS K7S5A bundkort, der iflg. specs kun kan klare DDR
ram med 200-266mhz. Jeg har selvfølgelig prøvet at stoppe nogle 400mhz i,
og den booter fint, men XP nægter at starte op.

Nogle gode idéer?

Bios'en er opgraderet til 'nyeste' (fra slutningen af 2003).

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-08-06 13:29

On Sat, 12 Aug 2006 13:45:44 +0200, Bo Kamp Dudek
<bo@FJERNfamiliendudek.dk> wrote:

>Jeg har et gammelt ECS K7S5A bundkort, der iflg. specs kun kan klare DDR
>ram med 200-266mhz. Jeg har selvfølgelig prøvet at stoppe nogle 400mhz i,
>og den booter fint, men XP nægter at starte op.

Tja, krystalkuglen er lidt støvet, og du sparer på oplysningerne:

Hvor meget RAM har du lagt i dyret ?

Hvad fortæller BIOS om RAM'en

Hvor er det helt præcis det går galt med XP ?

Kan den arbejde med andre operativsystemer - f.eks en knoppix live CD

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 12-08-06 13:42

[...]

> Hvor meget RAM har du lagt i dyret ?
kun den ene stang med 512mb ddr (400mhz)

[...]

> Hvad fortæller BIOS om RAM'en
den godkender rammen uden problemer

[...]

> Hvor er det helt præcis det går galt med XP ?
tjaeh, skærmen bliver sort INDEN jeg overhovedet ser et XP logo og derefter
låser den..

[...]

> Kan den arbejde med andre operativsystemer - f.eks en knoppix live CD
jeg havde en ubuntu på lager.. det gik fint nok..

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-08-06 13:52

On Sat, 12 Aug 2006 14:42:27 +0200, Bo Kamp Dudek

>tjaeh, skærmen bliver sort INDEN jeg overhovedet ser et XP logo og derefter
>låser den..

>jeg havde en ubuntu på lager.. det gik fint nok..

Hvis den kan køre linux er der ingen problemer i RAM og bundkort...

Det må altså være et problem omkring XP - Måske er harddisken, som XP
ligger på, syg. Måske er der gået ged i windows opsætningen...

Har du lavet andet ved maskinen end pille ved RAM'en ?

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 12-08-06 13:59

[...]

> Hvis den kan køre linux er der ingen problemer i RAM og bundkort...
>
> Det må altså være et problem omkring XP - Måske er harddisken, som XP
> ligger på, syg. Måske er der gået ged i windows opsætningen...
xp installationen er helt nyt.. det kører 100% perfekt med 2x128mb sd ram..
men piller jeg disse ud og smider 1x512mb ddr ram i, så låser den som
sagt.. hvordan kan en syg harddisk godt lide sdram men ikke ddrram?

[...]

> Har du lavet andet ved maskinen end pille ved RAM'en ?
nix!

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-08-06 15:01

On Sat, 12 Aug 2006 14:59:14 +0200, Bo Kamp Dudek

>xp installationen er helt nyt.. det kører 100% perfekt med 2x128mb sd ram..
>men piller jeg disse ud og smider 1x512mb ddr ram i, så låser den som
>sagt.. hvordan kan en syg harddisk godt lide sdram men ikke ddrram?

Selv om to ting sker samtidig behøver der jo ikke være en
årsagssammenhæng

Boot'er den hvis du geninstallerer SDRam'en ?

Anyway: Jeg ville nok finde Windows CD'en frem og prøve at reparere
XP-installationen.

Jeg skal ikke kunne sige det. Men det er da ikke umuligt at windows
installerer forskellige drivere afhængigt af hvilken type RAM den
finder ved installationen.

Under alle omstændigheder er det da et forsøg være at reparere windows
installationen.

For hardware fejler åbenbart intet når nu den kan køre Linux....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-08-06 13:34

On Sat, 12 Aug 2006 13:45:44 +0200, Bo Kamp Dudek
<bo@FJERNfamiliendudek.dk> wrote:

>Nogle gode idéer?

Google søgning viser at boardet understøtter op til 1 GB RAM.

http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5aguide/ABOUT%20THE%20K7S5A%20BOARD.htm

Skal vi gætte på du har lagt 2 GB i ?

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 12-08-06 13:43

[...]

> Google søgning viser at boardet understøtter op til 1 GB RAM.
>
> http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5aguide/ABOUT%20THE%20K7S5A%20BOARD.htm
>
> Skal vi gætte på du har lagt 2 GB i ?

forkert, kun een blok med 512mb på..

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : JE

Dato : 12-08-06 13:49

"Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNfamiliendudek.dk> skrev i en meddelelse news:rn9kpgatvzjc.l69kb74aipl7.dlg@40tude.net...
> [...]
>
> forkert, kun een blok med 512mb på..

Dette bundkort er verdenskendt for at være utrolig følsom over for
ramspecifikation. Mange har oplevet konsekvent fejl ved montering
af mere end en stang ram. Men den er helt uforudsigelig hvad det
angår.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 12-08-06 13:57

[...]

> [...]
> ramspecifikation. Mange har oplevet konsekvent fejl ved montering
> af mere end en stang ram. Men den er helt uforudsigelig hvad det

men som nævnt flere gange, så ER der kun een stang i.. ehm..

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-08-06 18:27

Bo Kamp Dudek wrote:
> men som nævnt flere gange, så ER der kun een stang i.. ehm..

Har du prøvet med en anden blok - det kan jo være den, du har
prøvet, der er syg ?

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 12-08-06 20:00

[...]

> Har du prøvet med en anden blok - det kan jo være den, du har
> prøvet, der er syg ?

ja, jeg har prøvet med en, som jeg har taget fra en kørende maskine og så
en helt spritny en.. samme resultat med begge..

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk