Styring af stikkantakter via pc
Fra : Anders Hansen

Dato : 10-08-06 10:44

Hej... Er det muligt at få noget hardware, som kan styre nogen stikkontakter
via pc'en, så jeg kan styre for eksempel lys og andre elektriske apparater
via pc'en?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Anders Hansen

Fra : Tom

Dato : 10-08-06 14:56

> Hej... Er det muligt at få noget hardware, som kan styre nogen
> stikkontakter via pc'en, så jeg kan styre for eksempel lys og andre
> [...]
Der er der uden tvivl, men du kan evt. også selv flække noget sammen hvis du
har kendskab til elektronik.
Men der skal jo også noget software til at styre det. Har du noget i
forvejen, eller hvordan havde du tænkt dig at det skulle fungere?

/Tom

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-08-06 17:13

Anders Hansen wrote:
> Hej... Er det muligt at få noget hardware, som kan styre nogen
> stikkontakter via pc'en, så jeg kan styre for eksempel lys og andre
> [...]

Kik hos Danbit - de har men er ikke billige.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : Nick

Dato : 10-08-06 18:42

"Michael Lund Sørensen" skrev i en meddelelse...

> Kik hos Danbit - de har men er ikke billige.

Hov! Vi har meget - og det meste på lager - derfor er vi ikke billigst, men
vi er såmænd heller ikke dyre

/Nick

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-08-06 17:45

Nick wrote:

> Hov! Vi har meget - og det meste på lager - derfor er vi ikke
> billigst, men vi er såmænd heller ikke dyre
>
> /Nick
Høøø, nå!

Tag nu fx

SER4USBPCI kort, 4 USB 2.0 Hi-Speed porte, 5V PCI bus..... kr.167 excl moms
= Kr 208,75
http://www.danbit.dk/produkter/1401.phtml

Sammenlign med
BJ Trading Varenummer: 133362 Pris m/moms: DKK 35,00
http://www.bj-trading.dk/menu.asp

Det var bare lige et eksempel.

Jeg kunne ikke rigtigt finde noget at sammenligne et Pentium III bundkort
med ISA og PCI slots til 1700 kr plus moms,
men jeg ville ALDRIG give over en halvliter flad Original Cola for en
komplet PC med et sådant førtids bundkort.

.... et tastatur til 326 kr bliver også svært at slå....

Men I har de underligste ting.

Fra : Nick

Dato : 12-08-06 07:49

> [...]
> http://www.danbit.dk/produkter/1401.phtml
> Sammenlign med
> BJ Trading Varenummer: 133362 Pris m/moms: DKK 35,00

Hvis man ser udelukkende på prisen, så er der ikke noget at rafle om. Men
det gør vore kunder bare ikke. Det drejer sig om at have tingene på lager,
levere professionel support - både før og efter købet, at kunden f.eks. kan
komme ned til os med sit udstyr og teste det nye produkt inden købet, at vi
skaffer specielle ting hjem med flytransport, at vi yder en MEGET omfattende
teknisk support hvis kunden får problemert efter købet. Den slags ting. Det
er ikke retfærdigt at sammenligne kun på prisen. Iøvrigt - tro det eller lad
være - er der stort forskel på selv simple USB-kort. Mærkeligt, men sandt.
Også selv om de ser ud til at holde sig tæt til referencedesignet.

> [...]
> men jeg ville ALDRIG give over en halvliter flad Original Cola for en
> komplet PC med et sådant førtids bundkort.

Nu er bundkort heldigvis ikke bare bundkort. Hold da ferie hvor findes der
mange skrammelbundkort - også blandt "entusiaster". Kort, der ALDRIG ville
kunne bruges professionelt. Eller tag f.eks. strømforsyninger; så sidder en
håndfuld hjemmegjorte "eksperter" og diskuterer hvor fed den ene model er og
og hvor ufed den anden model er. Uden at ane ret meget om karaksteristika
ved de 2 modeller. Det er altså nogle gange lidt beskæmmende Hvor tit
ser du f.eks. hjemmefolket diskutere, hvad min.belastningen på en PSU er?
Selv om der er vildt kendte mærkevarestrømforsyninger på markedet, der ikke
kan klare sig uden en ret høj belastningen på en af spændingerne. Spørg du
en internetbiks om den slags data... Vore kunder betaler gladeligt den pris
et professionelt Socket 370 bundkort med ISA-slots koster. For det er ikke
billigt fra fabrikken. Men det er billigere at bruge et par tusinde på sådan
et, end det er at have en produktionsmaskine stående stille, fordi noget
PC-udstyr til styringen er brændt af. Bundkort med ISA-slots er meget
efterspurgte i f.eks. industrien.

> ... et tastatur til 326 kr bliver også svært at slå....

Fortæl mig, hvor du f.eks. kan få et trådløst tastatur, der rækker 30 meter?
Eller et tastatur med venstrehånds-numerisk tastaturdel? Eller et tastatur
med 4 cm2 store taster?

> Men I har de underligste ting.

Nemlig. Og det er derfor vi har været her i 36 år. Hvor længe er det lige
diverse internetbikse lever?

Det drejer sig om at være en pålidelig samarbejdspartner med pålideligt
udstyr. Det er f.eks. derfor vi har leveret en masse udstyr til Galathea
3-ekspeditionen. Gad vide, hvor meget udstyr internetbiksene har leveret?

/Nick

Fra : Hauge

Dato : 10-08-06 17:49

Hejsa
Anders Hansen wrote:
> Hej... Er det muligt at få noget hardware, som kan styre nogen stikkontakter
> via pc'en, så jeg kan styre for eksempel lys og andre elektriske apparater
> via pc'en?

Kik hos dem her: http://x10.com

De laver europæiske versioner, jeg har bare ikke lige den hjemmeside ved
hånden.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060810164910@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Jesper

Dato : 12-08-06 10:36

On Thu, 10 Aug 2006 11:43:46 +0200, Anders Hansen wrote:

> [...]
> via pc'en, så jeg kan styre for eksempel lys og andre elektriske apparater

Nu skriver du specifikt "stikkontakter" og ikke bare "apparater". Det
giver mig en fornemmelse af, at du tænker i retning af faste
installationer som kan fjernstyres - lidt ala det intelligente hus.

I den forbindelse vil jeg råde dig til at skelne skarpt imellem 230 VAC
siden og lavvolts siden og lade fagfolk hjælpe dig med førstnævnte.
Hvis skidtet går op i flammer kan du risikerer at forsikringen nægter at
dække, hvis ikke reglerne for stærkstrøms-installationer er overholdt.

Der findes nogle systemer på markedet hvor stærkstrømmen ikke er ført
ud til kontakterne men i stedet styres med 12 VDC via et relæ oppe i
lampestedet eller strømudtaget. Fordelen er, at selve kontakterne
derfor kan laves meget små og diskrete fordi der ikke er krav til
isoleringsafstande og mekanisk stabilitet ved 12 VDC. Og en yderligere
fordel er altså, at man kan lege med de 12 VDC alt det man lyster og
bl.a. lade sin PC styre det hele.

Jeg kan ikke lige huske hvem der leverer dette, men prøv at lufte din ide
overfor din lokale el-installatør. Han vil garanteret se det som en
udfordring at hjælpe dig med at finde noget der kan bruges.

Fra : Anders Hansen

Dato : 12-08-06 14:33

> Hej... Er det muligt at få noget hardware, som kan styre nogen
> stikkontakter via pc'en, så jeg kan styre for eksempel lys og andre
> elektriske apparater via pc'en?

Det skulle gerne være så jeg kan afbryde for strømmen til en stikkontakt,
hvor jeg f.eks. har en ekstern harddisk eller andet tilsluttet, jeg har en
strømsparreskinne, hvis man bare kunne deaktivere strømmen til usb-porten i
Windows XP ville det kunne gøres ved blot at vælge deaktiver i
enhedshåndtering, men det virker desværre ikke (hverken et pci-usb-kort
eller de usb-porte der er på motherboardet), så der skal en anden løsning
til, jeg prøver at kigge lidt videre, jeg er selvfølgelig åben for forslag.

Med venlig hilsen

Anders Hansen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 12-08-06 20:02

"Anders Hansen" <nomail@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller de usb-porte der er på motherboardet), så der skal en anden løsning
> til, jeg prøver at kigge lidt videre, jeg er selvfølgelig åben for

Har du tænkt på fjernbetjente stikkontakter, jeg har købt et slæt i aldi med
4 stikkontakter plus en stikkontakt med lysdæmper til ialt 129 kr, der
følger en lille fjernbetjening med der har en rækkevidde på ca. 40 meter.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as