Scanner - UMAX ASTRA 1200S
Fra : Kert Rats

Dato : 09-08-06 17:02

Jeg har en gammel Scanner af mærket UMAX, modellen hedder Astra 1200S. Den
er købt i yngre IT-bronzealder , dvs. 1997, for den fyrstelige sum af
3000 kroner!

For et år siden kasserede jeg min kære, gamle pc, indkøbt i ældre
IT-bronzealder (1996), da pc'en ganske enkelt ikke kunne mere, og købte en
ny.
Nuvel, scanneren fungerede upåklageligt og gør det sikkert den dag i dag.
Men scanneren fra 1997 kan, så vidt jeg kan se, ikke tilsluttes min 2006-pc.
Scanneren har en hardware-dongle bagpå og var tilsluttet min gamle pc via et
SCSI-kabel. I min gamle pc have jeg monteret et til scanneren medhørende
SCSI-kort - SCSI-port, står der på kortet. Og et sådant kort/port kan ikke
monteres i min 2006-pc.
Så hvad hulen går, hvis jeg ønsker at tilslutte min gamle - og gode -
scanner til min nye pc? Findes der monstro en adapter til den slags bedaget
IT-isenkram?

En helt anden løsning kunne være at købe en spritny scanner - og det vil
sikkert være den bedste løsning.
Men min fornærethed tilsiger mig at genbruge scanneren, hvis det kan lade
sig gøre.

Så derfor: Kan I hjælpe mig på vej til at genbruge min gamle scanner?

Venligst

Kert Rats

Fra : Holst

Dato : 09-08-06 17:14

Kert Rats wrote:

> Så hvad hulen går, hvis jeg ønsker at tilslutte min gamle - og gode -
> scanner til min nye pc? Findes der monstro en adapter til den slags bedaget
> IT-isenkram?

Du kan sikkert købe en SCSI-controller, som passer til din nuværende
computer.

> En helt anden løsning kunne være at købe en spritny scanner - og det vil
> sikkert være den bedste løsning.

Det vil nok være den nemmeste løsning.

Fra : Kert Rats

Dato : 09-08-06 17:23

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan sikkert købe en SCSI-controller, som passer til din nuværende
> computer.

Hvad med en SCSI-USB-adapter? Findes en sådan, og kan den monstro bruges til
min gamle scanner?

Venligst

Kert Rats

Fra : Aksel

Dato : 09-08-06 20:29

> Så derfor: Kan I hjælpe mig på vej til at genbruge min gamle scanner?
>

> Venligst
>
> Kert Rats

Når du har fundet en løsning på tilslutningen kommer du til næste problem,
der findes ikke en XP driver til scanneren (det er i hvert tilfælde ikke
lykkedes mig at finde en).

Jeg kører min på en gammel PC med Win98, på netværk.

Hilsen Aksel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-08-06 20:41

Kert Rats skrev:

> [...]
> Så hvad hulen går, hvis jeg ønsker at tilslutte min gamle - og gode -
> scanner til min nye pc? Findes der monstro en adapter til den slags

En standard PCI scsi kontroller kan bruges. Bare husk at terminere korrekt,
så læs manualen.

Glem alt om USB konvertering, det kommer *IKKE* til at virke.

Men inden du køber en scsi kontroller, så husk at checke, om dit nye OS
overhovedet understøtter din scanner/drivere. Det står i dokumentationen.
Din scanner har det alvorlige handicap, at det IKKE er en TWAIN scanner, så
du er dybt afhængig af , at driveren er godt understøttet i dit OS samt de
programmer, du skal bruge til at scanne med.

Mit bedste bud er, at den er til lossepladsen. Nyt software er ikke
velegnet til så gammel hardware.

Vær iøvrigt opmærksom på, at den scanner, Aldi har til 499,- er langt bedre
end din nuværende scanner.

Claus

Fra : Kert Rats

Dato : 09-08-06 20:44

> [...]
> velegnet til så gammel hardware.
>
> Vær iøvrigt opmærksom på, at den scanner, Aldi har til 499,- er langt

Hej Claus

Jeg tager en tur i Aldi og køber en scanner i morgen. Det er nok den bedste
løsning.

Tak for hjælpen, Claus, og jer andre her i denne gode gruppe.

Venligste sommerhilsner fra

Kert Rats

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-08-06 20:51

Kert Rats skrev:

> Hej Claus Jeg tager en tur i Aldi og køber en scanner i morgen. Det er nok
> den
> bedste løsning.
> Tak for hjælpen, Claus, og jer andre her i denne gode gruppe.

Hov, hov!

Det er jo ikke sikkert, at de har flere

Det er noget tid siden, de sidst havde dem på tilbud, men ofte er der nogen
rundtomkring. Jeg har selv een og har købt tre ialt, så det var mere ment
som en generel sammenligning.

Men ring til Aldi's hovedkontor, de plejer at være flinke til at oplyse
nærmeste butik, som har een på lager.

Men de kommer helt sikkert igen her til efteråret.

Claus

Fra : Kert Rats

Dato : 09-08-06 22:07

> [...]
> nærmeste butik, som har een på lager.
>
> Men de kommer helt sikkert igen her til efteråret.

Tak for tippet - og tak endnu en gang!

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 11-08-06 12:38

> [...]
> nærmeste butik, som har een på lager.
>
> Men de kommer helt sikkert igen her til efteråret.

Aldi i Herlev på Herlev Banegårdsplads har en Medion til kun 300 kroner! -
nedsat fra vistnok 499 kroner. Dét er da et hit.
Og jeg har i dag købt en af slagsen.

Venligst

Kert Rats