Ustabil PC ved spil
Fra : Lasse

Dato : 06-08-06 16:25

Hej Alle,

Jeg håber I kan hjælpe mig med følgende problem eller komme med
forslag til, hvor jeg bør lede efter fejl.

Mit system er følgende:

Athlon AMD64 3000+
Asus SLI Deluxe bundkort
1024 MB Kingston RAM
HIS ATI X800XL ICEQ 2 graffkort
3 HD, 2 SATA, 1 ATA
Enermaxx 465 W, Noise Control modificeret

Jeg fik for et par måneder siden HD nummer 3, og herefter havde jeg
problemer med at starte PC'en op, den startede ca. kun hver gang, og
jeg tænkte straks at det måtte være fordi at min strømforsyning var
ved at blive lidt svag/ustabil, selvom en ny i orden sagtens skulle
kunne drive mit system ( har tidligere måttet sende en enermaxx retur
i et ældre system af lignende årsager). Det er så forsvundet, men
tilgengæld har jeg problemer når jeg spiller, når jeg ca. har
spillet et spil i 15 min. fryser min computer, nogle gange slukker den
også for skærmen, som jeg går ud fra, at grafikkortet har slukket
sig helt? Det er den samme fejl i både Windows XP samt Windows Vista.
Jeg har prøvet at bruge en ældre noget dårligere strømforsyning med
samme resultat, jeg har prøvet at tage en ramblok ud med også samme
resultat, jeg har ydermere prøvet at fjerne alle unødvendigt
strømslugende hd'er, cd-rom drev osv. og down-"clocket" cpu samt
grafikkort, men med samme resultat. Umiddelbart vil jeg selv skyde på
det er strømforsyningen, men det generer mig meget at det altid synes
at ske efter de her 15 minutter, jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke
skifter? Det er de samme i alle spil: Warcraft III, Heroes of might and
magic, Age of Empires. Det er kun oblivion hvor det virker til at tage
længere tid før at den crasher. Før jeg smutter ud og køber en ny
meget dyr strømforsyning, har I så nogle råd til hvordan jeg kan
identificere problemet helt eller en holdning til om det er noget andet
end strømforsyningen??

Jeg kan ikke forstå at en 465W strømforsyning kan have problemer,
samt at den også crasher ca. efter 15 min. med en langt mindre
strømforsyning? Er det mit graffikkort der har en seriøs fejl?

Mvh
Lasse

Fra : Lasse

Dato : 06-08-06 16:52

Mere information er at jeg bruger Asus PC doctor, og temperaturmæssigt
ligger den mellem 43-57 grader på cpu'en og på 33 grader på
motherboardet, jeg kører med åben et åbent kabinet. +12 volten
ligger og svinger mellem 11,902 og ned til 11,712 alt efter hvor hårdt
load er. Jeg ved ikke lige hvor slemt det er? Men jeg kan se at lige
inden den bryder ned går den ned på det mindste, så det virker som
om, at den går i knæ på en eller anden måde. Min 5 Volt ligger på
5,08 og min 3,3 V på 3,28, de bevæger sig næsten ikke tilgengæld.
Min Vcore har jeg prøvet at sætte fra 1,4 til 1,475 med samme
resultat.

Mvh
Lasse

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-08-06 16:58

"Lasse" <lasse.engel@gmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> 5,08 og min 3,3 V på 3,28, de bevæger sig næsten ikke tilgengæld.
> Min Vcore har jeg prøvet at sætte fra 1,4 til 1,475 med samme

Svjh må de helst ikke svinge mere end ca. 10%

Hvor mange ampere har du på railsene?

--
Bjarke Andersen

Fra : Lasse

Dato : 06-08-06 17:04

> Svjh må de helst ikke svinge mere end ca. 10%
>
> Hvor mange ampere har du på railsene?

Ok, hvis det er 10% så ligger den jo fint indenfor det. Mht. ampere,
så tror jeg at det er vist på denne side:

http://www.xpcgear.com/en45powsupeg.html

Men såvidt jeg ved, så skulle Enermax være gode
kvalitetsstrømforsyninger, så fra start af burde den have nok ampere.

Mvh
Lasse