Årets pc-skift ... stille computer med OK ~
Fra : Marianne

Dato : 06-08-06 11:34

Hej

Jeg skal videregive min pc til en anden i familien og skal derfor finde en
ny selv.

Ud over det absolut basale har jeg to ønsker: Den skal larme minimalt, og
jeg skal kunne bruge den til at redigere 400-siders dokumenter i Indesign.

Jeg kan ikke greje, som en af de nyere typer processorer larmer mindre end
de ældre pga ny teknologi? Er det rigtigt og i givet fald, hvad skal jeg
kigge efter?

Og i småtingsafdelingen:

- Et DVD-brænderdrev er vist ikke så kostbart længere ... på edbpriser.dk
kan jeg se, at de alle hedder noget med +-RW. Kan jeg bare vælge et eller
andet, eller hvordan?

- Mit diskettedrev vil jeg ikke skille mig af med endnu

- Kan man få et optisk øje med i en stationær??

Jeg køber gerne via nettet. Findes der en netbutik, hvor man kan vælge ting
til og fra ? Har kigget hos Dell, som har en vis mgd. valgmuligheder, men
svjv ikke hverken dvd-brænder eller floppydrev. Ellers er Dell vel OK. Er de
også stille?

mvh
marianne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-08-06 12:42

"Marianne" <handel@lundbak.dk> wrote:

>Jeg skal videregive min pc til en anden i familien og skal derfor finde en
>ny selv.

...cut

> [...]
>svjv ikke hverken dvd-brænder eller floppydrev. Ellers er Dell vel OK. Er de

Dell laver udmærkede maskiner, men der er mange andre muligheder. Kig
f.eks på www.zitech.dk, www.prcdata.dk, www.midtdata.dk og www.shg.dk

Du stiller i virkeligheden ikke ret store krav til computerkraft. Men du
har ret i at de nyeste processorer bruger mindre strøm, og derfor kræver
mindre ventilation og larmer mindre.

Mit forslag går på noget med en Core 2 Dou E6300 processor, 1 GB RAM,
200 GB harddisk og et billigt (måske endda on-board ?!) grafikkort.

DVD-brændere koster ikke penge idag og bør findes på alle computere....

<mlr>

Fra : JE

Dato : 06-08-06 12:47

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev i en meddelelse news:44d5c5b2$0$3526$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> og i givet fald, hvad skal jeg kigge efter?

Det er ikke processoren der larmer, men blæseren der køler den :) AMD64
processorer kræver ikke sepcielt meget strøm af en hurtig processor, så
hvis du vælger denne type får du meget ogås meget cup-kraft for pengene.
Desuden er de lige faldet voldsomt i pris.
De mindste typer larmer ikke selv med en standard køler. Men grundlæggende
er det et spørgsmål om at få en blæser der er støjsvag.

> Og i småtingsafdelingen:
>
> - Et DVD-brænderdrev er vist ikke så kostbart længere ... på edbpriser.dk kan jeg se, at de alle hedder noget med
> +-RW. Kan jeg bare vælge et eller andet, eller hvordan?

Ja, umiddelbart.

> [...]
> en vis mgd. valgmuligheder, men svjv ikke hverken dvd-brænder eller floppydrev. Ellers er Dell vel OK. Er de også

Dell har da DVD-brændere, jeg tror næsten det er standard i dag. I hvert fald
kan det ikke betale sig ikke at købe det i stedet for et der "bare" kan læse DVD
og så brænde CD.