Er denne PSU stor nok....
Fra : Graucho Galloshca

Dato : 05-08-06 19:59

Hej,

Via dette link: http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

har jeg regner ud at jeg skal bruge 315 watt på en PSU.

Jeg har denne:
http://www.enermax.com.tw/english/upload/document/M2005122810571413719.pdf

på 370 watt.

Mon den er stor nok når man tager lidt ekstra sikkerhed i betragtning, eller
skal jeg have en større?

På forhånd tak for alle gode råd...

/GG

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-08-06 21:17

"Graucho Galloshca" <nomail@mail.dk> writes:

> [...]
>
> på 370 watt.
>
> Mon den er stor nok når man tager lidt ekstra sikkerhed i betragtning, eller

Min egen erfaring fra en nybygget AMD64 3500+ maskine med 4 SATA
diske, er at det er opstarts-strømmen på +12V som er vigtigst.

Mit system kommer ud med "212 Watt" på PSU kalkulatoren, men maskinen
trækker blot 55Watt i idle og ca 65Watt når diskene laver noget. Sæt
dette overfor et spids-effekt under opstart på ca 170Watt.

Hvis du har flere SATA eller SCSI diske, kan det anbefales at sætte
dem til at køre med "staggered spin-up" for at begrænse
spids-effekten. Den første PSU jeg prøvede, på 300W, var en ATX v1.3
PSU og kunne ikke levere nok strøm på 12V'en. Da jeg skiftede til en
v2.0 compliant ATX-12V2 PSU på 450W, kunne jeg starte systemet op
stabilt.

Kai

Fra : Graucho Galloshca

Dato : 05-08-06 21:42

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Kai
> --
> Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>

Tak for svaret Kai.

Jeg tror ikke at dette 12V bliver noget problem for mig, hvis jeg læser
specsne rigtigt for min enermax PSU:

http://www.enermax.com.tw/english/upload/document/M2005122810571413719.pdf

Ifølge denne PDF leverer den 324W på +12V1 og +12V2 tilsammen, så det skulle
vel være ok, mon ikke?

/GG

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-08-06 22:33

> [...]

> Ifølge denne PDF leverer den 324W på +12V1 og +12V2 tilsammen, så det skulle

Det afhænger af din maskine & setup. En 3½" disk bruger ca 2.8A i
spids under spin-up, så regn selv efter på dit setup. Men jo, det bør
være rigeligt. Den PSU type du har kig på er en ATX v2.01, så der er
væsentligt mere 'skub' i 12V'en end på en ATX v1.3 type PSU, som jeg
røg i problemer med.

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-06 14:22

Graucho Galloshca wrote:
> [...]
>
> på 370 watt.
>
> Mon den er stor nok når man tager lidt ekstra sikkerhed i betragtning, eller

Ikke lige minded på dit spørgsmål, men den er da for syg den calc der.
den siger over 450watt til mit system... det er _fandme_ meget!

--
Claus Albæk (kbh.)