Pris på tonerpatroner til laserprinter
Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 01-08-06 09:37

Hej

Jeg købte for snart mange år siden en Brother HL-1430 printer som jeg er
meget glad for, dels fordi den er meget stabil i drift, men også fordi
den er billig i brug.

Her i går spurgte en bekendt mig så om råd mht. hvilken laserprinter hun
bør købe, da hun efterhånden godt kan se min pointe i at blækslugere er
alt for dyre i brug (især hvis man primært bruger dem til tekst, hvad vi
begge to gør meget i).

Jeg foreslog umiddelbart en Brother HL-2030, som såvidt jeg kan er er
efterfølgeren til min model. Men ved nærmere eftersyn så bruger HL-2030
en meget mindre toner end HL-1430, og det fik mig til at spekulere på om
Brother på skummel vis har tænkt sig at presse prisen på forbrugsstoffer.

Og ifølge www.edbpriser.dk ser det faktisk sådan ud. Den toner jeg
bruger, TN-6600 (til 6000 sider, ikke 6600) koster kun cirka hundrede
kroner mere end toneren til HL-2030, TN-2000, som altså kun rækker til
2500 sider (og ikke 2000).

Jeg betaler altså meget mindre per side med min model HL-1430 end hun
ville gøre med den nye model 2030.

Har jeg givet forkert råd? Jeg har foreløbig foreslået hende at udskyde
printerkøbet i ganske kort tid, mens jeg forhører mig herinde.

Jeg er godt klar over at TN-6600 er faldet i pris over tid. Sidst jeg
købte toner kostede den noget mere end hvad EDBpriser siger at den bør
koste nu, og den første gang jeg skiftede toner var patronen dyrere
igen. Men det har stadigvæk altid været en billig toner at købe, målt på
pris per side.

Skal vi regne med at TN-2000 ligeledes vil falde kraftigt i pris over de
næste par år? Eller skal jeg foreslå min bekendte at gå drastisk til
værks og forsøge at købe en brugt HL-1430? (Hvilket naturligvis
forudsætter at der findes en eller anden der vil skille sig af med sin.
Jeg ville overhovedet ikke overveje at sælge min model, da slet ikke nu
hvor jeg ved at Brothers nyere modeller er meget dyrere i brug!)

Tromlen til HL-2030 rækker ligeledes til mindre brug end tromlen i min
printer, henholdsvis 12000 udskrifter kontra 20000 udskrifter, men jeg
har ikke kigget på priserne på tromle.

Tanker? Ideer? Forslag?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 01-08-06 10:07

Hej Peter

> Tanker? Ideer? Forslag?

Du betalte vel også en 4-5 gange mere for din HL-1430 end det
HL-2030 koster idag ?

Mvh Max

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 01-08-06 10:13

Max wrote:
> Hej Peter

Hej

> Du betalte vel også en 4-5 gange mere for din HL-1430 end det
> HL-2030 koster idag ?

Jeg har ikke kigget på hvad en HL-2030 koster, men det tvivler jeg
stærkt på. Såvidt jeg husker gav jeg et par tusinde for den for 3 eller
3 1/2 år siden.

Er der en laserprinter du vil anbefale, hvis driftsomkostninger bedre
svarer til dem som en HL-1430 har?

Mit gæt var at HL-2030 netop er den model som Brother forestiller sig
skal gå i stedet for HL-1430, altså en forholdsvis laserprinter til folk
med begrænset behov (ikke kontorbrug) men dog alligevel økonomisk i brug.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 01-08-06 10:48

Hej Peter

> Jeg har ikke kigget på hvad en HL-2030 koster, men det tvivler jeg
> stærkt på. Såvidt jeg husker gav jeg et par tusinde for den for 3
> eller 3 1/2 år siden.

En HL-2030 koster omkring 600 kr.

> Er der en laserprinter du vil anbefale, hvis driftsomkostninger bedre
> svarer til dem som en HL-1430 har?

Forskellene er nok nogle øre, så der er nok ikke det store at
hente i driftomkostninger. Jeg leverede tidligere en del HL-1430
og har erstattet den med HL-2040

Mvh Max

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 01-08-06 10:52

Max wrote:
> Hej Peter

Hej

> En HL-2030 koster omkring 600 kr.

Jamen så kan jeg godt se at det ikke er korrekt at antage at HL-2030
svarer til en HL-1430.

Ved du hvilken ny Brother laserprinter der svarer til den gamle HL-1430?

> Forskellene er nok nogle øre, så der er nok ikke det store at

Nogle øre pr side, ja. Det løber op.

> hente i driftomkostninger. Jeg leverede tidligere en del HL-1430
> og har erstattet den med HL-2040

Det er klart at forskellen mellem en HL-1430 og en HL-2030 er mindre end
forskellen mellem en HL-2030 og en blækdranker, men det ville da være
smart hvis jeg kunne anbefale min bekendte en laserprinter der er lige
så økonomisk i brug som en HL-1430. Og så må den godt koste noget mere.
F.eks. 1500 eller sågar 2000.

Bruger HL-2040 ikke samme tonerpatroner som HL-2030? For så er det
irrelevant...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 01-08-06 12:04

Hej Peter

> Det er klart at forskellen mellem en HL-1430 og en HL-2030 er mindre

Jeg tror en HL-2030 er den billigste løsning lige nu hvis du ikke
kan finde en HL-1430.

Mvh Max

Fra : LarsJ

Dato : 01-08-06 12:10

Max skrev:
> Hej Peter

> Forskellene er nok nogle øre, så der er nok ikke det store at
> hente i driftomkostninger.

Forskellen pr. side mellem TN-2000 og TN-6600 er da næsten 100 procent,
så der er faktisk temmelig meget at hente i toneromkostninger (ca 75 kr.
pr. 1.000 sider).

Fra : Max

Dato : 01-08-06 12:34

Hej LarsJ

> Forskellen pr. side mellem TN-2000 og TN-6600 er da næsten 100
> procent, så der er faktisk temmelig meget at hente i
> toneromkostninger (ca 75 kr. pr. 1.000 sider).

Printeren koster så til gengæld over 1000 kr. mindre, så
det er småting vi snakker om.

Mvh Max

Fra : Flemming Joensson

Dato : 01-08-06 20:56

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> wrote in

> Tromlen til HL-2030 rækker ligeledes til mindre brug end tromlen i min
> printer, henholdsvis 12000 udskrifter kontra 20000 udskrifter, men jeg
> har ikke kigget på priserne på tromle.
>

> Tanker? Ideer? Forslag?

Jeg har selv haft en 1470n og det var tider med billige udskrifter :)

Hvis jeg selv skulle købe en ny Brother monokrom laser ville det nok være
5240 jeg ville kaste mit blik på:

Den er i den printerklasse der er "beregnet" til 20000 print per måned og
tromlen står til at kunne klare 25000 sider - en ny tromle koster 980 lige
pt.

Brother 5240:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=194937 Den koster 1700kr

En 7000 siders toner koster ca. 600kr, en 3500 siders toner koster 450 ca.
(priser kan findes fra ovenstående link ved at søge efter tilbehør)

Var det ikke et bedre bud end 2030/2040?

Mvh.
Flemming

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 01-08-06 21:05

Flemming Joensson wrote:
> [...]
>
> Jeg har selv haft en 1470n og det var tider med billige udskrifter :)
>
> Hvis jeg selv skulle købe en ny Brother monokrom laser ville det nok være

Jeg har netop, to minutter før jeg læste dit indlæg, anbefalet min
bekendte at købe en HL-5240. Jeg har givet hende tallene for en HL-2030
og en HL-5240, og skrevet at hun selv må skønne hvad hendes forbrug er.

> Den er i den printerklasse der er "beregnet" til 20000 print per måned og
> tromlen står til at kunne klare 25000 sider - en ny tromle koster 980 lige
> pt.

Jeg laver ikke engang 20000 prints om *året*, og det gør min bekendte
heller ikke. Jeg er dog småtæt på det. Jeg tror jeg bruger halvanden til
to stk 6000 siders tonerpatroner om året.

> [...]
> (priser kan findes fra ovenstående link ved at søge efter tilbehør)
>
> Var det ikke et bedre bud end 2030/2040?

Jo, helt klart. Også selv om man ikke laver 20000 prints om måneden. En
laserprinter skulle gerne holde i mange år.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org