Hjælp til sammensætning...
Fra : Michael Jensen

Dato : 30-07-06 08:20

Hej i gruppen!

Jeg har ikke fulgt så vanvittigt meget med på markedet for nylig, og er
derfor lidt i tvivl om hvad der er det "bedste" køb lige nu. Jeg er ikke
seriøs gamer, men vil da gerne have muligheden. Støj betyder en del for mig.

Budget: MAX 7000,-

Jeg bruger strømforsyning, kabinet, mus og tastatur og diske fra den gamle
til den nye maskine, så jeg skal altså bruge:

Processor
Bundkort
Ram

Grafikkort forestiller jeg mig skal være Gigabyte 7600GT
(http://tinyurl.com/r4ujt), og jeg har sat mig rimelig fast på at jeg vil
have en WD Raptor disk som systemdisk (http://tinyurl.com/sy3fu).

Når disse to ting trækkes fra er der så MAX 4700 tilbage til bundkort
processor og ram.

Har kigget på følgende:
Athlon 64 x2 4200+ til 1450,- (http://tinyurl.com/rke4c)
G.Skill Extreme Series 2x1 gb Ram til 1255,- (http://tinyurl.com/lzoex)

Ved bundkort er jeg meget i tvivl, men har kigget på følgende:

Asus til 1400,- (http://tinyurl.com/rpm4v)
MSI K9N SLI Platinum til 1050,- (http://tinyurl.com/ljty7)

Men er de bundkort ALT for "gode" til normalt brug? Jeg har bare altid hørt
at bundkortet er et dumt sted at spare, og stabilitet vægtes MEGET højt.

Er ovenstående ok, er der andre langt bedre bud, eller er AMD slet ikke
sagen (Har jo sænket priserne gevaldigt), og i så fald hvad og hvilken
sammensætning er så aktuel ? Forslag modtages med kyshånd.

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Michael jensen

Fra : Taba

Dato : 30-07-06 23:07

> Jeg bruger strømforsyning, kabinet, mus og tastatur og diske fra den gamle
> til den nye maskine, så jeg skal altså bruge:

Sørg for at din PSU er kraftig nok (min. 350W) og at det er et
kvalitetmærke.

> Grafikkort forestiller jeg mig skal være Gigabyte 7600GT
> (http://tinyurl.com/r4ujt), og jeg har sat mig rimelig fast på at jeg vil
> have en WD Raptor disk som systemdisk (http://tinyurl.com/sy3fu).

Fornuftigt IMO - gafikkortet er et godt kompromis ml. ydelse og pris.

> Har kigget på følgende:
> Athlon 64 x2 4200+ til 1450,- (http://tinyurl.com/rke4c)

Mums

> G.Skill Extreme Series 2x1 gb Ram til 1255,- (http://tinyurl.com/lzoex)

Har selv meget gode erfaringer med G.Skill, ingen problem her.

> [...]
>
> Men er de bundkort ALT for "gode" til normalt brug? Jeg har bare altid
> hørt at bundkortet er et dumt sted at spare, og stabilitet vægtes MEGET

Et godt bundkort er et must i enhver henseende og dit valg kan man ikke just
klandre for ikke at opfylde det kriterie.
Om det er "for godt" et bundkort kan man ikke rigtigt sige. Har det de
features du skal bruge så er det ikke "for godt". Har det en masse lir du
ikke vil bruge kunne du evt. finde en anden, mere skrabet model der ikke har
"det unødvendige" og derved spare nogle knaster (mange bundkort er lavet i
serier så der findes en standard udgave af moboet dernæst en deluxe udgave,
en over-deluxe udgave og nogle gange en über-extreme-2x-deluxe). Så længe du
holder dig til kendte producenter som MSI, Asus, Abit osv. så skal du ikke
frygte at fordi bundkortet "kun" koster 700 kr så er det af dårligere
kvalitet end det til 1000 kr.

> Er ovenstående ok, er der andre langt bedre bud, eller er AMD slet ikke
> sagen (Har jo sænket priserne gevaldigt), og i så fald hvad og hvilken
> sammensætning er så aktuel ? Forslag modtages med kyshånd.

Jeg synes det er et lækkert ssytem du har sammensat - dog er der nogle ting
du skal være opmærksom på:
AMD har lanceret en ny socket (AM2) som anvender DDR2, så hvis du har/får
planer om at opgradere igen så skal du nok ud og købe nyt bundkort, CPU og
RAM (AM2 socket'en kan AFAIK køre med s939 CPU'er) da rammene skal være
DDR2. PÅ den anden side vil jeg sige at hvis du ikke har
opgraderingstendenser så har du ikke noget at være bekymret for.
Da du selv siger at støjniveauet er vigtigt for dig så er retail køleren fra
AMD nok ikke lige sagen - sæt 2-300 kr til side hvis det skulle blive
aktuelt og købe en ny lydløs CPU køler.

/Taba

Fra : Michael Jensen

Dato : 31-07-06 17:10

"Taba" <all.spammers@die.die.die> wrote in message

> Sørg for at din PSU er kraftig nok (min. 350W) og at det er et
> kvalitetmærke.

Det skulle den være! Har aldrig svigtet mig =)

MHT til CPU køler sætter jeg gerne 3-400 af til en sådan, men er der kommet
nogle gode til AM2 soklen endnu?? Hmm, jeg må lige have tjekket....

Er der egentlig ellers noget kompatibilitets-halløj man skal være opmærksom
på med de nye AM2 motherboards mht. strømforsyningen?

Ellers MANGE MANGE tak for et fyldestgørende og dejligt svar. Det var LIGE
hvad jeg havde håbet på at høre. Så gav det alligevel pote med alle de
timers læsen og google'n på nettet.

Med venlig hilsen

Michael Jensen

Fra : Lars Remmen

Dato : 31-07-06 05:33

Michael Jensen skrev:

[Snip]

> Når disse to ting trækkes fra er der så MAX 4700 tilbage til bundkort
> processor og ram.

Hvad med et MSI P965-Neo-F, en Core 2 Duo E6400 samt et par gb DDR2 5400
ram. Det kan sagtens gøres indenfor de 4700,-. Desuden vil en Core 2 Duo
være væsentligt hurtigere end Athlon 64 4200+ - undtaget der hvor dit
grafikkort sætter grænsen.

Lars

Fra : Michael Jensen

Dato : 31-07-06 17:33

"Lars Remmen" <news@remmen.org> wrote in message

> [...]
> ram. Det kan sagtens gøres indenfor de 4700,-. Desuden vil en Core 2 Duo
> være væsentligt hurtigere end Athlon 64 4200+ - undtaget der hvor dit

Tjaah, kan da egentlig godt se at du her ret! Og ja det burde jo være et
hurtigere system.

Rammene jeg havde fundet bør vel kunne bruges her også (Var DDR2 5400 CL4)
til 1250,-

Core 2 Duo E6400 1707,-

Og så et bundkort. Men er det MSI du nævner rigeligt? Kan se at det kører
med 965 chipsæt. Bør jeg ikke gå efter et 975 chipsæt? Aner dog desværre
ikke om der er den store forskel. Der er feks dette
(http://tinyurl.com/rz4za) til 1350 kroner. Det vil jo stadig være indenfor
budgettet. Samme findes også i en lidt dyrere power-up udgave, men hvad
hulan forskellen er aner jeg ikke.

Så er der også et lækkert Asus bundkort (ASUS P5W DH Deluxe)
(http://tinyurl.com/lkz8a), som godt nok koster en del mere, men jeg mener
at have læst et par ret gode tests af dette kort sammen med E6400'eren
faktisk. Var vist enormt godt til overclocking. Jeg har som nævnt ikke noget
imod at betale extra for et stabilt og godt bundkort hvis bare det så også
spiller max! Har før haft Asus bundkort som jeg var yderst tilfreds med.

Men det burde vel i hvert fald være bedre end et tilæsvarende AMD
Setup....??

Med venlig hilsen, og tak for svaret!

Michael jensen

Fra : Lars Remmen

Dato : 31-07-06 21:01

Michael Jensen skrev:
> [...]
> med 965 chipsæt. Bør jeg ikke gå efter et 975 chipsæt? Aner dog desværre
> ikke om der er den store forskel. Der er feks dette

Jeg mener at bundkortet er anmeldt på enten anandtech.com eller
tomshardware.com i forbindelse med Core 2 Duo

> [...]
> spiller max! Har før haft Asus bundkort som jeg var yderst tilfreds med.

Overclocking - hvis du har mod på det er det vist ikke ualmindeligt at
E6400 når 2,8 ghz

> Men det burde vel i hvert fald være bedre end et tilæsvarende AMD
> Setup....??

Uden overclock nærmer det sig vist FX-62 - se
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802&p=4

> Med venlig hilsen, og tak for svaret!
>
> Michael jensen

Lars