Redde data på harddisk?
Fra : Erling Simonsen

Dato : 26-07-06 13:22

Hej.
Min svigermors harddisk er tilsyneladende stået af, idet den
laver en tikkende lyd, og ikke kan starte op.
Det er en maxtor 40 GB og den er ca. 3 år gammel.

Jeg har købt og installeret en ny HD for hende.

Nu er spørgsmålet, om det på nogen mulig måde er muligt at redde
nogle af de data hun havde på den gamle harddisk.
Det drejer sig om nogle bileder og breve, som hun gerne vil have
igen.
Hun vil ikke betale det store for at redde disse ting.
Hvad kan jeg gøre for at hjælp hende?

mvh
Erling Simonsen

Fra : Henning

Dato : 26-07-06 13:30

On Wed, 26 Jul 2006 14:21:57 +0200, Erling Simonsen
<erlingxxxx@gmail.com> wrote:

> [...]
>igen.
>Hun vil ikke betale det store for at redde disse ting.

Køb hende en flok lommetørklæder og en pakke tudekiks...

Prøv evt. at lægge disken i fryseren natten over, og sæt strøm til den
mens den er dybfrossen.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-06 13:50

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv evt. at lægge disken i fryseren natten over, og sæt strøm til den
> mens den er dybfrossen.

Og det er _ikke_ en joke. Nogle har efter sigende (skrivende) været heldige
med denne metode. Atter andre har haft held med at "daske" den lidt
sideværts ind i håndfladen, og så fået tid nok til at redde indholdet.

mvh Ebbe

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 27-07-06 07:07

Ebbe [7000] wrote:
> [...]
> med denne metode. Atter andre har haft held med at "daske" den lidt
> sideværts ind i håndfladen, og så fået tid nok til at redde indholdet.

Jeg har haft held med at "rotere" disken i hånden omkring akslen mens
den prøvede at starte.
En ellers død disk vågnede til live igen og holdt mange år (dog alrdig
med vigtige data

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Erling Simonsen

Dato : 26-07-06 20:44

Henning skrev:

> Køb hende en flok lommetørklæder og en pakke tudekiks...

Nej det ville være synd for hende. Hun er en frisk dame på
91 år. Alene det at hun selv kan scanne billeder ind og bruge
sin computer tager jeg hatten af for.
Hun "græder" heller ikke over tabet, men vil selvfølgelig
gerne have sine data.
> Prøv evt. at lægge disken i fryseren natten over, og sæt strøm til den
> mens den er dybfrossen.
Tak for tippet. Det vil jeg prøve, når feriebørnene er fra hånden,
så jeg kan sidde og rode med det alene.
/Erling

Fra : Zec

Dato : 27-07-06 10:53

Men Erling.....så snart du er heldig med at starte hdd igen. Hent alt ud
mens den kører, det er ikke sikkert det kan reddes igen.

Fra : Erling Simonsen

Dato : 27-07-06 11:33

Zec skrev:
> Men Erling.....så snart du er heldig med at starte hdd igen. Hent alt ud
> mens den kører, det er ikke sikkert det kan reddes igen.
Hej.
Ja det er jeg klar over.

Hvis jeg får den startet op, vil jeg sætte min eksterne usb-harddisk
til og kopiere de vigtige data over på den, eller brænde dem på dvd-
brænderen.
/Erling

Fra : isfugl

Dato : 27-07-06 16:23

Erling Simonsen wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg får den startet op, vil jeg sætte min eksterne usb-harddisk
> til og kopiere de vigtige data over på den, eller brænde dem på dvd-

Sats på USB-hden.. det anden er der ikke sikket der er tid til.. og overvej
om du ikke har 40Gb,så du kan kopier det hele. i stedet for at prøve på at
finde ud af hvad du skal gemme..

--
Steffen

Fra : NS

Dato : 31-07-06 09:06

Henning skrev:

> Køb hende en flok lommetørklæder og en pakke tudekiks...
>
> Prøv evt. at lægge disken i fryseren natten over, og sæt strøm til den
> mens den er dybfrossen.

Hos mig virkede det med at lægge harddisken (en 60
GB IBM) i fryseren, men kun til harddisken igen
var blevet varmet op. I stedet puttede jeg den
frosne harddisk i en vandtæt pose og droppede den
ned i en skål med isvand (tilsæt salt så bliver
det endnu koldere). Det gav mig tid tid til at
hente det meste ud af den. Desværre fik den nogle
problemer med filsystemet til sidst så jeg ikke
kunne få alt det jeg gerne ville have haft, men
jeg fik det meste.

NS

Fra : Jønne Kvistholt

Dato : 18-10-06 19:17

Alternativt kan du som jeg har prøvet et par gange med held: Finde en
tilsvarende disk, og snuppe elektyronikken og smid over på.
85% af gangende er det der fejlen ligger, og som regel ikke i motor , og
armene....

Det har reddet min og venners røve mange gange:)

Og nu hvor vi er igang - er der nogen der ligger inde med en IBM deskstar
40GB, model IC35L040AVER07-0??
Så kunne jeg godt tænke mig at købe den, for jeg har en disk her der er
blevet genert, og vil ikke svare controllerern, og sige hvem den er :(

Jønne

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : N_B_DK

Dato : 19-10-06 08:58

Jønne Kvistholt <snitte@lite.dk> wrote:
> [...]
> Så kunne jeg godt tænke mig at købe den, for jeg har en disk her der
> er blevet genert, og vil ikke svare controllerern, og sige hvem den

Hvor mange skal du bruge ? tor jeg har 3-4 defekte (printet er ok på alle,
det er en mekanisk fejl) *G*

--
MVH.
N_B_DK