Computer vil ikke starte
Fra : John

Dato : 24-07-06 15:11

Hej

Jeg har fået et problem med min computer, der pludselig ikke vil starte.

Både powerlampen og harddisklampen lyser konstant, men monitoren tænder
ikke OG jeg kan ikke slukke maskinen igen på powerknappen på kabinettet,
men kun på strømforsyningen.

Jeg har prøvet harddisken i en USB-skuffe på en anden computer, den kan
sagtens læses.

Der sidder en lille grøn diode på bundkortet (Asus P4S533), den lyser
godt nok og CPU-blæseren kører også.

Nogen idéer til hvad der kan være galt/stået af?

Bundkort
CPU
RAM
Andet

Mvh

John

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-07-06 19:05

John <jk7410@gmail.com> wrote in

> Nogen idéer til hvad der kan være galt/stået af?

Tjek at alle kort sidder helt i bund i bundkortet.

Dernæst tjek om pc-speakeren er koblet til? Hvis ikke, så gør det.

1. Hvordan "lyder" bipkoderne

2. Hvilket mærke BIOS har du (du kan se mærket på selve chippen på
bundkortet) Formentlig en af følgende: Phoenix, Award, AMIBIOS eller en
helt fjerde :)

3. Søg på google efter bios+beepcodes og se om der for din bios er en kode
der matcher

Hvis alle PCI/AGP/PCI-e kort sidder som de skal og pc-speaekeren ikke siger
en lyd så har jeg ikke lige umiddelbart flere bud.

Prøv at tage alt ud af maskinen der er ikke er nødvendigt for at kunne
boote ind i BIOS. HD, floppy, cd/dvd, usb enheder osv. Når du kan boote ind
i bios så prøv at slukke og koble en enkelt ting på af gangen og når det
går galt så har du formentlig fundet synderen.

Mvh.
Flemming

Fra : John

Dato : 24-07-06 19:38

Flemming Joensson wrote:

> Dernæst tjek om pc-speakeren er koblet til? Hvis ikke, så gør det.

Den er tilsluttet og siger ikke noget.

> [...]
> i bios så prøv at slukke og koble en enkelt ting på af gangen og når det
> går galt så har du formentlig fundet synderen.

Jeg har prøvet at tage alt ud undtaget grafikkort og harddisken med
Windows. Desværre uden resultat.

Spørgsmålet er så bare hvad der er stået af... CPU, bundkort eller noget
helt tredje...

Mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 21:23

> Jeg har prøvet at tage alt ud undtaget grafikkort og harddisken med
> Windows. Desværre uden resultat.
>
> Spørgsmålet er så bare hvad der er stået af... CPU, bundkort eller noget
> helt tredje...

Bios har nulstillet sig selv?, (Pchar været helt uden strøm)Bios indstilles
igen, batteri på bundkort skiftes.

Prøv en anden PSU, selv om det hele kører kan det godt være den.

Prøvet andet grafikkort ?

Test ram: http://www.memtest.org/#downiso lad den køre nogle timer.

Bare nogle ting at starte på.

Harder

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-07-06 21:57

John wrote:

> Spørgsmålet er så bare hvad der er stået af... CPU, bundkort eller
> noget helt tredje...

Det er jo umuligt at svare på. Der er kun metoden med at skifte en
stump af gangen til der kommer liv.

mvh
Henning

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-07-06 22:27

> Jeg har prøvet at tage alt ud undtaget grafikkort og harddisken med
> Windows. Desværre uden resultat.

Hiv hdd og alle andre drev fra - både strøm og IDE kabel. Og tjek om du kan
komme til at se BIOS. Det kan f.eks. også være IDE controlleren/bundkortet
som er stået af selvom jeg efterhånden også hælder lidt til den teori med
at PSU'en kan være stået af i varmen som Harder og Kurt også er inde på.

Hvis du heller ikke med hdd frakoblet kan komme til at se BIOS så er det
vel enten PSU, grafikkort, bundkort eller RAM den er gal med. Normalt så
vil der ved grafikkort-fejl og cpu-fejl være bip fra pc-speaker ved
opstart, så når den er helt stille indikerer det at det er noget andet der
forårsager problemet - såsom PSU, RAM, HDD eller måske selve bundkortet.

Du kan også prøve at fremprovokere nogle bip ved at fjerne CPU, RAM og
grafikkort. Hvis der stadig ingen bip kommer, så må det være PSU eller
bundkort (eller pc-speakeren den er gal med.

/flemming

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-07-06 21:39

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok og CPU-blæseren kører også.
>
> Nogen idéer til hvad der kan være galt/stået af?

Der er størst sandsynlighed for at det er strømforsyningen med de symptomer.
Der kan sagtens være lys i det hele, selv om strømforsyningen er defekt.
Det er iøvrigt meget typisk, at der ryger nogle strømforsyninger i den her
varme.
Det kan også være det andet, men det bliver så rent gætteri, og der er man
faktisk nødt til at prøve sig frem, da f.eks. både bundkort og cpu kan lave
samme fejl.

Kurt

Fra : SB

Dato : 27-07-06 11:19

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kan også være det andet, men det bliver så rent gætteri, og der er man
> faktisk nødt til at prøve sig frem, da f.eks. både bundkort og cpu kan

Og du har den der eksta ledning som går fra stømforsyning til dit
motherborad sat på?
På min PC består den af to gul og 2 sorte ledninger
Piller du den af får du de sympthomer som du skriver der
Som jeg har forstået det er det en form for ekstra strøm til grafikken.
her er den sat i et stik lige neden for CPU'n

Søren

Fra : John

Dato : 28-07-06 15:59

SB wrote:

> [...]
> Som jeg har forstået det er det en form for ekstra strøm til grafikken.
> her er den sat i et stik lige neden for CPU'n

Ja, den sidder der også.

Nu har jeg prøvet med følgende uden resultat:

Anden strømforsyning
Anden harddisk
Andet grafikkort
Haft RAM-blokkene ude og sat i igen enkeltvis

Jeg har i dag lånt et andet motherboard, noget RAM og en CPU. Det vil
jeg prøve at sætte i i stedet for og se om det giver resultat.

Mvh

John