Ingen strøm til APC UPS
Fra : JD

Dato : 20-07-06 23:35

Jeg har en gammel APC SmartUPS 700 INET som ikke længere vil fungere. Jeg
har i dag haft den adskilt og kan måle, at der kommer strøm helt op til
"bundkortet" på den, så det er ikke sikringen der er stået af (der er heller
ingen fysisk sikring men en reset knap istedet). Problemet er, at UPS'en
overhovedet ikke reagere, når man kommer 230V på den. Ingen klik fra relæet
eller andet. Batterierne er helt sikkert ikke længere gode, men kan de
forhindre den i at starte op? Burde den ikke under alle omstændigheder
klikke i relæet og vise én eller anden LED status på fronten, f.eks. udskift
batteri? Der er ingen lysdioder der virker, så jeg mistænker mest af alt, at
der er en kreds eller lignende der er brændt af? :-/

Gode råd modtages med kyshånd, for jeg vil jo gerne have den i gang igen.
Jeg vil gerne ofre nye batterier på den, men vil ikke gøre det, hvis den er
brændt af.

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-06 10:21

JD wrote:
> [...]
> Jeg vil gerne ofre nye batterier på den, men vil ikke gøre det, hvis den er

hvorhenne i landet?
Jeg har en 700'er stående du kan bruge til reservedele (ny) hvis du vil

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : JD

Dato : 21-07-06 11:16

> hvorhenne i landet?
> Jeg har en 700'er stående du kan bruge til reservedele (ny) hvis du vil

2700 Brønshøj

Er den ny? Hvis den er, er det vel en skam at bruge den som reservedele
fremfor at bruge dén?

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-06 11:18

JD wrote:

> 2700 Brønshøj
>
> Er den ny? Hvis den er, er det vel en skam at bruge den som reservedele
> fremfor at bruge dén?

Den er ikke helt ny, men husker ikke om den virker eller er ok. smid mig
en mail så kan jeg vende tiblage mere flere info på den mandag. (hvis du
gerne vil have UPS, har jeg nogle APC 3000VA XL'ere til salg)

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : JD

Dato : 21-07-06 11:28

> Den er ikke helt ny, men husker ikke om den virker eller er ok. smid mig
> en mail så kan jeg vende tiblage mere flere info på den mandag. (hvis du
> gerne vil have UPS, har jeg nogle APC 3000VA XL'ere til salg)

3000XL er vist lige i overkanten til mit forbrug men 700'eren er jeg da
interesseret i. Om ikke for andet, så evt. for at teste om det ér batteriet
der bare skal skiftes.

xh snabela hinet.xk
x=d

Fra : Henning

Dato : 21-07-06 17:55

On Fri, 21 Jul 2006 00:34:41 +0200, "JD" <john@doe.invalid> wrote:

> [...]
>batteri? Der er ingen lysdioder der virker, så jeg mistænker mest af alt, at
>der er en kreds eller lignende der er brændt af? :-/

Pil batterierne ud og prøv igen. De kan sagtens være kortsluttet.

Fra : JD

Dato : 21-07-06 19:23

> [...]
> Jeg vil gerne ofre nye batterier på den, men vil ikke gøre det, hvis den

Jeg har lige fået en ny SmartUPS 1000VA. Vil jeg kunne teste min 700VA vha.
det batteri i den nye, eller vil det hele sprænge i luften? Jeg har
hørt, at hvis man vil teste, kan man sætte 4 bil-batterier sammen (hvilket
jeg ikke har), men jeg ved ikke om det går godt at teste med et større
batteri end UPS'en er beregnet til?

Fra : Henning

Dato : 21-07-06 22:51

> [...]
>hørt, at hvis man vil teste, kan man sætte 4 bil-batterier sammen (hvilket
>jeg ikke har), men jeg ved ikke om det går godt at teste med et større

Ikke noget problem, i bund og grund er de alle baseret på 12v
batterier, bare med forskellig effekt.
Kig på http://www.apc.com/tools/upgrade_selector/ for at se hvilke
batterier der bruges i hvilke ups'er.

Fra : JD

Dato : 22-07-06 00:14

> Ikke noget problem, i bund og grund er de alle baseret på 12v
> batterier, bare med forskellig effekt.
> Kig på http://www.apc.com/tools/upgrade_selector/ for at se hvilke
> batterier der bruges i hvilke ups'er.

Bare for at være 100% sikker - jeg har disse to batterier:

APC RBC5 - 12V/7.5AH (700VA):
http://www.americanbatterycompany.com/batteries/apc/rbc5.htm

APC RBC6 - 12V/12AH (1000VA):
http://www.americanbatterycompany.com/batteries/apc/rbc6.htm

Når de har samme volt, så kan jeg roligt prøve at sætte mit RBC6 batteri i
min mindre 700VA UPS?

Fra : Henning

Dato : 22-07-06 08:44

> [...]
>http://www.americanbatterycompany.com/batteries/apc/rbc6.htm
>
>Når de har samme volt, så kan jeg roligt prøve at sætte mit RBC6 batteri i

Ja, det er bare effekten, dvs. den tid batteriet kan levere strøm, der
er forskellig.

Fra : JD

Dato : 22-07-06 16:04

> [...]
> Jeg vil gerne ofre nye batterier på den, men vil ikke gøre det, hvis den

Jeg har lige nu her testet med et andet batteri og dér kom liv i UPS'en
igen, så jeg vil skynde mig ud og købe et nyt batteri til den

Fra : Bo Andersen

Dato : 24-07-06 21:17

> Jeg har lige nu her testet med et andet batteri og dér kom liv i UPS'en
> igen, så jeg vil skynde mig ud og købe et nyt batteri til den

Håber ikke du har købt de orig. APC batterier
APC-batterierne er standardstørrelse batterier og kan nemt fås uorig.

Jeg har brugt dem her mange gange til mine APC700
de koster en "hund" stykket.
www.biltema.dk varenummer 80-410 (12V 7,2Ah)

Panasonic akkuer kan fåes hos www.batterier.dk

-Venligst, Bo Andersen-

Fra : JD

Dato : 24-07-06 22:06

> [...]
> APC-batterierne er standardstørrelse batterier og kan nemt fås uorig.
>
> Jeg har brugt dem her mange gange til mine APC700

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=95120

Hmmm, ja det er jo godt nok VÆSENTLIGT billigere end de 715 kroner jeg har
givet for det originale APC batteri ved GetMore! Man skal jo så godt nok
bruge to af dem, men det er jo stadigt under 1/3 af prisen.

Jeg har dog en forventelig tro på, at det originale batteri er bedre end et
uoriginalt? F.eks. har jeg et Canon digitalt kamera med både et originalt og
et uoriginalt batteri og der gik ikke lang tid før det uorginale batteri var
lige til udsmidning selv om specifikationerne var de samme. Hvordan klare
disse batterier sig i UPS'en?

> Panasonic akkuer kan fåes hos www.batterier.dk

"Batteri for hus og have", "LC-R127R2P (12V, 7,2Ah)", kr. 228 inkl. moms.
Skulle de være bedre?

Det er jo så også lige pludselig næsten 500 kroner, hvilket nærmer sig et
originalt batteri.

Fra : Bo Andersen

Dato : 25-07-06 08:07

> [...]
> Skulle de være bedre?
>
> Det er jo så også lige pludselig næsten 500 kroner, hvilket nærmer sig et

Jeg ser anderledes på det. HVIS batterierne "kun" holder den halve tid, så
har du
stadig en væsentlig besparelse.
Hvilket ikke er min oplevelse af dem, de holder kapaciteten.

Hvis man vil have det ypperste så er det Panasonic-batterierne, men igen
så synes jeg ikke at de er det værd (Pris/ydelse),
det er kun hvis man går efter de sidste 10%

Men jeg vil foreslå dig selv at teste dem, de passer 100% med
APC-batterierne. De koster ikke alverden, og du kan jo altid skifte
tilbage til Panasonic eller bløde max. og bruge APC !
Var det til et firma, ville jeg bruge APC pga. garanti mv.

Desuden selvtester APC'en hver 14. dag og laver en kontrol af batterierne,
så jeg har absolut ingen betænkeligehder ved at købe uorig.
Det samme gælder uorig. batt. til mit Canon digi cam. De holder også
fint kapaciteten, jeg har aldrig haft problemer med dem.

-Venligst, Bo Andersen-

Fra : JD

Dato : 25-07-06 09:12

> [...]
> så synes jeg ikke at de er det værd (Pris/ydelse),
> det er kun hvis man går efter de sidste 10%

Jeg vil gøre det næste gang én af mine UPS' skal have nyt batteri (om 3-5
år) - bare for testens skyld. Tak for info.

Fra : JD

Dato : 28-07-06 21:47

> Gode råd modtages med kyshånd, for jeg vil jo gerne have den i gang igen.
> Jeg vil gerne ofre nye batterier på den, men vil ikke gøre det, hvis den
> er brændt af.

Skønt - nyt batteri og så køre den perfekt igen
Henning, tak for tippet med at prøve med batteriet fra min større UPS.