Min Shuttle SD11G5 starter slet ikke
Fra : Ulrik Kold

Dato : 20-07-06 20:28

Hej gruppe,

jeg kan se[1], at jeg ikke er den eneste, der har problemer med Shuttles
barebones. Jeg håber imidlertid på at kunne få et godt råd inden min 14
dages returret udløber. Mit problem lyder som følger:

Jeg har købt en Shuttle SD11G5 med et Intel 915GM chipset og anskaffet
mig en Intel Core Duo T2400 og 2x1GB Kingston DDR2-533 RAM. Sidst men
ikke mindst har jeg kastet en Maxtor 250GB SATA-harddisk i kabinettet også.

Jeg har samlet det hele (Det er første gang helt fra bunden) og sat den
eksterne strømforsyning til og ... så sker der intet. Ikke et pip fra
blæser, harddisk, noget som helst. Jeg pillede alle dele pånær processor
ud igen og prøvede igen. Stadig det samme. Det fine diodelys i den
eksterne Delta Electronics-strømforsyning går ud, så snart jeg sætter
stikket bag i kabinettet. Skal det dét? Og er der i øvrigt nogle gode
ideer til, hvad jeg kan prøve?

Jeg har oven i købet indleveret maskinen og fået en ny i bytte, men det
er med samme udfald: Ingen reaktion overhovedet.

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at teste enkeltdelene i en anden
maskine - men burde den ikke give bare et lille livstegn fra sig? Mere
end blot at slukke lyset i strømforsyningen i samme øjeblik, jeg sætter
stikket bagi?

Gode råd? Tips? Jeg er ved at være godt frustreret nu!

Mvh,
Ulrik Kold, frustreret ejer af en død Shuttle SD11G5

1)
http://groups.google.dk/group/dk.edb.hardware/search?group=dk.edb.hardware&q=shuttle+problem&qt_g=1&searchnow=S%C3%B8g+i+denne+gruppe

Fra : pa

Dato : 20-07-06 23:21

"Ulrik Kold" <"kontakt[faadetvaek_]"@ulrikkold.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Gode råd? Tips? Jeg er ved at være godt frustreret nu!
>
> Mvh,
> Ulrik Kold, frustreret ejer af en død Shuttle SD11G5

Er du sikker på at Intel 915GM chipset understøtter Intel Core Duo T2400.
Jeg tror du skal have intel 945 gm cipset .
MVh Per

Fra : ulrikkold@gmail.com

Dato : 21-07-06 07:40

pa skrev:

> [...]
>
> Er du sikker på at Intel 915GM chipset understøtter Intel Core Duo T2400.
> Jeg tror du skal have intel 945 gm cipset .

Hmm, du kan have ret. Det kan du da. Øv. Nå, er der nogen, der vil
købe en ny T2400? Jeg skal have fat i en Intel M 750 i stedet.

Pis. Og selvfølgelig har jeg smidt både kasse, æske, etc ud, så
bytning er nok en saga blot. Men det kan vel aldrig skade at ringe og
spørge.

Men så er mit næste spørgsmål: Burde maskinen ikke give bare en
lille smule liv fra sig? Eller skal den bare dø (læs: aldrig starte)
i samme øjeblik, jeg sætter stikket i?

//Ulrik

Fra : Hans

Dato : 21-07-06 08:53

ulrikkold@gmail.com wrote:

> Men så er mit næste spørgsmål: Burde maskinen ikke give bare en
> lille smule liv fra sig? Eller skal den bare dø (læs: aldrig starte)
> i samme øjeblik, jeg sætter stikket i?

Med en forkert cpu kan alting ske. Prøv og pil den ud og se om du ikke får
liv i blæserne.

Hans

Fra : Henning

Dato : 21-07-06 17:54

> Er du sikker på at Intel 915GM chipset understøtter Intel Core Duo T2400.
> Jeg tror du skal have intel 945 gm cipset .
> MVh Per

Øh, er det overhovedet muligt at sætte den i soklen uden at bøje
benene?

Fra : Ulrik Kold

Dato : 23-07-06 11:51

Henning coughed up a hairball on 21-07-2006 18:54:

> Øh, er det overhovedet muligt at sætte den i soklen uden at bøje
> benene?

Ja, soklen er en 479, som også passer til Core Duo, så det er ikke noget
problem... Åbenbart. Det er fantastisk at være ny ud i
hardwaresammensætning og ikke mindst processorjunglen!

//Ulrik, der nu er i gang med at købe en Intel Pentium-M 750

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-07-06 19:20

Ulrik Kold <"kontakt[faadetvaek_]"@ulrikkold.dk> wrote in

> Ja, soklen er en 479, som også passer til Core Duo, så det er ikke noget
> problem... Åbenbart. Det er fantastisk at være ny ud i
> hardwaresammensætning og ikke mindst processorjunglen!

Jeg de har samme antal pins og man kan sætte Core Duo cpu'en i - men Intel
har været så geniale at bruge sokkel 479 til både de gamle Pentium M'er og
de nye Core Duo/Solo - men selvom det er samme sokkel så er pin-out lavet
om - dvs. at der er signal/spænding på forskellige pins mellem de to
versioner af socket 479. Så er man tilstrækkelig uheldig så brænder man en
helt ny Core Duo processor af i sin "gamle" sokkel 479.

/flemming

Fra : Ulrik Kold

Dato : 26-07-06 15:26

Flemming Joensson coughed up a hairball on 25-07-2006 20:20:
> [...]
> versioner af socket 479. Så er man tilstrækkelig uheldig så brænder man en
> helt ny Core Duo processor af i sin "gamle" sokkel 479.

Tja,

nu har jeg sendt maskinen ind til forhandleren og bedt ham om at kigge
på den - og han bekræftede, at det nok er bundkortet, der har en svag
komponent. Han undrede sig også over, at det samme problem kunne opstå
med to individuelle bundkort, så nu er der bestilt et nyt (igen).

Muligvis går det bedre denne gang...

//kold

Fra : ulrikkold@gmail.com

Dato : 21-07-06 08:59

Hans skrev:

> Med en forkert cpu kan alting ske. Prøv og pil den ud og se om du ikke får
> liv i blæserne.
>
> Hans

Det er vist nærmest også det eneste, jeg ikke har prøvet. Det må
blive sidste lakmus-prøve inden jeg bestiller en ny.

Suk. Tak for hjælpen.

//Ulrik

Fra : Ulrik Kold

Dato : 21-07-06 14:08

ulrikkold@gmail.com coughed up a hairball on 21-07-2006 09:58:

> Det er vist nærmest også det eneste, jeg ikke har prøvet. Det må
> blive sidste lakmus-prøve inden jeg bestiller en ny.
>
> Suk. Tak for hjælpen.

Well, ingen resultat overhovedet. Maskinen er stadig lige så død, som
den hele tiden har været. Andre forslag? Kan det være rigtigt, at den
slet ikke reagerer bare en lille smule?

Frustrerede og varme sommerhilsner,
Ulrik Kold

Fra : Flemming Joensson

Dato : 21-07-06 15:21

> Well, ingen resultat overhovedet. Maskinen er stadig lige så død, som
> den hele tiden har været. Andre forslag? Kan det være rigtigt, at den
> slet ikke reagerer bare en lille smule?

Sagtens. Prøv eventuelt at kigge/spørge på dette forum - det er guld værd
når man er løbet ind i problemer med en Shuttle XPC. Folk svarer generelt
meget hurtigt derinde
http://www.sudhian.com/index.php?/forums/viewforum/4/

Jeg var selv ved at købe SD11G5 men valgte en laptop fordi SD11G5 ikke
kunne køre med Core Duo. Men med en alm. Pentium M 750 som du også selv har
skrevet så spiller SD11G5 max.

/flemming