ram ?
Fra : Marianne Hansen

Dato : 19-07-06 16:06

Hej
jeg sidder med en Compaq 7990 jeg skal have sat nogle flere ram i, der
sidder nu en blok med 128 mb, .. en pc100
så sidder der en 256 mb .. en pc 133
Jeg har fundet ud af jeg kan få en kingston blok i
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=58461 , men disse er jo kun, så vidt
jeg kan overskue kun pc 100
Der er kun 2 rammoduler i maskinen, og regner med jeg vil bruge den
eksisterende 256 blok, men den er en pc133
går det galt, .. er det noget der knækker filmen i den sammenhæng
på forhånd tak for hjælpen
Mvh Mikkel

Fra : Lasse Jensen

Dato : 19-07-06 16:30

Marianne Hansen wrote:

> [...]
> eksisterende 256 blok, men den er en pc133
> går det galt, .. er det noget der knækker filmen i den sammenhæng

På computere fra den tidsalder kører RAM'en synkront med FSB'en, og hvis du
har haft PC100 RAM i den, så er din FSB 100 mhz. Hvis du putter PC133 RAM
i, så kører den 100 mhz uden problemer. Men overvej markedsgrupperne
istedet for at købe nyt. Uden at love for meget, så tror jeg du kan spare
3/4.

Læs evt.
http://groups.google.dk/group/dk.edb.hardware/browse_thread/thread/3e6959b686e610b9/03161afb872170d1?lnk=st&q=Compaq+7990&rnum=7#03161afb872170d1

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-07-06 16:56

Marianne Hansen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> jeg sidder med en Compaq 7990 jeg skal have sat nogle flere
> ram i, der sidder nu en blok med 128 mb, .. en pc100
> så sidder der en 256 mb .. en pc 133

De kører så begge som PC100 (en PC133 kan godt køre langsommere
altså PC100)

Jeg kender ikke den pågældende Compaq, men jeg havde på et
tidspunkt en Compaq i samme stil, og den kunne max håndtere 384
mb - så prøv om du kan låne en klods i første omgang for at se om
den overhovedet vil kendes ved dem.

Jeg kunne godt sætte mere ram i - men den ville kun genkende de
384 mb - og en anden "sjov" ting var, at enkeltsidet ram kun blev
genkendt med den halve størrelse - men dobbeltsidet blev genkendt
med den fulde størrelse.

Så prøv dig frem - og det er ligegyldigt om det PC100 eller
PC133 - begge dele vil virke som PC100.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard