Valg af farvelaserprinter
Fra : Marie Louise Snerup ~

Dato : 09-07-06 10:39

Hej

Jeg vil anskaffe mig en farvelaserprinter til hjemmebrug, da det der
bøvl med blæk, der tørrer for hurtigt (da den i perioder anvendes
sjældent) og høje priser på blækken næsten kan fremkalde et mavesår.
Er der nogen, der har et godt råd til mærke, prisleje, ting, man
skal kigge efter m. v? Findes der printere med trådløse netværkskort
i?

Mvh. Thorbjørn

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-07-06 12:17

Marie Louise Snerup Rud (slet DAUT4) wrote:
> Jeg vil anskaffe mig en farvelaserprinter til hjemmebrug, da
> det der bøvl med blæk, der tørrer for hurtigt (da den i
> perioder anvendes sjældent)

God ide, hviis du printer meget eller sjældent

Men vær opmærksom på at laserprintere ikke er egnet til
foto-udskrift - men et almindelig udskrifr er de fremragende og
billige i drift.

HP og Brother og flere andre laver OK printere i den billige
ende - men check også, hvad de koster i brug, da de
allerbilligste hurtigt kan blive dyre i forbrugsstoffer.

www.edbpriser.dk er godt sted at starte med at kigge - sæt din
max-pris ind på søgesiden, og se hvad du kan få.

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-07-06 12:59

Marie Louise Snerup Rud <j81e@DAUT4hotmail.com> (slet DAUT4) wrote:

> [...]
> Er der nogen, der har et godt råd til mærke, prisleje, ting, man
>skal kigge efter m. v? Findes der printere med trådløse netværkskort

Godt ide med farvelaser...

Men bemærk...

Den slags fylder som bare pokker. Farvelasere hører ikke til ved
skrivebordet, men skal helst gemmes af vejen i kælderen eller et
pulterum.

Laser printere er betydeligt billigere i brug end blækprinterne. Man
toner patronerne til min Samsung koster immervæk stadig omkring 800 kr
stykket - og der sidder 4 stk i den. Til gengæld holder de meget længe,
jeg har endnu ikke skiftet i det 1½ år, jeg har haft printeren...

Køb for guds skyld en printer med indbygget netkort/printserver. For det
er nærmest et lotteri at få en 'løs' print-server til at fungere med en
tilfældig printer: I de fleste tilfælde ender det med en nitte

Du kan godt få printere med trådløse netkort - bl.a. Samsungs CLP-serie
- men det er ikke noget der reklameres med...

<mlr>

Fra : Marie Louise Snerup ~

Dato : 09-07-06 15:34

> [...]
>indbygget netkort/printserver. For det
>er nærmest et lotteri at få en
>'løs' print-server til at fungere med en

Tak for svaret!
Betyder det sidste her, at en almindelig printer uden
netværkskort kan være umulig at sætte til en almindelig computer?

Mvh. Thorbjørn.

Fra : ttoet

Dato : 09-07-06 17:44

Hej Thorbjørn,
Marie Louise Snerup Rud (slet 9PP7E) wrote:

> Tak for svaret!
> Betyder det sidste her, at en almindelig printer uden
> netværkskort kan være umulig at sætte til en almindelig computer?

Nej, der er ingen problemer. Nu om dage kører de fleste printere med USB
tilslutning, så et ganske almindeligt USB kabel er nok. Det er hvis du vil
sætte printeren op som selvstændig netværksprinter med direkte tilgang fra
flere PC'er du kan få problemer.

Selv har jeg en OKI C3200 farvelaserprinter uden netkort som jeg er meget
glad for. Det betyder kun at hvis jeg vil skrive ud fra én af de andre PC'er
på mit net, så må den PC hvor printeren er tilsluttet være tændt. Det kan
jeg godt leve med.

For lige at følge op på et par af de tidligere indlæg: Farvelaserprintere er
STORE! Regn med en vægt på ca. 20 kg, og en størrelse som et 25" fjernsyn.
Så går du ikke helt galt i byen. Derudover skal du kigge på strømforbruget.
Ikke så meget under drift. Det er alligevel begrænset hvor tit man skriver
ud. Standbyforbruget er det interessante. Nogle printere har et særdeles
højt standbyforbrug. Min f. eks. bruger 420w under drift, og hele 25w ved
standby. Det kan godt blive dyrt i længden hvis den står tændt 24/7/365. Det
er ikke noget problem for mig. Jeg tænder for den når jeg skal printe, og
slukker så snart den er færdig.

Med hensyn til udskrift af billeder, så er en laserprinter ikke så ringe som
folk her giver udtryk for. Det bliver ikke (aldrig?) højglans fotokvalitet,
men er det billeder til, jeg havde nær sagt alt muligt andet, så er
kvaliteten aldeles glimrende. Ligesom med blækprintere kan papirvalget
betyde rigtig meget.

Den store hurdle, rent økonomisk er priserne på forbrugsstoffer. Mange
laserprintere skal nemlig ikke kun have toner. De skal måske også have
skiftet tromler eller fuserkit efter et eller andet antal kopier. Det er en
god ide at tjekke disse ting efter også.

Håber ovenstående har hjulpet lidt.

Thoeger

Fra : moi?

Dato : 19-07-06 23:30

Marie Louise Snerup Rud (slet DAUT4) den 09-07-2006 11:38:

> Jeg vil anskaffe mig en farvelaserprinter til hjemmebrug, da det der
> bøvl med blæk, der tørrer for hurtigt (da den i perioder anvendes
> sjældent) og høje priser på blækken næsten kan fremkalde et mavesår.

Så tror jeg også forbrugsstofferne på en farvelaserprinter vil gøre det.
Udskiftning af forbrugsstoffer på en hjemme-model ligger tæt på prisen
på en ny farvelaser.
- altså det samme som for blækprintere - bare meget større udskrivninger.

Desuden er de som nævnt store, klodsede, tunge, suger masser af strøm.
Dog bidrager de fleste væsentligt til opvarmningen i vinterhalvåret.

Hvis du ikke skal printe stakkevis af sider hver dag - og hurtigt, så
tror jeg du får mere glæde af en blækprinter og nogle kopipatroner til
10-30 kr stk. På den måde kan du leve med at en patron i ny og næ skulle
tørre ud.

Måske har lavprisimport.dk en billig patron til din eksisterende printer ?

> Er der nogen, der har et godt råd til mærke, prisleje, ting, man
> skal kigge efter m. v? Findes der printere med trådløse netværkskort
> i?

Brother laver en blækprinter (DCP-340CW) til ca 1300,- som har indbygget
trådløst netværk og kopipatroner til den koster 29 kr stk.

Det er måske ikke verdens bedste printer men en ok multiting i lowbudget
kategorien.

Ellers Canon som er manges kæledægge. Til gårsdagens modeller fåes der
også kopipatroner til 10-30 kr.