EDB stik med jord
Fra : JD

Dato : 07-07-06 13:30

Hvad er forskellen på EDB jord og alm. jord? For mig at se, giver det ingen
mening at have to forskellige jord, da man vel dermed kan få et rap over
fingrene, hvis man røre sin computer og sin lampe på samme tid?

Fra : Hans

Dato : 07-07-06 13:39

"JD" <jonh@doe.xyz> skrev i en meddelelse
> [...]
> mening at have to forskellige jord, da man vel dermed kan få et rap over
> fingrene, hvis man røre sin computer og sin lampe på samme tid?

Hvis du tænker på stik med skrå ben: Meningen er muligvis, at man i
virksomheder (næppe privat) kan have særlige grupper kun til edb. Så undgår
man at sende en strømspids på fx 700 V ind i en computer. fordi en person
tænder for kaffemaskinen...

Fra : JD

Dato : 07-07-06 13:52

> [...]
> undgår
> man at sende en strømspids på fx 700 V ind i en computer. fordi en person

Så skulle HFI relæet forhåbentligt da gerne slå til. Men mit spørgsmål var
om det er samme jord og hvis ikke, hvorfor ikke?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-07-06 14:07

"JD" <jonh@doe.xyz> wrote in message

> Så skulle HFI relæet forhåbentligt da gerne slå til.

Hvorfor dog det? Et HPFI relæ er et fejlstræmsrelæ, når der er en fejlstrøm
ud af systemet. Det er ikke en overspændingsbeskyttelse.

Men ud over det så er formålet jo at edbstrømmen ikke går
ned. Hvilket vil sige overbelastning, da edbgrupperne jo er lavet til de
antal ting mn vil koble ting. Hvis man har et normal stikkontakt system kan
alt koblet til, og man har ikke kontrol over om der skulle komme
overbelastning hvis en sætter noget til der ikke er smart.

>Men mit spørgsmål var om det er samme jord og hvis ikke, hvorfor ikke?

Før lavede man vist en speciel jord til edb, sådan er det ike idag, hvor
jorden selvfølgelig kommer samme sted fra, og har samme portentiale som den
i de normale stikkontakter.

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 12:30

"JD" <jonh@doe.xyz> wrote in message

Ja, og at virksomhedens computere ikke slukker hvis nogen kommer til at
kortslutte en lampe e.lign.

mvh
///M

Fra : Brian

Dato : 07-07-06 15:52

"Hans" <Hans@æøå.då> skrev i en meddelelse
> [...]
> undgår
> man at sende en strømspids på fx 700 V ind i en computer. fordi en person

Kan du forklare nærmere, hvordan en strømspids på 700 V opstår?

strøm = ampere ;)

Fra : Aksel

Dato : 07-07-06 21:01

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> "Hans" <Hans@æøå.då> skrev i en meddelelse
>
> Kan du forklare nærmere, hvordan en strømspids på 700 V opstår?
>

> strøm = ampere ;)

Hvis der er en spændingsspids på 700 Volt må der vel samtidig være en
strømspids.

Hilsen Aksel

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-07-06 19:14

JD wrote:
> Hvad er forskellen på EDB jord og alm. jord? For mig at se, giver det ingen
> mening at have to forskellige jord, da man vel dermed kan få et rap over
> fingrene, hvis man røre sin computer og sin lampe på samme tid?

Forslag: Spørg i den mest relevante gruppe: dk.teknik.el

Du kan, næste gang du er i tvivl om valg af gruppe, finde en oversigt
over danske grupper via www.usenet.dk

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : isfugl

Dato : 07-07-06 22:00

JD wrote:

> Hvad er forskellen på EDB jord og alm. jord? For mig at se, giver det
> ingen mening at have to forskellige jord, da man vel dermed kan få et rap
> over fingrene, hvis man røre sin computer og sin lampe på samme tid?

Ja det er den sammen Jord..

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 08-07-06 16:08

> [...]
> vel dermed kan få et rap over fingrene, hvis man røre sin computer og sin lampe på samme tid?

Det skulle da ikke gerne være spænding på din lampe ud over den
der skal til pæren ??
Om du har den ene eller anden jord til din PC er vel også i den
forbindelse underordnet.

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 12:33

"Morten Jørgensen" <mj_500@sol.dk> wrote in message

> "JD" <jonh@doe.xyz> skrev i en meddelelse
>
> Det skulle da ikke gerne være spænding på din lampe ud over den
> der skal til pæren ??

Gå ud i dit køkken. Prøv at røre ved en kogeplade og din metal-mikroovn
samtidig - så mærker du (måske) det man kalder krybestrøm. Det kan godt gøre
avs....

mvh
///M

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 09-07-06 14:20

"///M" <nomail> skrev i en meddelelse news:44b0e95d$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Gå ud i dit køkken. Prøv at røre ved en kogeplade og din metal-mikroovn samtidig - så mærker du (måske) det man kalder
> krybestrøm. Det kan godt gøre avs....

Det håber jeg da ikke - de er jordforbundne ....

Kan "krybestrøm" i øvrigt skabe et forbrug der kan
måles ? -

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 18:39

> "///M" <nomail> skrev i en meddelelse

> Det håber jeg da ikke - de er jordforbundne ....

Det er ligegyldigt. Du må gerne få en demonstration hvis du bor i 6400.

> Kan "krybestrøm" i øvrigt skabe et forbrug der kan
> måles ? -

Jeg er ikke elektriker, så ved det ikke. Det føles nogen gange som en svag
kilden, andre gange får man et rap. Min elektriker siger man ikke kan gøre
noget..... (?)

mvh
///M

Fra : Henning

Dato : 10-07-06 13:48

>Jeg er ikke elektriker, så ved det ikke. Det føles nogen gange som en svag
>kilden, andre gange får man et rap. Min elektriker siger man ikke kan gøre
>noget..... (?)

En simpel ting - prøv at vende 220v stikket i kontakten!

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 10:37

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> En simpel ting - prøv at vende 220v stikket i kontakten!

Vil jeg prøve! :)

mvh
///M