Spørgsmål om Asrock 939dual
Fra : Elmer Fjort

Dato : 24-09-06 18:19

Jeg er blevet den "lykkelige" ejer af dette bundkort.

Men jeg kan ikke få det til at starte, og derfor dette spørgsmål.
I modsætning til mit gamle bundkort er der på det nye et lille firkantet
strømstik.
Det er blevet monteret, og alle andre stik og ledninger lige så, men jeg har
en ledning i overs, og det er den der står
Powerswitch på, jeg kan ikke finde nogle stik på bundkortet som er angivet
til dette stik.
Kan det være mit kabinet som er blevet for gammelt, så at den ledning
egentligt er overflødig. Men hvordan får man det så startet??

På forhånd tak!

Carsten

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-09-06 18:56

Elmer Fjort wrote:

> Jeg er blevet den "lykkelige" ejer af dette bundkort.
> Men jeg kan ikke få det til at starte, og derfor dette spørgsmål.

Okay. Først manualen.
http://www.asrock.com/Drivers/Manual/939Dual-SATA2.pdf

> I modsætning til mit gamle bundkort er der på det nye et lille firkantet
> strømstik.

Den lille 2x2 her?
http://www.techpowerup.com/reviews/ASRock/939Dual-SATA2/images/atx.jpg

Uden den bliver fodret, kommer der ikke liv i bundkortet.

> [...]
> en ledning i overs, og det er den der står
> Powerswitch på, jeg kan ikke finde nogle stik på bundkortet som er angivet

Powerswitch? (Powerbutton/PWRBTN)
Se side 19 i manualen.
http://www.techpowerup.com/reviews/ASRock/939Dual-SATA2/images/headers.jpg

Ledningen har to ledere og sikkert et stik med to huller. På det ene hul er
der sikkert en lille pil. Den skal sikker have fat i jord (GND) og den
anden i PWRBTN.

Sådan her mener jeg.
http://2105.dk/temp/pwr.jpg

Hjalp det? Ellers forklar lidt nærmere om hvilke stik der driller.
Der er nogle gode billeder her:
http://www.techpowerup.com/reviews/ASRock/939Dual-SATA2/3

--
Mvh. Lars

Fra : Elmer Fjort

Dato : 24-09-06 19:16

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.techpowerup.com/reviews/ASRock/939Dual-SATA2/images/atx.jpg
>
> Uden den bliver fodret, kommer der ikke liv i bundkortet.

Se det var lige her filmen knækkede!
Det er jo ikke sådan når man misforstår nogle ting.

Det eneste der nu er "galt" er at power leds på fronten ikke lyser, og der
fordi stikket på bundkortet kun
er beregnet til 2 ben, og stikket fra kabinettet er 3 benet, og der sidder
selvfølgeligt en ledning i hver sin ende.
Det laver jeg om på en dag.

Kan kun sige at du er dagens mand i skysovs! Og har reddet søndagen fra at
være en fiasko!!

Mange tak for hjælpen!

Carsten

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-09-06 19:16

Elmer Fjort wrote:

> Se det var lige her filmen knækkede!
> Det er jo ikke sådan når man misforstår nogle ting.

Jeg har selv siddet og misforstået/rodet med det :)

> [...]
> der fordi stikket på bundkortet kun er beregnet til 2 ben, og stikket
> fra kabinettet er 3 benet, og der sidder selvfølgeligt en ledning i hver

Det samme er galt med mit.
Jeg har droppet den lille modifikation der skal til. Der er alligevel lys i
så meget andet når maskinen er tændt.

> Mange tak for hjælpen!

Det var så lidt

--
Mvh. Lars

Fra : Elmer Fjort

Dato : 24-09-06 19:35

> Det samme er galt med mit.
> Jeg har droppet den lille modifikation der skal til. Der er alligevel lys
> så meget andet når maskinen er tændt.

Så meldte næste problem sig!

Når jeg har startet dyret, kan den ikke finde den sekundære ide
controller.
Under opstarten står der ...... s.m.a.r.t but disabled ??????
Bagefter får jeg fejlmeddelsen NTDLR missing press ...... for restart

Carsten

Fra : Dr.Phil

Dato : 24-09-06 20:44

"Elmer Fjort" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Under opstarten står der ...... s.m.a.r.t but disabled ??????
> Bagefter får jeg fejlmeddelsen NTDLR missing press ...... for restart

Har du sat en HD i med en gammel Windows??? så er det sikkert der det går
galt med NTDLR filen.
Der må du nok ud i en format c: eller prøv at se om du kan starte i
Fejlsikret Tilstand. Tryk F8 under opstart og hvis du kan,så prøv at fjerne
diverse drivere f.eks. chipsæt drivere og grafikkort drivere.

Det andet ang. S.M.A.R.T er en funktion man kan slå til/fra i bios.
Det er en funktion som "overvåger" hd´en for fejl og lign.

Søg evt. på www.google.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-09-06 20:44

> Når jeg har startet dyret, kan den ikke finde den sekundære ide
> controller.

Controlleren kan være disablet i bios, du har glemt et strømstik til
en disk/cdrom, eller du har vendt kalbet forkert.

> Under opstarten står der ...... s.m.a.r.t but disabled ??????

Smart står for Self Monitoring Analysing Report Tool og er en måde,
hvorpå en harddisk holder øje med om den har det godt. For at en disk
holder øje med det skal det enables på disken. Og det gør din bios så
ikke ... fortæller den dig. Disken virker fint alligvel.

> Bagefter får jeg fejlmeddelsen NTDLR missing press ...... for restart

Skyldes at du har prøvet at flytte harddisken fra et MB til et andet MB.

Du kan få hjælp her:

http://tinyempire.com/notes/ntldrismissing.htm

Men hjælpen kan vise sig at være midlertidig. Du har sandsynligvis
ikke drivere til motherboardet installeret og det kan få windows til
at give dig en blå skærm ved opstart.

Thomas

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-09-06 21:22

> [...]
> Under opstarten står der ...... s.m.a.r.t but disabled ??????
> Bagefter får jeg fejlmeddelsen NTDLR missing press ...... for restart

Smart har du fået svaret på, men jeg er ikke enig i de andres forklaring om
ntldr.
Når man får den fejl, skyldes det normalt, at den forsøger at boote på en
disk, som der ikke er styresystem på.
Hvis du har sat en gl.disk i med styresystem på, burde den ikke give ntldr
fejlen, eftersom ntldr rent faktisk er der. Problemet opstår typisk under
selve boot, hvor man får en fejl med at den enten bliver stående og ikke
kommer nogen vegne, eller også får man en blå skærm.
Hvis man vil bibeholde det eksisterende indhold, skal man boote på sin xp cd
og så vælge reparation anden gang man får mulighed for det. Så lægger den en
ny windows oveni den gamle og bibeholder alle øvrige programmer. Husk
efterfølgende at installere mb drivere, grafikdriver og evt. andre drivere
som risikerer at smutte ved denne operation.
Jeg har mere en ide om, at din hd sidder forkert på kablet eller er jumpet
forkert, så den ikke er med i den bootrækkefølge som står i bios.
Hvordan ved du, at den ikke kan finde din sekundære controller? Hvad siger
fejlmeddelelsen? Normalt når der er problemer under boot med diverse drev,
er det fordi de er jumpet forkert . Så kan computeren ikke finde ud af det
og smider enten oplysningerne om drevene væk eller giver nogle
fejlmeddelelser.

Kurt

Fra : Elmer Fjort

Dato : 24-09-06 21:40

">>>>>
> [...]
> er det fordi de er jumpet forkert . Så kan computeren ikke finde ud af det
> og smider enten oplysningerne om drevene væk eller giver nogle

Uha!
Det her lyder underligt!
Der er ikke noget styresystem på hardisken, så det er nok derfor at jeg
får fejlmeddelsen for det.
Det er allerede under boot at den fejlmeddelse dukker op, og så kommer jeg
ikke videre i den retning.

Det "eneste" jeg har gjort er at skifte bundkortet, harddiskene har ikke
været afmonteret, og kablerne heller ikke.

Under opstarten skriver bios, pri master og pri slave - ingen problemmer med
det.
Men sek master og slave finder den, og skriver s.m.a.r.t capable but
disablet.

Irritationen bliver heller ikke mindre af at manualen til Bios ikke svarer
til fakta.
Manualen er til 2.54 og jeg har udgave 2,58.

Carsten

Fra : Elmer Fjort

Dato : 24-09-06 22:30

> ">>>>>
> http://www.techpowerup.com/reviews/ASRock/939Dual-SATA2/images/headers.jpg

Det lillle problem fik jeg selv løst!
Der var et sted i biosen, hvor der skulle stå auto istedet for
enabled.
så kom alle drevene med .

Nu mangler jeg blot en løsning på ntldr problemmet.
Selvom jeg sætter en XP skive i drevet, starter den ikke automatisk op.
Og fejlmeddelsen kommer hele tiden.

Carsten

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-09-06 23:27

> Nu mangler jeg blot en løsning på ntldr problemmet.
> Selvom jeg sætter en XP skive i drevet, starter den ikke automatisk op.
> Og fejlmeddelsen kommer hele tiden.
>
> Carsten

Det er fordi den er sat op til at boote på hd. Du skal ind i bios og ændre
på bootrækkefølgen, således at den booter på cd før den booter på hd. Så vil
den boote på dit cd drev og finde din xp cd og fortælle dig, at du har 15
sekunder til at starte på cd.en ved at trykke på en tast. Ellers går den
videre til hd igen og du får igen din ntldr meddelelse.

Angående dine tidliger controller problemer. Du skrev:
> [...]
Det betyder ikke, at den ikke kan finde din sekundære controller. Det
betyder at smart funktionen er kan bruges på det drev, som den har fundet,
men smart funktionen er disabled. Men derfor fungerer drevet ganske
udemærket alligevel.
Mange (bl.a. mig selv) disabler smart for at få en hurtigere boot. Jeg tror
iøvrigt at de fleste bios er sat til disabled som default værdi.
Så jeg forstår ikke, at din ændring fra enabled til auto skulle have hjulpet
på netop det problem.
Men det primære er selvfølgelig at det virker!

Kurt

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-09-06 08:31

> [...]
> ntldr.
> Når man får den fejl, skyldes det normalt, at den forsøger at boote på en

Det kan skyldes:

"When your computer starts, the BIOS attempts to find the primary hard
drive's active partition to read the first sector for the MBR (Master
Boot Record), it uses that info to load the rest of the OS. For
Windows NT4/2k/XP the NTLDR (New Technology Loader) takes it from
there. If you get the "NTLDR is missing, press any key to restart"
what's most likely going on is the BIOS either didn't look for the
right drive, didn't find the right partition, it wasn't active, didn't
find the MBR, or the MBR didn't list NTLDR in the right place, or the
location of NTLDR changed."

Så jo, det kan også skyldes en disk uden styresystem.

Thomas

Fra : Elmer Fjort

Dato : 25-09-06 10:42

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> location of NTLDR changed."
>
> Så jo, det kan også skyldes en disk uden styresystem.

Så fik jeg løst problemmet!
Min egen maskine kunne ikke klare opgaven, det gik simpelthen forhurtigt.
Cd drevet nåede aldrig at spinne op inden fejlmeddelsen kom.
Så jeg snød lidt. Tog harddisken og satte den til konens computer, og
installede det via hendes dvd drev.
Det kunne da være at jeg skulle se at få fat i en ny dvd brænder, der er
hurtigere i optrækket.

Sig mange tak for hjælpen!

Carsten

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 25-09-06 12:03

Elmer Fjort wrote:

[...]
> Så fik jeg løst problemmet! Min egen maskine kunne ikke klare opgaven,
> det gik simpelthen for hurtigt. Cd drevet nåede aldrig at spinne op
> inden fejlmeddelsen kom.

Min maskine har lidt af samme problem.
Hvis jeg slår SATA2 controlleren fra (har kun IDE og SATA diske), så kan
harddisken ikke findes. Tiden der bruges på at konstatere at der ikke er
tilsluttet en SATA2 disk, er det der skal til for min SATA-disk kommer op i
fart og kan findes. (tror jeg)

> [...]
> til konens computer, og installede det via hendes dvd drev. Det kunne da
> være at jeg skulle se at få fat i en ny dvd brænder, der er hurtigere i

Prøv evt. at trykke F11 lige som maskinen starter. Du burde så kunne få en
menu frem og vælge "boot device".

--
Mvh. Lars