Lopper - hvad gør man?
Fra : Simone

Dato : 24-09-06 14:10

Hej alle,

Håber I kan hjælpe.
Min søster har indtil for nylig haft to katte. Nu er hele hendes lejlighed
fyldt med lopper.
De hopper på hendes børn, som nu ser farlige ud, med udslæt overalt.
Hun har ringet til en dyrlæge, som siger at kun grundig rengøring kan løse
problemet.
At der ikke længere findes midler til at fjerne lopper. Kun på selve katten.
Men hvad søren gør hun så? Det er så slemt, at de ikke kan være i
lejligheden uden at blive bidt.
Selvfølgelig gør hun grundig rent, men det hjælper ikke synderligt.

Håber nogen har et godt råd.
På forhånd tak.

/Simone

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-09-06 15:02

Simone wrote:

> [...]
> lejligheden uden at blive bidt.
> Selvfølgelig gør hun grundig rent, men det hjælper ikke synderligt.

Sæt dybe tallerkner med vand og et tændt fyrfadslys på gulvet. Lopperne
bliver tiltrukket af varmen og så drukner de.

Lopper kan iøvrigt ikke leve af menneskeblod, så de uddør efter et stykke
tid.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-06 15:22

Simone <solskin@email.com> wrote:
> [...]
> ikke kan være i lejligheden uden at blive bidt.
> Selvfølgelig gør hun grundig rent, men det hjælper ikke synderligt.

Dyrlægen har ret i at der skal en grundig rengøring til.

Med hensyn til loppebekæmpelse, kan jeg kun sige at jeg har en stor
dunk stående, som jeg købte i Matas for et par år siden. Det lyder
helt usandsynligt, at det skulle være blevet forbudt at sælge midler
man kan spraye med. Jeg gjorde det at jeg, efter at have gjort
grundigt rent, hældte midlet på en sprayflaske og gav de hele en
ordentlig omgang alle steder, i alle revner og sprækker, tæpper,
møbler og senge, og de steder kattene især havde opholdt sig.

Prøv at ringe til Matas i morgen og forhør dig, om det skulle være
blevet forbudt.

Jeg synes jeg har hørt, at lopper ikke kan overleve hvis der ingen
katte er i hjemmet, men det kan selvfølgelig godt være en skrøne. Der
er masser af sider på Google hvor du kan søge.

Håber du får bugt med dem, ellers er der nok kun en autoriseret
skadedyrsbekæmper tilbage at henvende sig til.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-06 15:50

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:
> Håber du får bugt med dem, ellers er der nok kun en autoriseret
> skadedyrsbekæmper tilbage at henvende sig til.

glemte lige at skrive, at midlet hedder Methopren.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Simone

Dato : 24-09-06 16:12

> [...]
>
> Håber du får bugt med dem, ellers er der nok kun en autoriseret
> skadedyrsbekæmper tilbage at henvende sig til.

Det var nu min søster
Hun har været ved Matas. De havde kun bekæmpelsesmidler til selve katten.
Derfor ringede hun til dyrlægen, som gav hende den besked at man ikke kan
købe det længere.
Og ja, det er korrekt at lopperne ikke kan overleve uden katten. Men der kan
gå flere måneder inden de dør. Det kan være svært at vente på med tre små
børn, der slår voldsomt ud af loppebidene.
Men tak for dit svar

/Simone

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-06 16:20

> [...]
> Men der kan gå flere måneder inden de dør. Det kan være svært at
> vente på med tre små børn, der slår voldsomt ud af loppebidene.

Ok, men så må din søster så nok vente til de dør af alderdom. Det er
synd for børnene for loppebid klør helt vildt, det kan jeg snakke med
om, jeg er loppe og myggemagnet.

Venlig hilsen

Tove :)

P.S. Der står godt nok en del artikler om Methopren når man Googler,
utroligt hvis det ikke kan skaffes.

Fra : Ditte H

Dato : 24-09-06 16:16

Efter mange tanker skrev Simone:
> [...]
> uden at blive bidt.
> Selvfølgelig gør hun grundig rent, men det hjælper ikke synderligt.

Hej

Jeg kender ikke selv præparatet! Fralægger mig lige alt ansvar.
Men Trinol 810, burde kunne bruges.
http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/spoergapoteket/spoergsmaalogsvar?id=30029&amcatid=16&amid=2&cx=740

Jeg mener dog ikke, at vi på vores apotek, anbefaler det til
indendørsbrug, selvom siden siger noget andet.

Måske andre kender produktet.
Held og lykke med at udrydde bæsterne.

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Simone

Dato : 24-09-06 18:34

"Ditte H" <ditte@tamuin---.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mener dog ikke, at vi på vores apotek, anbefaler det til
> indendørsbrug, selvom siden siger noget andet.

Mange tak for alle jeres svar.
Jeg vil foreslå min søster at prøve med Trinol 810, som Ditte H skriver om.

/Simone

Fra : Trine

Dato : 24-09-06 19:14

> "Ditte H" <ditte@tamuin---.dk> skrev i en meddelelse

Vi blev for ca 2 måneder siden også angrebet af lopper i afsindige mængder
og jeg købte netop Trinol 810, som er et insektbekæmpningsmiddel, hos Matas.
Det virkede fortrinligt - det lugter ganske vist ikke specielt godt, så man
skal holde sig ude af rummet lidt og så lufte ud bagefter.
Sprøjt især gulvtæpper og møbler - og så selvfølgelig hvor man kan se at der
er mange lopper.

Mange hilsner, Trine

Fra : "

Dato : 24-09-06 16:59

Simone wrote:
> At der ikke længere findes midler til at fjerne lopper. Kun på selve
> katten. Men hvad søren gør hun så? Det er så slemt, at de ikke kan
> være i lejligheden uden at blive bidt.

Der findes et enkelt middel, læs mere og søg på Miljøministeriets
hjemmeside:

www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/kemi/01020700.htm

Ellers kan hun ringe til et skadedyrsbekæmpelsesfirma. De har nogle midler
man kan sprøjte med indendøre. De midler fås ikke i håndkøb, sikkert på
grund fare for resistensudvikling.

/m

Fra : Siri

Dato : 24-09-06 18:51

> [...]
>
> www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/kemi/01020700.htm
>
> Ellers kan hun ringe til et skadedyrsbekæmpelsesfirma. De har nogle midler

Yepper! En af mine venner kom hjem fra ferie med en enkelt
vandrerhjemsovernatning i Tyskland - med væggelus! Og de bed ham!
Overalt! Så kom der et skadedyrsbekæmper-firma, og vips lus (og bid!!)
væk!
I mellemtiden kan man måske smøre biddene med Lidokain-liniment (hedder
også noget andet med -kain endelse).
Jeg har det altid i huset mod myggestik, knot-stik (knoter - småbitte
flyvende og bidende sommerinsekter, de hedder vist også noget andet,
'knot' er det svenske navn?). Det er flydende og nemt at smøre ud på
større forbidte områder, jeg har stoppet adskillige
vræle-anfald-med-god-grund:myggestik med det. Det er lokalbedøvende og
tager selv hvepsestik næsten øjeblikkelig, fåes som gel også (til
slimhinder, hvis man f eks bliver bidt på læben eller i numsen etc).
Bare indtil lopperne er væk....
Min kats gl ejere brugte forresten en spray først, når hun skulle til
dyrlægen, netop for at forebygge lopper-med-hjem - den hedder Frontline
Vet kutan (dvs hud - kattens altså) spray, se også produktsiden.
Held og lykke med det

Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-09-06 20:01

Man kan (så vidt jeg ved) desværre ikke længere få hverken Vapona Strips
eller Absolut D, men Derrisic kan stadig købes. Det er et pulver, der er
beregnet til at nulre godt ind i pelsen på dyrene (bortset fra
minkunger), men det kan også drysses i gulvtæpperne, hvis man ikke har
børn i kravlealderen, der også putter fingrene i munden.

Ellers er forslaget om et tændt stearinlys midt i et fad vand (om
natten) et effektivt middel. Al behandling skal foregå over længere tid,
da der nok stadig ligger pupper til klækning i gulvtæpperne.

Husk forresten at sprøjte støvsugerposen indvendig med et loppemiddel
eller læg et stykke loppehalsbånd ind i den. Ellers virker den som en
ren udklækningsanstalt for de loppeæg, der er røget i den.

God kamp!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Leyna

Dato : 25-09-06 07:34

On 24 Sep 2006 19:01:11 GMT, Hanne Engermann
<mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote:

>Man kan (så vidt jeg ved) desværre ikke længere få hverken Vapona Strips
>eller Absolut D

Absolut D ved jeg ikke noget om, men Vapona Strips er "kun" ulovlig i
DK. Det kan dog købes via nettet har jeg set, og hvis man kan tage en
tur til tyskland skulle det vist osse findes dér.

Men det ER jo noget meget giftigt stads, som jeg dog aldrig har haft
problemer med. man skal blot tænke sig om før man benytter det. Da min
mor brugte det i mit barndomshjem havde hun ikke taget højde for
levende foder (melorme - hun opdrættede fugle), og de gik altså til
lige som alt andet småkryb i huset.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : dpl

Dato : 24-09-06 21:00

Hej Simone
Vi har selv små børn, og har 8 katte. Der har været en periode hvor
kattene var svære at få helt loppefri, men det er endelig lykkedes. Og
jeg må sige, at dyrlægens udsagn er helt korrekt, der skal blot een ting
til, nemlig rengøring, rengøring, rengøring. Ikke blot den almindelige
daglige omgang, men en MEGET grundig rengøring af alle steder hvor der
kan gemme sig lopper og loppe-æg. Dvs. gulvtæpper, stole, puder,
sengetøj, madrasser, tøjdyr osv. Gøres dette grundigt, skulle problemet
være væk. Der er ikke brug for diverse skrappe kemikalier, og den slags
bør efter min mening slet ikke inden for døren i hjem med børn, når
problemet kan klares uden.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : HSLK

Dato : 27-09-06 08:51

Hejsa

> De hopper på hendes børn, som nu ser farlige ud, med udslæt overalt.

Mine børn reagere også voldsomt på loppebid de får en alergisk (stavselv)
reaktion de fik en antihistamin i samråd med deres læge og det dæmpede
reaktionerne.
Vigtigst er det selvfølgelig ikke at få lopper vi forbygger ved at give
kattene cyclio vet.

Den gang de havde lopper det er efterhånden år siden havde vi en mega loppe
plage kattene fik star cap ( eller cap star kan ikke huske det) og alle
lopperne på kattene døde efter 24 timer de blev så samtidig behandlet men
cycilo så dem der var i huset og hoppede på kattene ikke fik "børn" altså
var cirkeln brudt.
Hele huset sprøjtede jeg med Absolut d ved ikke om det fås i dag men jeg
købte det i en grovvare handel NAG.
Både katten og familine var ikke i huset i en time efter vi havde sprøjtet
og luftede så grundigt ud det er vist rimelig giftigt.
vi har heldigvis ikke haft lopper siden

knus Henriette.